میزگرد رادیویی‌ها همزمان با جشنواره سیزدهم؛

رادیو هنوز هم بی‌رقیب است

از لابه‌لای شلوغی صفحات روزنامه‌ها و کانال‌های تلویزیونی گرفته تا آمد و شد در دنیای مجازی و انواع شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی و عصر پرطمطراق ارتباطات، صدای دلنشین رادیو هنوز زنده است و گوشنواز.
کد خبر: ۶۶۹۹۵۴
از جعبه جادویی صدا به جهان رسانه‌ای

محبوبیت رادیو میان کهنسالان و ریش‌سفیدان و به قولی پدربزرگ‌ها هنوز آنقدر به چشم می‌خورد که می‌توان با خیالی راحت از ماندگاری صدا و رادیو دم زد و فرصت را غنیمت شمرد و از تلاش این رسانه برای ماندن و نفس تازه‌کردن گفت.

رادیو رسانه‌ای پویا با قدمتی صد ساله که روزهای آغازین ارتباط با جهان خارج از مرزهای کشور را پر و بال داد و روزگاری همدم مردمانی بود که سایه استبداد روح و جانشان را به انزوا کشیده بود. در این میان این رادیو بود که از احوال دوست و دشمنان این مرز و بوم و مردمان ساده‌اش می‌گفت و این صدا بود که پاورچین پاورچین مقدمات یک انقلاب درخشان را فراهم آورد. رادیو از دیرباز برای مردم جلوه و شکوه دیگری داشت. حتی تلویزیون نتوانست محبوبیت و جایگاه رادیو را کسب کند.

از این‌رو مخاطب رادیو، انس با این رسانه را سرمشق خود قرار داد و تا به امروز این رسانه دوست‌داشتنی رتبه محبوبیتش را حفظ کرده است. رادیو خیال و تصویر ذهنی مخاطب را رشد می‌دهد و به مدد این شاخصه امکان قرابت و صمیمیت با مخاطب را نسبت به دیگر رسانه‌ها افزایش می‌دهد. از این منظر در میان هیاهوی رسانه‌های دیداری و مجازی که بسرعت در تصرف چرخه ارتباطی است، نقش و وظیفه رادیو حساس‌تر و دقیق‌تر می‌شود. به این دلیل برگزاری همایش‌ها و اجلاس‌های جهانی می‌تواند افق دید همگان را به این رسانه نوستالژیک و بی‌بدیل وسعت بخشد.

رادیو همیشه روشن است

بدون شک رادیو مخاطب خود را دارد. حتی با گسترش برق‌آسای رسانه‌های دیداری و فضای مجازی، رادیو عزلت‌نشین نشده و حضور 19 شبکه رادیویی و استفاده از تمام ظرفیت‌های تبلیغاتی در جهت ترویج رادیو و جذب مخاطبان بیشتر، خود شاهد این مدعاست.

بر این اساس یکی از مهم‌ترین اقدامات اصحاب رادیو، برگزاری اجلاس جهانی صدا با هدف معرفی برترین‌های عرصه برنامه‌سازی رادیو، دستیابی و کشف ایده‌های نو و خلاقانه، تکریم و بزرگداشت برنامه‌سازان رادیو، قدردانی از برگزیدگان، نخبگان، صاحب‌نظران و متفکران رادیو و معرفی توانمندی‌های برنامه سازی در شبکه‌های رادیویی است. اجلاس جهانی صدا به‌روشنی گویای این ادعاست که صدا همچنان زنده و پابرجاست و رادیو در میان رسانه‌های دیگر، همچنان یک سر و گردن بالاتر است و حرفی برای گفتن دارد. به گفته دکتر محمدحسین صوفی، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، رادیو رسانه دیروز، امروز و فرداست. وی معتقد است، رادیو توانسته در سپهر رسانه‌ای ایران و جهان به عنوان رسانه‌ای پویا و فعال در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی حضور جدی و اثرگذاری داشته باشد. از این منظر پنجمین اجلاس جهانی رادیو، فرصتی برای بروز توانمندی‌ها و خلاقیت اهالی رادیوست که چند روزی دور هم جمع می‌شوند و با معرفی تولیدکنندگان موفق رادیویی، فضای رقابتی موثری را خلق می‌کنند.

/Media/Image/1393/01/23/635329324446285672.jpg

اندر باب جشنواره رادیو

از برگزاری اجلاس جهانی صدا به دوره پنجم رسیده است. این اجلاس طی سال‌های گذشته دستاوردهای گرانبهایی را همراه داشته است. تحول‌آفرینی در عرصه برنامه‌سازی رادیویی و خلق آثار ماندگار و برنامه‌سازی با نشاط از مهم‌ترین دغدغه‌های برگزاری این اجلاس بوده است. امسال نیز همچون سال‌های گذشته، این جشنواره فرصتی برای یادگیری، شناخت نقاط ضعف خود و نقاط قوت دیگران و انتقال دانش و تجربه دیگران به محیط خودی است. به گفته محمدحسین صوفی، جشنواره امسال رادیو با عنوان بازاندیشی رادیو قصد دارد به ارتقای سطح نظری و علمی رسانه رادیو دست یابد.

بیستم تا بیست و چهارم اردیبهشت رخصتی است برای خلاقان، ایده‌پردازان و علاقه‌مندان رادیو تا به ارسال آثار فاخر رادیویی، مقالات علمی ـ پژوهشی و تولیدات خود بپردازند. معاون صدا از بررسی 700 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره خبرداد و افزود: تا دهم اسفند سال 92، 700 اثر رادیویی در بخش‌های مختلف از شبکه‌های ملی، استانی، برون‌مرزی و بخش دانشجویی به دبیرخانه جشنواره رسید که نسبت به جشنواره قبل 40 درصد افزایش داشت.

اجلاس جهانی صدا در پنجمین فراز خود تاکنون تلاش داشته تلقی رادیو به‌عنوان «رسانه رو به افول» یا «رسانه منزوی» را از بین ببرد و بر این نکته تاکید دارد که جهان معاصر ما «رسانه محور» است و رادیو به دلیل ماهیت سهل‌الوصول بودن، امکان کسب مخاطبانی را دارد که رسانه‌های دیگر از نعمت آن بی‌نصیب هستند.

پنجمین اجلاس جهانی صدا با دستی پر آمده است تا به تعامل و تبادل اطلاعات در عرصه‌های مختلف رادیویی نائل شود. علی‌اکبر خدابخش، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات سیزدهمین جشنواره رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا از برگزاری مسابقه وبلاگ‌نویسی رادیویی با عنوان «رادیو نوشت» خبر داد. وی در این باره گفته است: موضوع اصلی این رقابت رادیو، رسانه دیروز، امروز و فرداست و موضوعات فرعی آن شامل معرفی رادیو، معرفی شبکه‌های رادیویی، معرفی برنامه ها، وبلاگ هواداران شبکه‌ها یا برنامه ها، پوشش اخبار رادیو و برنامه‌های رادیویی و نقد برنامه‌های رادیویی است.

آنچه به طور قطع می‌توان گفت این که صدا خاموش شدنی نیست و رادیو با وجود وفور رسانه‌هایی که به مدد تصویر و جاذبه‌های الکترونیکی هنوز خودی نشان می‌دهد، جایگاه مشخصی میان مخاطبان دارد. این فرصت، حساسیت‌ها را نسبت به پایداری این رسانه در کهکشان ارتباطی دوچندان می‌کند. به طوری که اصحاب این رسانه را مجاب می‌کند قوای خلاقانه خود را به‌کار گیرند و برای بسط و گسترش این جایگاه، قدم‌‌های استوار و موثری را بردارند.

/Media/Image/1393/02/13/635347515377087204.jpg

رسالت برگزاری اجلاس جهانی صدا نیز دستیابی به قله‌های پیشرفت و تعالی ارتباطی است. در واقع با برگزاری این اجلاس ضمن تبادل با جهان خارج و استفاده از ترفندهای رسانه‌ای دیگر کشورها به کشف و شناسایی استعدادها پرداخته و به تولید برنامه‌های نوآورانه و خلاق و بهره مندی از تجربیات استادان ارتباطات و رسانه نائل می‌شود. با این مقصود می‌توان بر پایداری رادیو در گستره ارتباطی دلخوش بود. (سمانه مهر‌پرور/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها