وزیر دادگستری خطاب به دلواپسان:

دلواپس عزت ملی اقتصاد کشور باشید

روزنامه انگلیسی «گاردین» با اشاره به آنچه ظهور یک گروه جدید با نام «دلواپسان» در ایران خوانده است، از افزایش فشارهای داخلی بر رئیس‌جمهور ایران در آستانه رسیدن به توافق جامع میان ایران و 1+5 نوشت.خبرگزاری آسوشیتدپرس هم مدعی شد: هزاران نفر از نیروهای تندروی ایران نسبت به توافق هسته ای اعتراض کردند.
کد خبر: ۶۷۰۲۳۹
فشار«دلواپسان» به روحانی درآستانه توافق جامع هسته ای

این روزنامه در مطلبی به انتقاد برخی گروه‌های داخلی از سیاست خارجی حسن روحانی در قبال مسئله هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور ایران با انتقاد فزاینده‌ای از سوی محافظه‌کاران سیاسی و مخالفان اصولگرای خود روبرو شده است که می‌گویند دولت روحانی با توجه به تلاش عجولانه‌اش برای رسیدن به توافق با غرب و پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی، فریب آمریکا را خورده است.

«گاردین» افزود: در همین راستا، روز شنبه در نشستی در محل سفارت سابق آمریکا در تهران، گروهی جدید متشکل از نمایندگان مجلس و فعالان اصولگرا که خود را «دلواپسان» نامیده‌اند، مدعی شده‌اند تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای منافع ملی ایران را نادیده گرفته است.

به عنوان مثال، فاطمه آلیا، مسئول امور بانوان جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: همه ملت بر این باورند هدف اصلی آمریکا توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران است. از زمان شروع تدوین توافقنامه نهایی با ایران که برای 13 می سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده، تحلیلگران، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها می‌‌خواهند نگرانی خود را برای مذاکره‌کنندگان هسته‌ ای ایران بیان کنند به امید اینکه آنها به این نگرانی‌ها توجه کنند.

گاردین مدعی شد: همزمان با افزایش احتمال انعقاد توافقنامه جامع، فشار در هفته‌های اخیر بر حسن روحانی افزایش یافته است. در واکنش به این انتقادات بود که روحانی گفت: برخی با دروغ می‌کوشند دولت را از مسیر خود خارج کنند و این خلاف منافع ملی و دستور مقام معظم رهبری است... ایران بر روی منافع ملی خود مصالحه نمی‌‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی درباره همایش دلواپسان در ایران نوشت: هزاران نفر از نیروهای تندروی ایران با تجمع در سفارت سابق آمریکا در تهران نسبت به توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای این کشور اعتراض کردند.

براساس این گزارش، تجمع کنندگان با خود پلاکاردهایی حمل می‌کردند که حسن روحانی را متهم به نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای مردم ایران کرده است.(فارس)

دلواپسان چه کسانی هستند؟

دلواپسان گروهی از منتقدین توافق سال گذشته ژنو میان دولت روحانی و گروه کشورهای 1 + 5 هستند که عصر دیروز در همایشی با عنوان «دلواپسیم» در لانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران برگزار شد. جمعی از استادان دانشگاه، نمایندگان مجلس، کارشناسان سیاسی و دانشجویان از جمله شرکت کنندگان در این همایش بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید زیباکلام برادر صادق زیباکلام از جمله سخنرانان این همایش بود که در جریان آن گفت: آذرماه نگران صنعت هسته‌ای کشور، اسفند نگران استقلال کشور و اکنون نگران انقلاب اسلامی هستیم.

حجت‌الاسلام نبویان نیز گفت: ما چگونه از دشمن خودمان می‌خواهیم که تحریم‌ها را بردارد همان کشوری که ما را تحریم کرده است.

وی با اشاره به اینکه عاقلانه نیست از دشمنی که این مقدار دشمنی نشان می‌دهد انتظار داشته باشیم تحریم‌ها را برطرف کند، اظهار کرد:‌ حل مشکل ما عنایت خدای متعال و توجه به نیروهای دانشگاهی و نیروهای داخلی ماست؛ نباید چشممان به آمریکا باشد، بلکه باید به توان داخلی باشد.

همچنین حجت‌الاسلام قاسم روانبخش با تأکید بر اینکه خدا در قرآن هیچ کجا بر سازش برکاتی بار نکرده است، بلکه بر پایداری وعده برکت داده است، به برکات مقاومت در لبنان،‌ سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: وقتی ما رسمی بودن کدخدا را پذیرفتیم، نتیجه این شد که ورود نماینده ما به سازمان ملل را هم باید کدخدا اجازه دهد که دیدید اجازه نداد.

وی تصریح کرد:‌ دلواپسی ما فراتر از بحث هسته‌ای است؛ آن‌ها پس از اکسید کردن 20 درصد به‌دنبال برچیدن بحث هسته‌ای و اکسید کردن فرهنگ انقلابی ما هستند لذا باید نشست‌هایی بس بزرگ‌تر برای فرهنگ خود بگذاریم که امسال را مقام معظم رهبری سال فرهنگ نامیدند.

در ادامه مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مجلس گفت: اینجا جمهوری اسلامی است و کسی که از طرف اسلام ولایت دارد وفاداری‌اش را به جمهوری اثبات کرد، کسانی که مدعی حمایت جمهوریت از خودشان هستند، می‌خواهند علیه اسلام کودتا کنند.

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی نیز در همایش «دلواپسیم» که با حضور منتقدین توافقنامه ژنو در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، گفت: ما شهید ندادیم تا آمریکا کدخدای ما باشد، هزاران کودک ما یتیم نشده‌اند تا کسی توان نظامی کشور را زیر سؤال ببرد.

وی با بیان اینکه مطمئن باشید اگر توافقنامه ژنو با شکل فعلی ادامه یابد از شما خواهند خواست بهائیت را به رسمیت بشناسید، گفت: پذیرش توافقنامه به شکل فعلی باعث خواهد شد روزی حجاب اسلامی را هم ممنوع کنند.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران هم در حاشیه این همایش به خبرنگاران گفت: حضور ما در این گردهمایی به دعوت 8جنبش دانشجویی بوده است و ما به احترام دانشجویان در این جلسه حضور پیدا کردیم.

وی افزود: همه ملت بر این باورند که هدف اصلی آمریکا توقف کامل برنامه‌های هسته‌ای ایران است. بنابراین با توجه به تنظیم نهایی توافقنامه هسته‌ای ایران با 1+5 در 23 اردیبهشت‌ماه امسال جا دارد‌ صاحب‌نظران، دانشجویان، نخبگان و اساتید دل‌نگرانی‌های خود را به تیم دیپلماسی ایرانی اعلام کند و امیدواریم دولت و تیم مذاکره‌کننده نیز به این دل‌نگرانی‌ها توجه کند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری تأکید کرد: امیدواریم دولت با برچسب بی‌سواد با سرمایه‌های منتقد خود برخورد و بی‌توجهی نکند.

فؤاد ایزدی استاد دانشگاه تهران هم در گردهمایی منتقدین توافق ژنو گفت: ما نباید این توافق را سیاه و سفید ببینیم چون فرصت‌هایی هم در توافق وجود دارد که وزارت خارجه باید از آنها استفاده کند.

وی افزود: سؤالی که مطرح است این است که ما به دغدغه‌های طرف مقابل توجه کنیم و همه امتیازات را به طرف مقابل بدهیم و در گام نهایی نیز این امتیازات بیشتر هم باشد اما آن امتیازاتی که کشور نیاز دارد را نتوانیم بگیریم.

ایزدی گفت: این نگرانی وجود دارد که در گام نهایی نیز مانند توافق ژنو امتیازاتی بدهیم اما هیچ نگیریم و طرف مقابل نیز به تعهدات خود بی‌توجهی کند. دلواپسی ما این است که نگاه مسئولان باعث می‌شود طرف مقابل ترغیب شود تا امتیازات بیشتری از ما بگیرد.

مهدی محمدی کارشناس مسائل بین‌المللی هم گفت: دلواپسی ما از بابت اساس انقلاب نیست بلکه دلواپسی ما از بابت آن دولتی است که به مردم وعده داده که چرخ زندگی مردم را خواهد چرخاند ولی آن را به پای حیوان چموشی به نام آمریکا گره زده که آن را به ته دره خواهد برد.

وی ادامه داد: مبادا روزی برسد که همین افراد به این نتیجه برسند که هدف را اشتباه رفته‌اند و راهی نیز برای بازگشت نداشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به توافق اولیه و گام نهایی توافق با کشورهای 1+5 تصریح کرد: معنای بند آخر توافق اقدام مشترک این است که ما تازه پس از عمل به همه خواسته‌‌های غرب کشوری عادی می‌شویم.

وی اساس مذاکره را پروژه استانداردسازی ایران از سوی آمریکا خواند و افزود: مشکل بزرگ این است که دوستانی که بر سر کارند نیز قبول دارند که ایران باید استاندارد شود و از این منظر توافق ژنو توافقی است که ماهیت انقلاب را هدف گرفته و موضوع هسته‌ای تنها یک سکو برای رسیدن به این هدف است.

محمدجواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت هم در همایش «دلواپسیم» گفت: دولت دو سیاست شامل نگاه به درون و مقابله با نقد را در مورد مسائل هسته‌ای در دستور کار خود قرار داده است ولی سیاست‌هایی که با نگاه به درون طراحی شده به دنبال خالی کردن دل مردم است.

کریمی قدوسی با بیان اینکه به منتقدان توافقات ژنو افراطی، بی‌سواد، هوچی‌گر و امثال اینها گفته شد، خاطرنشان کرد: این عناوین را مطرح کردند تا کسی جرأت نکند وارد میدان شود، سیاست خزانه خالی را نیز برای خالی کردن دل ملت عنوان کردند.

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی هم طی سخنانی با اشاره به خاصیت انرژی هسته‌ای به عنوان یک پیشرفت علمی جامع برای هرکشوری گفت: شرایط جنگ جهانی باعث شد که این تکنولوژی در ابتدا به عنوان تجربه‌ای مهار نشده ایجاد و پس از آن به صورت علمی در قالب رآکتور مورد توجه کشورها قرار گیرد.

وی ادامه داد: راکتور هسته‌ای یک دستاورد کوچک شده تمام تکنولوژی‌هاست و سطح ایمنی کشور را بالا می‌برد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با طرح این سئوال که چرا پرونده ما به شورای امنیت سازمان ملل رفت، گفت: غرب دید که کشور ما در حال پیشرفت است و در واقع ما داشتیم کارآمدی نظام را نشان می‌دادیم و راه صدور انقلاب نیز همین بود.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنان کوتاهی در گردهمایی منتقدین توافق ژنو گفت: حرف ما با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان این است که شما در برابر این همه امتیازات که در توافق ژنو به 1+5 دادید باید تمام تحریم‌ها لغو می‌شد نه اینکه صرفاً صنعت کشتیرانی و پتروشیمی ما تا حدودی از تحریم رها شود.

وی ادامه داد: اگر ما تعلیق غنی‌سازی 20درصد را پذیرفتیم، دست کم باید بانک مرکزی و صنعت نفت ما از تحریم ما آزاد می‌شد؛ همین هفته گذشته با مسئولان بانک مرکزی جلسه داشتیم و آنها گفتند تا 15 روز قبل یک دلار هم نتوانستیم از اقساط پول‌های آزاد شده را برداشت کنیم.

کوثری افزود: اگر ما نصف اورانیوم غنی شده خود را اکسید کرده‌ایم، چرا طرف مقابل هیچ اقدامی در مقابل انجام نمی‌دهد؟

شرکت‌کنندگان همایش «دلواپسیم» در پایان با امضای طوماری ،انتظارات خود را درباره مذاکرات هسته‌ای به تیم مذاکره‌کننده اعلام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
عباس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
۰
۰
سلام, آقای دكتر روحانی, قوی باشید ...ملت ایران و خدای آنها پشت سرتان هستند, مذاكرات را با قدرت پیش ببرید و آینده فرزندان این مرز و بوم را بیمه كنید, اینها میترسند كه با به نتیجه رسیدن مذاكرات دیگر هرگز قدرت اجرایی را به دست نگیرند ...فقط لطفا این قانون هدفمندی را دور بیاندازید, كه آینده دولت را به مخاطره انداخته برای دور بعدی ریاست جمهوری آرای شما كم خواهد شد, این یك تله است كه مجلس برای شما گذاشته است, در این دام بیشتر از این نیاففتید,
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
اصولاً این افراد دلواپس نیستند، كاسه داغتر از آش هستند،
ا...
س
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
به نظر من یك مناظره در تلویزیون بگذارن بهتراست برادر جان درست است كه شهیددادیم ولی با چه توانی و با چه قدرت داخلی میشود برنده شد. فساد، بیكاری، دزدی وخیلی چیزها مملكت را در معرض خطر قرار داده ؛ بكذارید اقای روحانی به كارش برسد
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
آخه دوست هم وطن كه نمی دونم منظورت كدوم وطنه! چرا اینقدر ساده ای كه باورت شده دشمن كافر بی دین مستكبر ظالم میاد به ما لطف میكنه وتحریمها رو برمی داره . عزیزم آخه تا كی ما باید چوب خوش خیالی بعضیها رو بخوریم . مرد باشیم وروی پای خودمون وایستیم. پس 300 هزار جوان رعنا وپاك برای تن دادن به این ذلت پرپر شدند؟؟؟؟؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
دلواپس چی هستند منافع خودشون یا ملت؟ یا پست و مقام از دست رفتشون ؟
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
نه اینطور نیست اعتماد كردن به شیطان بزرگ امریكا كار دشواری است آنها یك روده راست تو شمشان ندارند
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
هموطن عزیز. ایرانی جماعت در طول تاریخ نشون داده عزت و حیثیت ملی كشورش را به همه چیز ترجیح میدهد. دوما از اغاز مذاكرات دولت در این چند ماهه عمر این دولت.تیم ایرانی فقط خندیده ولی اون طرفیا حرفهایی میزنن كه نشون میده همه چیز دست اوناس و ما تا اینجا دستمون خالی بوده. حتی تحریمها رو بیشتر هم كردن. اون چیزی كه شما میگی رفع تحریمها خوب دقت كن ... اون هویج . تحریم ها و انرژی هسته ای فقط بهانه بوده هست وخواهد بود
روحی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
الان یك ملت دلواپس دلواپسی این آقایون بیكارن جان مادرتون دلواپس نشید از چی دلواپس میشین آخه ؟ از واردات بی رویه از چین ؟ یا از ... دلواپسید ؟ قربون دلتون برم كه اینقدر نازكه
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
بسیارتعجب آور است كه افرادی علی رغم وجودآیات صریح قرآن درباره دشمنان وكفارو... وتجربیات عینی 30 ساله دوران انقلاب خودمان، بازهم دم از رابطه ودوستی با آنان می زنند؛ خیال باطلی است اگر تصور كنید دشمن ، پشیزی برای انسانیت شما ارزش قائل باشد چه برسدب ه اینكه بامارابطه دوطرفه برقراركند آخركمی یادمان بیایید این همه خسارت مادی و معنوی كه تابه حال دشمنان خارجی و داخلی به كشورونظام واردكرده اند، چرا از آنها عبرت نمی گیریم!!!!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
۰
۰
عزیزان اینهائیكه دم از دلواپسی، خون شهیدان میكنند همش حرف مفت است و مردم و شهیدان و ایران فقط بهانه است ...زمان جنگ كه این همه جوان شهید شد و بمب شیمیایی سر جوان ها ریختند هنوز این دولت ها كه آمدند و رفتند نه كسی از اروپا و امریكا و شركت های آنها شكایت كرد و نه كسی پیگیر غرامت جنگ ازعراق شد ....
ramtin
United Kingdom
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
۰
۰
بعضیا خیلی تند میرن...!بزارید دولت كار خودشو بكنه . نماینده بیست و چند میلیون آدم ها !آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا

نیازمندی ها