وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

کاهش قیمت کتاب ممکن نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و امور دارایی کتابفروشی‌ها را مشمول قانون اصناف می داند و نه موسسات فرهنگی، گفت: معاف شدن کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات، نیازمند تغییر قانون است.
کد خبر: ۶۶۹۶۵۲
کاهش قیمت کتاب ممکن نیست

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه 13 اردیبهشت با حضور در مصلی امام خمینی(ره) از بخش های مختلف بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران دیدن کرد.

وی بازدید خود را از نیم طبقه شبستان آغاز کرد و پس از دیدن غرفه های مربوط به سالن خلیج فارس، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بازار جهانی کتاب، انجمن دوستی ایران و لبنان، انجمن دوستی ایران و فلسطین، نشر قطره، نشر شاهد و نشر نی در سالن یاس (کارنامه نشر ایران در سال گذشته) حضور یافت.

جنتی با دیدن بخش های مختلف سالن کارنامه نشر به بازدید خود از نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد و هم‌اکنون نیز در حال بازدید از غرفه‌های بخش ناشران عمومی (شبستان) است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای پیشنهادی برای کاهش قیمت کتاب در کشور توضیح داد: با توجه به قیمت تمام شده کاغذ، ملزومات چاپی و همچنین دستمزدهای دست‌اندرکاران عرصه چاپ و نشر، کاهش قیمت کتاب خیلی ممکن نیست. ما باید به کتابخانه‌های عمومی کمک کنیم و باید سعی شود هزینه تهیه کتاب برای دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه، پژوهشگران و همه کسانی که نیازمند کتاب هستند، کاهش یابد تا آنها با سهولت بیشتری به کتاب‌هایی که منتشر می شود، دسترسی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خرید کتاب های فاخر و مرجع را از ناشران، از دیگر برنامه های حمایتی وزارت ارشاد از صنعت نشر عنوان کرد و افزود: باید با خرید این کتاب ها و تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور با آنها، دسترسی عموم مردم را به کتاب در جامعه تسهیل کنیم.

جنتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از وضعیت اطلاع‌رسانی نمایشگاه امسال کتاب تهران گفت: واقعیت این است که من فرصت نکردم اخبار و رویدادهایی را که رسانه ها از نمایشگاه منعکس می کنند، به دقت مطالعه کنم و لذا هرگونه قضاوت من در این باره، قضاوت نادرستی است، ولی حضور شما خبرنگاران در اینجا نشان می دهد که در مجموع مسائل و اتفاقات نمایشگاه کتاب تهران خوب منعکس می شود و از این بابت من به سهم خودم از شما تشکر می کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت معاف نشدن کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات، افزود: مقامات مسئول در وزارت اقتصاد و امور دارایی اعتقاد دارند که این آئین‌نامه شامل کتابفروشی‌ها نمی شود، چون آنها صنف هستند، نه موسسه فرهنگی و لذا مشمول قوانین مربوط به سایر اصناف می‌شوند، ما اگر بخواهیم در این وضعیت تغییری دهیم، باید قانون مربوطه را تغییر دهیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها