خشونت‌های روز جمعه در مناطق شرقی اوکراین، بدترین و بی‌سابقه‌ترین خشونت‌ها در این کشور از زمان استقلال در سال 1991 توصیف شده است.
کد خبر: ۶۶۹۸۲۲
شرق اوکراین در میان آتش و خون

در حالی که خبرهای روز جمعه از آغاز عملیات نیروهای ارتش در شهر اسلاویانسک حکایت داشت، اوج این خشونت‌ها، اما در شهر بندری اودسا به وقوع پیوست. دامنه این خشونت‌ها به حدی بود که در کنار مقامات روسی، مقامات غربی و آمریکایی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

آن‌گونه که منابع خبری گزارش می‌دهند افراد مسلح راست افراطی و نیز شبه‌نظامیان موسوم به گروه‌های دفاع از خود که از کی‌یف به جنوب شرق اوکراین آمده بودند، آغازکننده درگیری‌ها با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در اودسا بودند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این گروه‌های افراطی به‌یکی از اردوگاه‌های جدایی‌طلبان حمله کردند و این کار باعث شد معترضان به ساختمان اتحادیه‌های کارگری پناه‌برند. اما شبه‌نظامیان افراطی این ساختمان را آتش زدند. زمانی که آتش به طبقات بالاتر رسید، بسیاری از این افراد به علت استنشاق دود جان سپردند. برخی دیگر نیز از طبقات پایین پریدند و جان خود را از دست دادند.

افرادی نیز که سالم مانده بودند از سوی گروه‌های افراطی راستگرا بشدت با باتوم مورد حمله قرار گرفتند. گزارش‌های رسیده حکایت از این دارد که در این شهر نزدیک به 43 نفر کشته و بیش از 120 نفر زخمی شدند که حال 17 نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

به دنبال این اتفاق، شورای شهر اودسا سه روز عزای عمومی اعلام کرد. پرچم اوکراین و اودسا نیز بر فراز ساختمان‌های دولتی به صورت نیمه افراشته به اهتزاز درآمد. در همین حال، نیکلای سکوریک، نماینده این شهر در پارلمان اوکراین خواستار نشست فوری شورای منطقه‌ای در ارتباط با حوادث روز جمعه شد.

دولت اوکراین نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، کمیسیون ویژه‌ای را به ریاست ویتالی یاریوما، معاون نخست‌وزیر برای بررسی حوادث اودسا و تیراندازی به ساختمان مقر اتحادیه‌ای کارگری اعزام کرده است.

در همین حال، پترو لوتسیوک رئیس پلیس محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای پلیس بیش از 130 نفر را در این شهر دستگیر کردند. احتمال دارد افراد دستگیر شده با اتهاماتی همچون مشارکت در شورش با نیت قبلی برای اقدام به قتل، متهم شوند.

البته حوادث شهر اودسا، تنها اتفاقات و درگیری‌های روز جمعه در مناطق شرقی اوکراین نبود، آن‌طور که منابع خبری گزارش داده‌اند شهر کراماتورسک نیز شاهد خشونت‌هایی بود.

به گزارش منابع خبری روسیه، در جریان درگیری‌های جمعه شب، ده غیرنظامی کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند. البته دیگر شبکه‌های خبری، در گزارشی اعلام کردند در خشونت‌های این شهر فقط یک نفر کشته و 9 نفر زخمی شدند.

در همین حال، آرسنی آواکوف، وزیر کشور اوکراین اعلام کرد مقامات کی‌یف قصد ندارند مرحله فعال عملیات نظامی در منطقه کراماتورسک را متوقف کنند و این عملیات همچنان ادامه خواهد داشت.

پیش از این سرگئی پاشینسکی، رئیس موقت دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفته بود عملیات نظامی ارتش این کشور علیه جدایی‌طلبان در مناطق اسلاویانسک و کراماتورسک، طبق برنامه در حال اجرا بوده و همچنان ادامه خواهد داشت. وی بدون اشاره به درگیری‌ها در این شهر، خاطرنشان کرد که نیروهای نظامی اوکراین «بسیار دقیق» عمل کرده و برخورد کاملا ملایم و بدون خشونتی با مردم عادی در منطقه دارند.

در خبر دیگری منابع خبری اعلام کردند ناظران اروپایی که هفته گذشته از سوی گروه‌های استقلال‌طلب هوادار روسیه در شرق اوکراین بازداشت شده بودند، روز گذشته آزاد شدند.

واکنش روسیه و آمریکا به خشونت‌ها

به دنبال درگیری‌های شرق اوکراین، وزارت خارجه روسیه بامداد دیروز با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن، رخدادهای روز جمعه در شهر اودسا را بشدت محکوم کرد.

مسکو در بیانیه خود کشته شدن ده‌ها نفر در جریان درگیری‌ها در این شهر را نتیجه «بی‌مسئولیتی مجرمانه» دولت موقت اوکراین دانسته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه نیز با تاکید بر این‌که دولت اوکراین و غرب مسئول خونریزی‌های اخیر در اوکراین هستند، عنوان کرد که در شرایط فعلی متقاعد کردن مردم این منطقه به خلع سلاح، غیرممکن است زیرا زندگی آنها در معرض خطر قرار گرفته است. وی افزود: مقام‌های کی‌یف نه‌‌فقط مسئول مستقیم این خشونت‌ها هستند؛ بلکه آتش این اقدام‌های جنایتکارانه را تند‌تر می‌کنند، دست‌های مسلح آنها تا آرنج در خون فرو رفته است.

آمریکا نیز این خشونت‌ها در شرق اوکراین را محکوم کرد و آن را غیرقابل‌پذیرش خواند. ماری هارف، سخنگوی دوم وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: امروز جامعه بین‌المللی باید درحمایت از مردم اوکراین در مواجهه با این تراژدی کمک کند. وی گفت: این خشونت‌ها و هیاهویی که به این همه مرگ و جراحت بی‌مورد منجر شد، غیرقابل قبول است.

هشدار اوباما و مرکل به روسیه

در این میان، کشورها و طرف‌های غربی همچنان به فشارهای خود علیه مقامات مسکو ادامه می‌دهند. تازه‌ترین این موارد را می‌توان در سفر جمعه شب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به آمریکا و دیدارش با اوباما مشاهده کرد.

به گزارش منابع خبری، رهبران این دو کشور در نشست مشترک خبری، به روسیه هشدار دادند اگر به دنبال ایجاد اختلال در روند برگزاری انتخابات چهارم خرداد اوکراین باشد، تحریم‌های شدیدتری علیه مسکو اعمال می‌شود.

از سوی دیگر، زبیگنیو برژینسکی، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در دولت جیمی کارتر از اوباما خواست تا سلاح و تجهیزات نظامی لازم برای عملیات نظامی داخل شهری را در اختیار دولت اوکراین قرار دهد.

این در حالی است که نشست جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بررسی اوضاع اوکراین بدون‌نتیجه به پایان رسید و در واقع به تنش‌های دیپلماتیک بین روسیه و غرب تبدیل شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نشست، روس‌ها از یک سو به غرب می‌گفتند شما مانع مداخله رئیس‌جمهور وقت اوکراین علیه تظاهرکنندگان شده بودید و اکنون از سرکوبگری‌های حاکمیت موقت کی‌یف حمایت می‌کنید. غرب نیز خطاب به روسیه گفته است در حال آتش‌افروزی در اوکراین است. در این نشست، روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت در رابطه با محکومیت خشونت‌ها در اوکراین ارائه داده بود، ولی این مساله مورد موافقت دیگر اعضای شورا قرار نگرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
samii
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
۰
۰
باسلام
اگررگی درمردم منطقه باشد باید كشورهای مجاوربخصوص همسایه های غربی صربستان به این كشورحمله كنند
لهستان باید تعرضات درمرزبابیلاروس انجام دهد
نیروهای اكراین بایدتعرضاتی دربیلاروس انجام دهند
بایدچچنهاراواردمنطقه كرد
حتی بایدعربهاراواردمنطقه كرد
ولی بااینایی كه درغرب سركارند امیدی به این حركتهانیست
جواب مشت رافقط بامشت باید داد
خداحافظ
رضا
United States
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
۰
۰
اینها همه فتنه روسیه است.
مرگ بر روسیه.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها