اگر غلط نکنیم ــ که معمولا ما از این کارها نمی‌کنیم ــ باید یک چاه ویل یا یک خندق بلایی چیزی در این شرکت‌های محترم خودروسازی کشف شده باشد که پر شدنی نیستند و هرچه در آنها می‌ریزند، باز فریاد جوع و «هل من مزید»شان به هوا بلند است.
کد خبر: ۶۶۹۴۹۱

زیرنویس صمیمانه: چرا بیشتر ندادین؟... این که قابل نداره!

یک‌بار در سال گذشته و به بهانه افزایش نرخ ارز و دلار، به یکباره قیمت هرچی خودرو بود ــ حتی عزیز دلمان ژیان ــ دوبله سوبله زیاد شد؛ چندان که هرکس پولی برای خرید یک پراید کنار گذاشته بود، با آن پول فقط می‌توانست یک موتور یا دوچرخه پیشرفته بخرد! (جهش اقتصادی در زمینه خودرو، از این بهتر و بالاتر؟...)

در سال جدید نیز با وجود وضع سیاست‌های حمایتی ارزی و تعرفه‌ای دولت برای خودروسازان و اختصاص ارز مبادله‌ای به آنان، ظاهرا درخواست‌های این صنعت را انتهایی نیست. زیرا بازهم درخواست افزایش قیمت محصولات خود را ارائه کرده‌اند. پیدا کنید سنگ پای قزوین را!

بسته پیشنهادی: هرچند که خود ما شخصا فاقد هرگونه خودرویی می‌باشیم و به زبان حال می‌گوییم: «خوشبخت خودم که خر ندارم‌/ ‌از کاه و جواش خبر ندارم»؛ اما درد بقیه همنوعان دارای خودرو، درد ما هم هست. همانند جناب سعدی در دمشق، «من از بینوایی نی ام روی زرد‌/‌ غم بینوایان رخم زرد کرد». فلذا درباره آنچه عرض شد، چیزهای دیگری به عنوان تکمله و پیشنهاد عرض می‌شود:

1ـ عدم توجه: این یک قاعده فراشمول است که به هرکس بیش از حد مهربانی کنی، خودش را لوس می‌کند. حتی در مورد بچه هم این قضیه بشدت صدق می‌کند. بیش از حد لازم، لی لی به لالای طرف بگذارید، جو برش می‌دارد که حالا چه خبر است. و متعاقبا درخواست ماساژ هم می‌دهد. از این‌رو دولت همان سیاست حمایتی خود را در قالب تخصیص ارز مبادله‌ای به خودروسازان ادامه دهد و دیگر هیچ. خیلی عطر خوبی به محصولاتشان زده‌اند که لب پنجره و در مسیر باد هم می‌نشینند؟

2ـ برخورد لازم: چرا فقط مشاغل و صنوف کوچک باید تعزیر شوند اگر گرانفروشی کردند؟... شرکت‌های بزرگ خودروسازی هم دل دارند. تا به حال، رنگ تعزیر را هم ندیده‌اند و توقع دارند. لهذا اگر یک ریال بر قیمت محصولات خود افزودند، روز روشن با آنها بشدت برخورد شود. شب تاریک هم نیست که بیم موج و گردابی چنان حائل باشد. مردم هم حمایت می‌کنند. اینها بعضا خیال کردند که ملت بنده خدا روی گنج نشسته است. اگر این‌طور بود که از گرفتن یارانه‌اش انصراف می‌داد!

3ـ رفع سوءتفاهم: به نظر ما که این شرکت‌های خودروسازی دچار سوءتفاهم شده‌اند و سریعا باید که برطرف شود. آنها خیال کرده‌اند که صندوق عقب خودروها همان گاوصندوق معروف است که در آن پول نگهداری می‌کنند. گاوصندق عقب!... تا الان همچین خیال می‌کرده‌اند که خریدار باید گاوصندق عقب‌ماشین خود را پر کند و به قصد خرید بیاید. انسان جایزالخطاست و عزیزان خودروساز هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشند.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها