مواضع منتقدان توافق هسته ای علیه دولت تندتر می شود

دوئل ظریف با دلواپسان در مجلس

گروهی از منتقدان توافق هسته ای دولت حسن روحانی که این روزها در قالب جنبشی با عنوان « دلواپسان » گردهم آمده اند و با نزدیک شدن به زمان امضای توافق جامع و نهایی در این زمینه، بر دامنه مخالفتهای خود می افزایند، در تازه ترین تلاش خود در این زمینه صبح سه شنبه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مسئول تیم مذاکرات هسته ای را به صحن علنی مجلس فراخوانده اند تا با او، دست به یک دوئل بزنند.
کد خبر: ۶۷۰۵۷۸
دوئل ظریف با دلواپسان در مجلس

به گزارش جام جم آنلاین، پس از برگزاری همایش دلواپسان در لانه جاسوسی که روز شنبه هفته جاری با حضور طیفی از حامیان « محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری سابق و گروه منتسب به جبهه پایداری برگزار شد، اعضای این گروه در مجلس روز یکشنبه در صحن علنی مجلس با سخنانی آتشین اقدامات دولت حسن روحانی طی چند ماه اخیر را در زمینه های مختلف بویژه سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای زیر سوال بردند و حالا در اقدامی دیگر، ظریف را به صحن علنی می کشانند.

به این ترتیب انتظار می رود روز سه شنبه و با سوال طیف دلواپسان از وزیر امور خارجه در باره توافقنامه ژنو و اظهارات ظریف در مورد هولوکاست، صحنه دیگری از واکنش های تند آنها علیه دولت در صحن علنی رقم بخورد.

منتقدان دولت فعلی که از حامیان دولت قبل به شمار می روند با انتقاد از سیاستهای دولت یازدهم و با شیوه های مختلف از جمله تشکیل همایش، نطق و اظهارنظرهای رسانه ای در باره مساله هدفمندی یارانه ها، سیاست خارجی ، پرونده هسته ای، توافق ژنو و حتی سیاستهای فرهنگی دولت، در تلاش هستند نشان دهند دولت روحانی، دولتی ناکارآمد است. از سوی دیگر ، طیف حامی دولت با نقد این رفتار می پرسد در زمان دولت قبل که هزاران مشکل و تحریم بر سر مردم ایران فرود آمد، چرا کسی در میان این جمع، دلواپس اوضاع نبود؟!

حامیان دولت می گویند منتقدان توافق ژنو با عنوان «دلواپسیم» حق دارند حرفشان را بزنند اما کاش آنها هم به همه اجازه می دادند اگر دلواپس شدند حرفشان را بزنند یا همایش برگزار کنند.

در چنین شرایطی، دلواپسان منتقد روحانی با استفاده ازتریبون مجلس شورای اسلامی کار را به دعوای کلامی کشانده اند و با گفتن سخنانی چون «آقای روحانی! کشور را به کدام جهت هدایت می کنید؟» یا «آقای روحانی به جای متهم کردن این و آن و آدرس غلط دادن ، صادقانه و خاضعانه از اشتباهی که شده عذرخواهی کنید!» یا «قوه مجریه نباید پای خود را از گلیمش درازتر کند چون ملت گلیم را از زیر پایش خواهد کشید»، در صدد هستند این برداشت را در جامعه بوجود آورند که انتخاب روحانی که از نظر آنان با آرای لب مرزی به پاستور رفته است می تواند تنها برای مدت چهار سال دوام یابد.

اقدامات منتقدان با واکنش رئیس دولت هم مواجه شده است به طوری که روحانی هفته جاری در پاسخ به آنان تاکید کرد تنها با شعار دادن مشکلات جامعه حل نمی شود و همه باید به فکر راه حل برای برون رفت از مشکلات کشور باشیم. روحانی که از ابتدای تشکیل دولتش، سیاست تعامل با دنیا را از اصول کار خود دانسته است، بار دیگر از مخالفانش خواست با همکاری ، راه تعامل با دنیا را مد نظر قرار دهند نه اینکه شمشیر به روی دنیا بکشند .

در میان حامیان دولت گذشته که اقدامات رئیس جمهور دوره های نهم و دهم در بخش اقتصاد، سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای را تایید می کردند و امروز منتقد جدی دولت یازدهم هستند می توان به برخی نمایندگان مجلس از جمله فاطمه آلیا، حمید رسایی ،مهدی کوچک‌زاده، محمد کوثری، الیاس نادران، محمد سلیمانی، روح ا... حسینیان، نمایندگان تهران و جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد اشاره کرد. در جبهه دیگر یعنی حامیان دولت نیز این روزها، برخی از نمایندگان مجلس در تلاش برای تاسیس فراکسیونی در حمایت از روحانی هستند.

منتقدان توافق ژنو با نام«دلواپسان»

منتقدان توافقنامه ژنو با عنوان «دلواپسان» ،دولت را در مذاکرات هسته ای سازشکار می‌دانند و تاکید دارند که با این تیم ، هر 10 سال یک بار شاهد تعلیق غنی‌سازی بوده ایم.

این طیف حتی به بحث ثبت نام یارانه ها هم اشاره داشته و می گوید پاسخ منفی مردم به درخواست دولت برای انصراف از یارانه نقدی که به عقیده آنها، یک نوع همه پرسی بود، نشان داد که مردم چقدر به دولت اطمینان دارند!

منتقدان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اینکه «با مذاکرات مخالفتی نمی‌کنم اما به آن خوشبین نیستم» اینگونه نتیجه می گیرند که دولتمردان ایرانی در مذاکرات ژنو نقد را به نسیه واگذار کرده اند.

حمید رسایی نماینده تهران که از جمله متنقدان سرسخت روحانی به شمار می رود، تاکید دارد که هرچند آنان از سوی رئیس جمهور به بی سوادی متهم شده اند اما افکار عمومی همراه و یاور گروه آنها است.

این منتقدان حتی به اینکه ظریف و همتایانش در جلسات مذاکرات هسته ای، یکدیگر را به اسم کوچک صدا می زنند، اعتراض دارند و می گویند با توافق ژنو و تعلیق غنی سازی هنوز طرف مقابل حتی یک دلار هم به طرف ایرانی نداده است.

دلواپسند اما مشکلات مردم را نمی بینند

حامیان دولت نظیر حسین گروسی نماینده شهریار با انتقاد از طرف مقابل عقیده دارند که دلواپسی منتقدان صرفا جنبه سیاسی و جناحی دارد، و تنها چیزی که آنان را نگران نکرده ، دغدغه و مشکلات مردم است که در پس تحریم های اقتصادی علیه کشور به صورت ظالمانه از سوی غرب تحمیل شده است.

طیف حامی دولت در مجلس شورای اسلامی عقیده دارد گروه کوچکی در خانه ملت، ساز مخالف کوک می کنند در حالی که باید از آنان پرسید چرا زمانی که دولت گذشته رشد اقتصادی منفی را تجربه می کرد دلواپس نشدند.

آنها می گویند دلواپسان بهتر است به جای حاشیه سازی، به معیشت مردم، اقتصاد و بیکاری جوانان توجه کنند و به دولت در جهت دفاع از منافع ملی در مذاکرات هسته ای اطمینان داشته باشند و یاری برسانند.

طرفداران دکتر روحانی عقیده دارند اینگونه رفتارها نشان می دهد منافع برخی افراد در قبال سیاستهای فعلی دولت در خطر قرار گرفته است و به همین دلیل، آنها قصد دارند از هر فرصتی برای به بن بست کشاندن و شکست برنامه های دولت بهره بگیرند.

وزیر خارجه، پاسخگوی دلواپسان

با این اوضاع، تا ساعاتی دیگر قرار است صحن علنی مجلس شاهد چهار فقره سوال نمایندگان طیف منتسب به پایداری از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مورد اظهاراتش پیرامون هولوکاست و توافقنامه ژنو باشد و این احتمال داده می شود که در این جلسه منتقدان دولت، سخنان تندی علیه سیاست خارجی روحانی بیان کنند.

بنا به گزارشها، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد پرسش ها را به نمایندگی از بیش از 50 نماینده همفکر خود در مورد علت موضع انفعالی وزیر امور خارجه درباره نظرات و مواضع رژیم صهیونیستی و هولوکاست و همچنین توافق ژنو مطرح خواهد کرد.

از سوی دیگر، با مطرح شدن این سوال برخی از نمایندگان حامی دولت از جمله ابراهیم نکو نماینده رباط کریم در گفتگو با ایرنا تاکید کرده اند جلسه روز سه شنبه مجلس می تواند موضوع تفسیر بسیاری از رسانه ها و خوراک تبلیغاتی برای رسانه های بیگانه باشد.

وی احتمال داده است این جلسه مجلس، پرتلاطم خواهد بود و آنطور که از ظاهر امر بر می آید بعضی ها خیلی تند رفتار خواهند کرد. وی به همین دلیل از هیات رئیسه مجلس خواست نشست علنی را بدرستی مدیریت کند تا تعدادی در آن مانور ندهند و کاری نکنند که شان و جایگاه مجلس زیر سوال برود.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
چرا رئیس جمهور منتقدانش را بی سواد میداند؟؟؟؟؟؟
این هنر نیست كه در قبال اكسید كردن اورانیوم غنی شده و تعلیق رآكتور باجهان تعامل كنیم....!!!!!!
این هنرنیست كه بدهی آمریكا به ایران را هنوز نگرفته ساختمان علوی درنیویورك به مصادره آمریكا دربیاد..
ای هنر نیست. سبد كالائی تحقیر مردم بود..درخواست انصراف از یارانه خیلی بی معنی است..
4ماه گذشت از توافق ژنو پس چرا بازار آشفته است..
من متاسفم/
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
این دلواپسان دلواپس منافع خودشانند نه منافع مردم ومملكت.
باجنگ ودشمنی ومرگ براین و ان وارزوی مرگ برای تمام دنیا كردن كه مملكت اباد نمیشود.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
باید توجه این عزیزان دلواپس را به این موضوع جلب كنم كه تمامی جزئیات گفتگوها و مذاكرات مورد تائید مقام معظم رهبری بوده و هست . شما تا به حال كجا بوده اید .. آیا در تحریمها چیزی عایدتان می شود كه حالا نمی شود ؟؟؟
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
حتی در این مورد هم حقیقت را نمی نویسید بابا چه ربطی به دولت قبل داره .اینا بیراه میرن توافق ژنو ی پیمان نابرابر
مهران
United States
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
دولت روحانی میدونه چیكار میكنه اقتصاد مملكت فلج شده منفعت اینكار بیشتر برای اقتصاد كشورمون بهتره پس خواهشا حسود نباشین .منتفدان بزارید یه نفر تصمیم بگیره فرمان رانندگی رو نمیشه كه موقع رانندگی همه این ور اون ور كنن از راه بدر میشه
مقصودلو
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
این آقایان دلواپس زمان آقای احمدی كجا بودند ؟ چرا مجلسیها آنزمان كه احمدی با سخنرانی هاش ملت ایران را به خاك سیاه نشاند زبان نداشتند و اعتراض نكردند ؟ با اجاره خونه ماهی 600 تا یك میلیون و تخم مرغ 1000 تومانی كدام بدبخت میتواند دختر شوهر دهد و یا پسرش زن بگیرد ؟ ...
س
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
اقای ظریف خدا با شماست برخی ها دلواپس منافع خودشان هستند
مهرداد فردین
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
اینگونه سوال وجوابیه هادر مجلس بسیار بسیار لازم است چون باعث مشود هم وزارتامور خارجه وهم گروه 5+1حد ومرز خودرا بدانند
بیرانوند
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
دلواپسان چرامردم هشت سال فقیر تر شدند به فكرشان نبودید حالا رئیس جمهور قانون مند به فكر مردم است؛ چرا سنگ اندازی می كنید
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
ما مردم حیثیتمان را با معیشت.... و لقمه نانی كه دیگران میخواهند قول بدهند اگر مردم خوبی شدیم و به انها سواری دادیم شاید به ما بدهند ، عوض نمیكنیم. قبلا كسی به فكر معیشت مردم نبود .از گرسنگی مردند.....!!. شما كه به فكر این معیشت هستید چه كار كردید!!!!!؟

نیازمندی ها