این روز‌ها پنج دقیقه تماشای یک شبکه ماهواره‌ای، یک تماس تلفنی کوتاه و سپس یک ساعت انتظار کافی است تا انواع و اقسام دارو‌ها و کالاهای بهداشتی و آرایشی را به دست خریداران برساند. فرقی هم نمی‌کند که این کالا در شمار گن‌ها و چسب‌های لاغری باشد یا دارویی برای رفع بواسیر!
کد خبر: ۶۷۰۶۶۳
جلز و ولز برای یک تلفن یا پیامک سودآور

جام جم سرا:

تبلیغات شبکه های ماهواره ای به جولانگاهی تبدیل شده اند که از فروش هیچ گونه محصولی فروگذار نیستند و انواع و اقسام ترفندها را نیز به کار می برند تا در نهایت جیب های خود را پر پول کنند. این اتفاق البته روی دیگری نیز دارد و هر عرضه‌ای مسلما تابع تقاضای خود است. همین متقاضیان بی شمار باعث شده اند تا روز به روز بر تبلیغاتی که بسیاری از بینندگانش را راغب می کند برای یک بار هم که شده تماس بگیرند و کالای موردنیازشان را خریداری کنند، افزوده شود.

لاغری: با قرص و چسب و خواب!
دارو ها و لوازم لاغری حدود نیمی از تبلیغات ماهواره‌ای را به خود اختصاص داده است. از گن، لباس، چسب گرفته تا قرص هایی که کسی از محتویات داخلی آن خبر ندارد و با برچسب گیاهی بودن مشتاقان را به سمت خود جذب می کنند. وقتی با شماره تلفن های اعلام شده در برنامه های ماهواره‌ای تماس گرفتیم نقطه مشترک تمام تماس ها این بود که پاسخگویان ادعا می کردند تعداد کالای محدودی برای آنها باقی مانده و در همان روز یا فردای روزی که سفارش داده شود محصول را به دست مشتری می رسانند. همگی هم مدعی هستند که مجوز از وزارت بهداشت کشورهای مختلف از جمله ایران دارند، خودشان هم استفاده می کنند و برخی از آنها در زمان ارسال علاوه بر محصول سفارش داده شده هدیه‌ای را هم تقدیم مشتری می کنند و در عرض کمتر از یک ماه می توانید تاثیر دارو را در خود مشاهده کنید.
- با یکی از برندهای قرص لاغری که تماس گرفتیم مانند نوار ضبط شده اعلام کرد: «36 عدد قرص، روزی یک عدد، چهار تا شش کیلو لاغری و با قیمت 120 هزار تومان. » این چسب لاغری از جمله عجایب هفت گانه است. با چسباندن آن به بدن در عرض یک ماه 10 کیلو وزن کم می کنید و حتی در خواب هم می شود وزن کم کرد. در هر بسته 30 عدد چسب گیاهی وجود دارد که روزی یک عدد آن را باید استفاده کرد تا 10 کیلو وزن کم کنید و این کار تنها با 128 هزار تومان امکان پذیر است.
- تلفن فروشنده گن لاغری جواب نداد اما بعد از گذشت کمتر از یک ساعت خودش با ما تماس گرفت و شروع کرد از گنی تعریف کردن که علاوه بر جمع کردن شکم و پهلو به خاطر گیاهی بودنش باعث چربی سوزی و بالابردن سرعت گردش خون می شود، وزن را کاهش می دهد و به همین خاطر یک ماهه می توان 10 کیلو با همین گن وزن کم کرد. حسابی بازار گرمی و تعریف و تمجید کرد و دست آخر قیمت آن را هم 250 تا 300 هزار تومان فرمود که البته به خاطر حراج 200 هزار تومان می دهند و شلوارک تکش می شود 120 تا 160 هزار تومان ناقابل.

ترک اعتیاد: 100درصد تضمینی
برای داروی ترک اعتیاد برخلاف آنچه تا آن لحظه تماس گرفتیم و خانم های سر و زبان داری پشت خط بودند آقایی تلفن را پاسخ داد که از همان ابتدا از نوع مصرف و میزان آن پرسید و بعد از گفتن یک نوع ماده مخدر و میزان آن: پک کامل این دارو را 125 هزار تومان گفت با ادعای تاثیر 100درصد تضمینی.

کرم شب: امریکایی!
فروشنده دیگر مدعی بود که محصولش علاوه بر وزارت بهداشت امریکا از ایران هم دارای مجوز بهداشتی است. کرم شب 250 هزار تومانی، دور چشم 300 هزار تومانی و قرص لاغری 300 هزار تومانی از جمله کالاهایی بود که این فروشنده آنها را عرضه می کند. وقتی از او پرسیدیم واقعا از وزارت بهداشت ایران مجوز دارد با جدیت پاسخ مثبت داد و گفت: «15 میلیون نفر در امریکا از داروی لاغری ما استفاده می کنند به خاطر اینکه 1300 کالری چربی سوزی دارد، پوست را شل نمی کند، باعث ریزش مو نمی شود. قند و چربی خون را تنظیم و حتی کبد را پاکسازی می کند و بعد از مصرف از درون احساس سبکی خواهید کرد.»

راه میانبر افراد سالخورده و دیابتی ها

برخی داروها هم این روزها برای خود طرفدارهای بسیاری پیدا کرده است و چه بهتر که به راحتی با یک تلفن آن را در منزل تحویل بگیرید. این تبلیغات افراد سالخورده و دیابتی را هدف قرار داده است. کسانی که در این زمینه دچار مشکل هستند بدشان نمی آید بدون اینکه طول درمانی را بگذرانند و دلیل مشکل خود را پیدا کنند از طریق راه میانبری به خواسته خود دست پیدا کنند. کسی که پشت خط است با گفتن 100 درصد تضمینی و دارای کد مجوز از وزارت بهداشت می گوید که اگر دو کالاسفارش داده شود یکی از آنها رایگان خواهدبود و قیمت آن 188 هزار تومان است.

افزایش قد: معجزه در غدد شما!
افزایش قد بدون محدودیت سن هم بسیار وسوسه انگیز است که خانم منشی با کلی آب و تاب می گوید: این دارو از طرف چندین پزشک متخصص و کارکشته غدد ساخته و تجویز شده و 220 هزار تومان است. با اطمینان می گوید که از ایران مجوز دارد و می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد و قد بلند شد بدون هیچ گونه عوارض جانبی و محدویت سنی...

چند داروی عجیب تر
با یکی از شماره هایی که تماس گرفتیم چهار داروی موضعی را که خوراکی نیستند معرفی می کند که یکی از مهم ترین درمان هایش رفع بواسیر است و البته کسی که پشت گوشی بود، گفت که بعد از باز کردن بسته لازم است با مشاور پزشکی که شماره اش داخل بسته است تماس بگیریم تا اطلاعات کامل را درباره نحوه مصرف در اختیارمان بگذارد. طول درمانش هم سه روز تا دو هفته است. از جمله دیگر محصولات عجیب تبلیغ شده می توان به دارو برای درمان آرتروز، درد مفاصل زانو و همچنین برچسب های بینی که بدون عمل جراحی بینی را کوچک می کنند، اشاره کرد.

همه محصولات قاچاق هستند

با وجود آنکه وزارت بهداشت بارها اعلام کرده است که فقط از داروها و موادی استفاده شود که دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت باشند در غیر این صورت عواقبی که مصرف کننده دچار آن شود از مسوولیت وزارت بهداشت خارج است، باز هم هستند کسانی که این ریسک را به جان می خرند. در همین خصوص دکتر طلعت قانع، دبیر ستاد DPIC (ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم ایران) با بیان اینکه تمام سعی شان را برای اطلاع رسانی به مردم می کنند، می گوید: «تلاش ستاد این بوده تا درباره این تبلیغات ماهواره‌ای برنامه سازی کنند و داروهایی که مجوز ندارند و تنها پل ارتباطی با آنها یک تلفن آن هم موبایل است به ستاد معرفی شوند تا مردم از آنها استفاده نکنند. این کالاها قاچاق هستند و هیچ نظارتی بر تولید و عوارض آن وجود ندارد».

سکته مغزی و قلبی، عوارض استفاده از داروهای غیرمجاز

دبیر ستاد DPIC درباره این عوارض توضیح می دهد: «به عنوان مثال تمام داروهایی که به عنوان داروی لاغری تبلیغ می شوند چند داروی مشترک در خود دارند.

چشم و همچشمی در خرید اینچنینی داروها بسیار تاثیر دارد و برای اینکه بخواهند خودشان را عقب تر از مد روز ندادند حاضر هستند به هر طریقی که شده این موضوع را ثابت کنند

یکی از این داروهای مشترک محرک های قلبی - عروقی است که می تواند باعث سکته قلبی و خراب شدن دریچه های قلبی و حتی بیماری های حاد شود. از آنجایی که تمام این محصولات دارای اثرات عروقی هستند روی مغز اثرات بسیاری شدیدی می گذارند و می توانند باعث سکته مغزی شوند. »

او در ادامه عوارض ها می گوید: « در تمام این داروها ویژگی ادرار آور بودن وجود دارد و حتی اگر گیاهی باشند باز همان اثر را دارند. اگرچه برخلاف ادعای گیاهی بودن این محصولات همه شیمیایی هستند. استفاده از این محصولات باعث خواهد شد تا آب بدن از طریق ادرار دفع و به مصرف کننده احساس لاغری دست دهد.»

هیچ گونه آماری از میزان ورود و مصرف نداریم

به گفته دکتر طلعت قانع از آنجایی که واردات این گونه داروها به صورت قاچاق است به همین خاطر نمی توان آماری از ورود و میزان مصرف آنها به دست آورد. وی می افزاید: «علاوه بر اینکه نمی توان درباره میزان ورود این گونه مواد دارویی اطلاع آماری به دست آورد درباره افراد مصرف کننده هم نمی توان به طور قطع گفت بیشتر چه اقشاری به سراغ این گونه داروها می روند. مصرف این داروها با سن، جنس و میزان تحصیلات ارتباط مستقیم ندارد.»

آرایشگاه ها و باشگاه های بدنسازی جایی برای جوان ها

داروها، گن ها و چسب های لاغری همچنین وسایل کمک جنسی، افزایش قد و... اگر در دکان هر عطاری پیدا نشود در آرایشگاه ها و باشگاه های بدنسازی می توان به وفور پیدا کرد یعنی علاوه بر اینکه می توان با یک تلفن این داروها را تهیه کرد در اینجور مکان ها نیز به راحتی و با تبلیغات دهان به دهان دست به دست در بین افراد مختلف می چرخد.

دکتر مصطفی اقلیما، مددکار اجتماعی جوان ها و کسانی را که به باشگاه و آرایشگاه های مختلف می روند مشتری های این محصولات می داند و می گوید: « از آنجایی که جوان های امروزی با دیدن چهره ها و اندام های زیبا دل شان می خواهد شبیه آنها شوند و در کمترین زمان به مقصود خود دست پیدا کنند به همین دلیل به راحتی به سمت این داروها می روند تا بتوانند یک شبه ره صد ساله را طی کنند. ویژگی که در تمام انسان ها یافت می شود و دل شان می خواهد بدون اینکه در کاری، سختی آنچنانی بکشند به سر منزل مقصود دست پیدا کنند.»

طرفداران تبلیغات ماهواره‌ای

اقلیما معتقد است: «از آنجایی که خانم های خانه دار بیشترین زمان خود را پای تلویزیون و ماهواره می گذارند بیشتر با این تبلیغات روبه رو می شوند و وقتی هم ببیند که فلان فامیل، همسایه و دوست از محصولی استفاده کرده او هم دوست دارد که این نوع محصولات را امتحان کند.» او می گوید: «چشم و همچشمی در خرید اینچنینی داروها بسیار تاثیر دارد و برای اینکه بخواهند خودشان را عقب تر از مد روز ندادند حاضر هستند به هر طریقی که شده این موضوع را ثابت کنند.»(اعتماد)

*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها