با تصویب نمایندگان مجلس؛

متخلفان کلان بانکی اعدام می شوند

جهانگیری​: سیستم بانکی کشور در وضع بحرانی و مرز هشدار قرار دارد

اسامی 575 بدهکار بزرگ بانکی روی میز دستگاه قضا

یک روز پس از آن‌که 15 اقتصاددان مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی از دولت وی خواستند اسامی بدهکاران بزرگ بانکی را که بیش از 50میلیارد تومان بدهی دارند، منتشر کند، معاون اول رئیس‌جمهور گفت که 575 نفر به عنوان بدهکار کلان بانکی شناسایی شده و اسامی این افراد به قوه قضاییه ارسال شده است.
کد خبر: ۶۷۰۷۷۸

اسحاق جهانگیری که در نشست مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس سخن می‌گفت، یادآور شد: مجموع مطالبات معوق بانک‌ها به 82 هزار میلیارد تومان رسیده و سیستم بانکی کشور در وضع بحرانی و در مرز هشدار قرار دارد.

وصول اسامی بدهکاران بانکی

در واکنش به اعلام این خبر دادستان کل کشور گفت: اسامی بالغ بر 500 بدهکار بانکی ارسالی از بانک مرکزی به قوه قضاییه واصل شده است.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بانک مرکزی فهرستی را به قوه قضاییه ارسال کرده که از طرف این قوه به دادگستری استان ارجاع شده و رسیدگی خواهد شد.

او با بیان این‌که فهرست اسامی باید طبق دسته‌بندی‌های موجود تفکیک شود، ادامه داد: ما در مورد معوقات بانکی از مدت‌ها پیش اقداماتی را انجام داده‌ایم. افراد دارای معوقات بانکی سه دسته هستند؛ یک دسته کسانی هستند که بر اساس قانون و مقررات تسهیلات بانکی را دریافت کردند و در جایی که باید هزینه کنند، هزینه کرده‌اند که این موضوع فاقد مشکل است.

دادستان کل کشور دسته دوم را کسانی دانست که بر اساس مقررات تسهیلات دریافت کرده اما در جایی که باید هزینه کنند، هزینه نکرده‌اند.

وی افزود: دسته سوم نیز کسانی هستند که تسهیلات بانکی را برخلاف قوانین و مقررات دریافت کردند که در این شرایط هم بانک و هم مشتری متخلف محسوب می‌شوند.

مقصر معوقات بانکی کیست؟

اما جدا از ماهیت چگونگی رسیدگی قضایی به موضوع بدهکاران بانکی، پرسش دیگر این است که ریشه‌های اصلی شکل‌گیری معوقات 82 هزار میلیارد تومانی چیست؟ معاون اول رئیس‌جمهور در این رابطه به نمایندگان گفته است: در زمینه معوقات، دولت از ابتدای کار خود سعی کرد تا بررسی کند که در این مطالبات، «افراد» مقصر هستند یا «شرایط اقتصادی» تاثیر گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه‌ملت، وی به مشکلات کنونی بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که بخش‌خصوصی واقعی کشور اکنون مشکلات بسیاری دارد، هر چند دولت مکرر می‌گوید که می‌خواهد بخش خصوصی موتور اقتصادی دولت باشد، اما آنها فقط به دنبال بقا هستند تا توسعه. این در حالی است که احمد توکلی از نمایندگان امضاکننده نامه به روحانی در گفت‌وگو با نسیم با اشاره به معوقات بالا و فساد در نظام بانکی از دریافت وثیقه‌های غیرواقعی به ازای وام‌های میلیاردی به عنوان دلیلی برای مشکلات موجود نام برد و گفت: فساد‌ مالی بدون همراهی مدیران بانکی امکان‌پذیر نیست و دولت مسئول اصلی بالا بودن حجم معوقات بانکی است. او با اشاره به نفوذ بدهکاران دانه درشت بانکی در نظام پولی، گفت: این نفوذ موجب شده تا این افراد براحتی نسبت به بازپرداخت تسهیلات امتناع ورزند و هیچ برخورد جدی هم با آنها صورت نگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در توضیح یکی دیگر از دلایل فساد در نظام بانکی کشور گفت: یک باور اشتباه در بین مسئولان ایجاد شده که بدهکاران اصلی بانک‌ها از نقش بسیار مهمی در اقتصاد برخوردار هستند و برخورد با آنها می‌تواند اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کند و این باور غلط به چشم‌پوشی از تخلفات آنها منجر شده است. نماینده مردم تهران اظهار کرد: به دلیل مشکلات سیستمی که اکنون شاهد آن هستیم، دولت برای مقابله با فساد موجود بهتر است از افکار عمومی نیز کمک گیرد.

اما جهانگیری در جلسه دیروز خود علاوه بر اعلام خبر ارسال اسامی ابربدهکاران به دستگاه قضایی، درباره دیگر ریشه‌های شکل‌گیری مفاسد اقتصادی، ازجمله تحریم‌ها صحبت کرد.

او با تاکید بر این که شرایط تحریم در کشورها بهار رانت‌خوارها است، افزود: متاسفانه کشوری که از هر نظر ظرفیت دارد و با استفاده از این ظرفیت‌ها باید میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری جذب کند، هم اکنون ده‌ها میلیارد دلار از پول نفت آن در دیگر کشورها مسدود است و امکان استفاده از آن فراهم نیست.

وی به مشکلات کنونی مردم اشاره کرد و افزود: انتظار مردم این است که بعد از انتخابات حرکت در جهت تقویت امـید باشد، از طرف دیگر تردیدی وجود ندارد که بیکاری و گرانی مهم‌ترین دغدغه دولت است.

گشایش ال‌سی ۱۰ میلیارد دلاری

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر در تشریح محورهای جلسه دیروز، از گشایش ال‌سی ده میلیارد دلاری در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و آب خبر داد.

وی گفت:‌ در این جلسه، دغدغه نمایندگان در بحث هدفمندی یارانه‌ها، خروج کشور از رکود اقتصادی و نحوه تعامل دولت و مجلس بررسی شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که گزارشی از وضع منابع مورد استفاده برای سرمایه‌گذاری ارائه شد، افزود: با توجه به محدودیت منابع ناشی از تحریم‌های ظالمانه، دولت سعی دارد بنگاه‌های اقتصادی را وارد مدار تولید و از منابع آنها برای پیشبرد امور استفاده کند.

وی با بیان این‌که استعدادهای زیادی برای جذب منابع خارجی داریم، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته از منابع خارجی زیادی استفاده کردیم و اکنون نیز گفت‌وگوهایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی شروع شده است، اما هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیدیم.

جهانگیری افزود: وارد گفت‌وگو با برخی کشورهای خارجی شدیم و درتلاشیم از روش‌های دیگری برای جذب منابع خارجی استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره زمان اعلام اسامی دانه‌‌درشت‌های بانکی، گفت:‌ اسامی اعلام خواهد شد، اما مهم این است که این اسامی به دستگاه‌های تصمیم‌گیر از جمله قوه قضاییه ارسال شده است.

حضور دولتی‌ها در فراکسیون رهروان

اما فارغ از محتوای صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور، حضور او در مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت مجلس هم از نکات جالب توجه بود. حضوری که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان نشانه‌های شکل‌گیری آرایش تازه سیاسی در کشور یاد کردند.به گزارش فارس، در این جلسه علاوه بر معاون اول رئیس‌جمهور، معاون پارلمانی روحانی، وزرای امور خارجه، نفت، کار و شهرسازی هم حضور داشتند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس درباره جزئیات بیشتر این جلسه گفت: آقای جهانگیری در جمع اعضای فراکسیون رهروان عنوان کرد تمام مراحل مذاکرات با مشورت رهبری است. هر زمان ایشان تشخیص دهند روند مذاکرات شکل دیگری پیدا کند، این دولت مطاع است.

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با مهر افزود: مباحثی که در این جلسه مطرح شد، عمدتا سیاسی نبود، جلسه را فراکسیون اصولگرایان رهروان برای رسیدن به یک فهم مشترک بین دولت و مجلس برگزار کرده تا برای حل نگرانی‌های دو قوه، یک ادبیات مشترک داشته باشیم.

وی ادامه داد: از این طریق به دنبال این هستیم که قبل از آن‌که برخی صحبت‌ها از تریبون رسمی مجلس مطرح شود بتوانیم آنها را حل کنیم، زیرا طرح برخی مباحث از تریبون رسمی می‌تواند تنش های اقتصادی در جامعه به وجود آورد.

نگرانی نمایندگان از رابطه تحریم و فساد اقتصادی

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه مساله تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران بود.لاهوتی گفت: نمایندگان عنوان کردند اگر نخواهیم از شدت تحریم‌ها و آثار آن کم کنیم در پی این تحریم‌ها فسادهای بسیاری به‌وجود می‌آید، به طور مثال وقتی تحریم هستیم، مجبوریم برای صادر کردن نفت به افراد متوسل شویم که همچون موارد قبلی می‌تواند فساد اقتصادی ایجاد کند.

وی گفت: آقای جهانگیری در این باره عنوان کرد که می‌خواهیم شفاف‌سازی کنیم و اگر قرار است نفت را صادر کنیم این کار از راه درست آن صورت گیرد.

این نماینده مجلس گفت: مساله هدفمندی یارانه‌ها و اجرای مرحله دوم آن از دیگر مباحث طرح شده در این جلسه بود.

درخواست یارانه‌ای ظریف از نماینده‌ها

لاهوتی با اشاره به حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این جلسه گفت: آقای ظریف در این جلسه ضمن قدردانی از نمایندگان برای برگزاری این جلسه عنوان کرد: این جلسه در جهت بررسی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست به همین دلیل از نمایندگان درخواست می‌کنم که در این مسیر به دولت کمک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها