خبری تلخ، صبح روز گذشته جامعه موسیقی ایران را داغدار کرد؛ استاد بزرگ موسیقی کشورمان، ردیف‌دان، آهنگساز و نوازنده بزرگ تار، محمدرضا لطفی که با آثار زیبای خود بخش عظیمی از خاطرات موسیقی ایرانیان را شکل داده است، برای همیشه خاموش و زخمه‌هایش بر تار جاودانه شد.
کد خبر: ۶۶۹۴۰۹
همه چیز درباره مرد تکرارنشدنی موسیقی ایران

به گزارش جام‌جم، این هنرمند برجسته که خالق بسیاری از قطعات زیبا و به‌یادماندنی است، اوایل پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای اصلی کانون موسیقی چاووش بود و قطعات زیبا و به‌یادماندنی از جمله شهید و ایران خورشیدی تابان دارد را ساخت و نواخت.

این هنرمند کشورمان در ایران در گروه‌های موسیقی چون شیدا و چاووش فعالیت‌های بی‌نظیری داشت. فعالیت او با حسین علیزاده با هدف بازخوانی آثار گذشتگان موسیقی ایرانی گامی موثر برای حفظ این موسیقی‌ها بود که سال 1354 و با تشکیل گروه موسیقی شیدا رخ داد.

او سپس کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی‌اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد و طی یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جا ماند که به گفته بسیاری از استادان از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می‌روند. پس از انحلال گروه چاووش و بعد از سفرهای زیادی که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد، در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت. علاوه بر کنسرت‌های متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت. از خوانندگانی که در این سال‌ها با او همکاری کرده‌اند می‌توان به محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، هنگامه اخوان و محمد معتمدی اشاره کرد. لطفی فعالیت خود در عرصه موسیقی را تا پایان عمرش در مکتبخانه میرزاعبدالله واقع در منطقه پل چوبی تهران ادامه داد و مشغول بازسازی آلبوم‌های موسیقی گذشتگان و حفظ آنها بود.

او همچنین معلم بسیار خوبی بود و شاگردان فراوانی را پرورش داد، از جمله استعدادهای جوانی که او کشف و معرفی کرد می‌توان به محمد معتمدی خواننده موفق ایرانی اشاره کرد که آوازهای موسیقی ایرانی را بخوبی اجرا می‌کند.

تاثیرگذاری در موسیقی ملی

در پی درگذشت این استاد بزرگ، اهالی موسیقی به انتشار پیام‌ها و تشریح جایگاه او پرداختند. محمد سریر، رئیس هیأت‌مدیره خانه موسیقی ایران درباره این هنرمند بزرگ گفت: تأثیر کارهای ایشان در حوزه موسیقی ملی ما محسوس است. قطعا آثاری که ایشان خلق کردند، همان‌طور که در گذشته بود، در آینده هم خواهد ماند و یادگار ارزشمندی است.

سریر تاکید کرد: تأثیر کارهای ایشان را بی‌شک در سال‌های آینده و در نسل آینده‌ موسیقی ایران خواهیم دید.

حسین علیزاده، استاد تارنواز ایران هم در پیامی درباره درگذشت محمدرضا لطفی نوشت: ملت ایران، امروز در سوگ خاطرات و زندگی عاشقانه‌شان نشسته‌اند تا جاودانه نغمه‌هایش را بر لب داشته باشند.

ضایعه دردناک

کیخسرو پورناظری، آهنگساز هم لطفی را از بزرگان عرصه آهنگسازی و نوازندگی تار و سه‌تار ایران معرفی کرد و پیام تسلیتی را منتشر کرد که در آن آمده است: «خبر بس تلخ و زودهنگام بود. فقدان محمدرضا لطفی ضایعه دردناکی برای جامعه موسیقی است. او از تواناترین استادان ایران در آهنگسازی، نوازندگی و تدریس بود. چهره شناخته شده، مطرح و موثری که کارهای باقیمانده از او جزو ماندگارترین آثار هنری این مرز و بوم است.

وزنه‌ای در تارنوازی

حسام‌الدین سراج هم لطفی را وزنه‌ای در تارنوازی ایران دانست و گفت: لطفی در موسیقی ایران، وزنه‌ سنگینی به‌شمار می‌آمد و آهنگ‌های جالبی ساخته بود که برای همه، ارزشمند و ماندگار است.

کیوان ساکت، دیگر نوازنده مطرح تار کشورمان هم دو، سه سال گذشته را اندوهناک‌ترین سال‌ها برای موسیقی ایران برشمرد و گفت: موسیقی ایرانی شمار زیادی از هنرمندان کم‌نظیر خود را از دست داد. گویی آسمان با هنرمندان عرصه موسیقی عداوت می‌ورزد. ساکت درباره درگذشت محمدرضا لطفی اظهار کرد: استاد لطفی که در چند دهه، یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران بود، متأسفانه در «روز معلم» از میان ما رفت. کمتر کسی است که به موسیقی ایرانی علاقه‌مندی، انس و الفت داشته باشد و نام لطفی را نشنیده باشد. او ادامه داد: ایشان بیشترین تأثیر خود را در دهه‌های 50 و 60 روی موسیقی ایران گذاشت و خواننده‌های بسیاری در کنار این مرد هنرمند رشد کردند و جزو چهره‌های سرشناس موسیقی شدند. ساکت بیان کرد: سروده‌هایی که اول انقلاب و به‌ مناسبت پیروزی انقلاب ساخته و به ‌وسیله خوانندگان مطرحی اجرا شدند، همراه با نام لطفی در حافظه تاریخی مردم خواهند ماند. این هنرمند پیشکسوت اظهار کرد: نوازندگی «محمدرضا لطفی» برگرفته از شیوه استادان لطف‌الله مجد و علی‌اکبرخان شهنازی و در برخی موارد استاد جلیل شهناز بود.

پیام محمود احمدی‌نژاد

اما در میان چهره‌های سیاسی هم این محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین کشورمان بود که پیشتر از همردیفان خود پیامی را منتشر کرد.

در پیام احمدی‌نژاد آمده است: خبر درگذشت استاد محمدرضا لطفی پس از یک دوره نقاهت کوتاه و البته سخت موجب تاثر فراوان شد. او هنرمند متعهد و استاد مسلم موسیقی بود که روحی حق‌طلب و بلند و آزاده داشت، او با شناخت نظام سلطه و سازوکار آن و با دریافت عمیق مسئولیت‌های سنگین آزادیخواهان و عدالت‌طلبان در عصر حاضر، روح پربار خود را در راه اعتلای هنر انسان‌ساز و آگاهی‌بخش صرف کرد و متاسفانه در گمنامی به دیار باقی رحلت کرد. تواضع ستودنی و ترنم گرم نواهای او در سرودهای انقلابی و تجلیل از آزادگی و عزت انسان و عظمت و بزرگی ایران زمین برای همیشه در خاطره ملت بزرگ ایران خواهد ماند و اندیشه والای او در هنر آرمانی، خط راهنمای جوانان بالنده این سرزمین خواهد بود.

استاد محمدرضا لطفی پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان، سرانجام روز گذشته در 68 سالگی چشم از جهان فرو بست.

پیکر محمدرضا لطفی بنا به خواست او در گرگان زادگاهش به خاک سپرده می‌شود. تا زمان تنظیم این گزارش جزئیات خاکسپاری این هنرمند اعلام نشده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
۰
۰
روحش شاد.كسانی درباره هنر و هنرمند اظهارنظر می كنند كه نه تنها چیزی از هنر نمی دانند كه دنبال اهداف سیاسی خودشان هستند. متاسفانه بزرگانی همچون این هنرمند فقید وسیله ای می شوند برای عرض اندام حقیران.یادت بخیر لطفی عزیز...
مقداد شاه حسینی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
۰
۰
دریغ از اعلام فوت استاد مرحوم محمدرضا لطفی در خبر ساعت ۱۴ رسانه ی ملی ! واقعا جای تاسف داره كه هنرمندان این مرزو بوم در سرزمین خویش مظلومند . حالا از این به بعد مسئولین یكی یكی شروع می كنن درباره ی جایگاه استاد لطفی بحث كردن . ولیكن امان از حنایی كه دیگر رنگ ندارد .ا افسوس و صد افسوس كه لطف تار رفت . . .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها