گفت‌وگوی «جام‌جم» با اهالی رادیو جوان در آستانه زادروز این شبکه

۲۷سال در اوج جوانی

برنامه «ما بازیگریم» پنجشنبه‌ها ساعت 15 و 15 دقیقه از رادیو جوان پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۶۹۱۶۰
کشف استعدادهای بازیگری در رادیو جوان

این روزها خیلی‌ها دوست دارند بازیگری در رادیو را تجربه کنند، اما شاید تاکنون مجال این کار برایشان فراهم نشده باشد. حالا رادیو جوان با تولید و پخش برنامه «ما بازیگریم» شرایطی برای شنوندگان علاقه‌مند به بازیگری مهیا کرده تا بتوانند با شرکت در این مسابقه توانایی‌هایشان را محک بزنند.

این برنامه با ساختار مسابقه، هم جنبه سرگرمی دارد و هم این‌که فضای شادی برای شنوندگان به وجود می‌آورد تا استعدادهایشان را محک بزنند. این برنامه پنجشنبه‌ها ساعت 15 و 15 دقیقه از رادیو جوان پخش می‌شود و توانسته شنوندگان زیادی را پای برنامه بنشاند. در واقع مخاطبان این شبکه با ارسال یک پیامک به برنامه همراه با نام و نام خانوادگی‌شان می‌توانند در برنامه ثبت‌نام کنند.

هدف این برنامه به سردبیری و تهیه‌کنندگی عباس پیری، کشف استعدادهای بازیگری است. در هر برنامه تعدادی از علاقه‌مندان به بازیگری تست داده و داوران به آنها رای می‌دهند. در هر مرحله یک برنده که به دور نهایی راه یافته‌ است با دیگر برندگان دور نهایی رقابت خواهد کرد.

این برنامه توانسته در بخش تعاملی جشنواره رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه صاحب مقام شود و جایزه برنامه برگزیده را از آن خود کند. موفقیت این برنامه مرهون کار گروهی است. در واقع سلیقه و هنر عوامل سازنده با یکدیگر ترکیب و به یک اثر خوب و پرشنونده تبدیل شده است.

احترام به شنوندگان رادیو

عباس پیری ـ که طراحی و تهیه‌کنندگی برنامه «ما بازیگریم» را به عهده دارد ـ درباره شکل‌گیری این برنامه به جام‌جم می‌گوید: برای نخستین بار طرح این برنامه را در جشنواره دوازدهم ارائه کردم که برگزیده و با استقبال مدیر شبکه روبه‌رو و قرار شد طرحی برای یک برنامه روتین با این محوریت بدهم. بعد از تصویب شدن طرح، برنامه از رادیو جوان پخش شد. خوشبختانه بلافاصله میان مخاطبان جا باز کرد و با استقبال آنها روبه‌رو شد. با توجه به این‌که برنامه ما بازیگریم یک روز در هفته پخش می‌شود، اما تاثیر لازم را در میان شنوندگان گذاشته و پیامک‌های زیادی از سوی آنها دریافت می‌کنیم که علاقه‌مند به شرکت در برنامه هستند یا این‌که نسبت به برنامه لطف دارند و تعریف می‌کنند.

پیری جزو تهیه‌کنندگانی است که تا امروز جوایز مختلفی را از جشنواره‌های رادیو کسب کرده است. او برای هر برنامه‌ای که قرار است پخش شود، وقت می‌گذارد و به شنونده‌اش احترام خاصی می‌گذارد. او در این باره می‌گوید: با این که این برنامه سه فصل است که از رادیو جوان پخش می‌شود، اما همواره کارم را جدی گرفته‌ام. برایم فرقی نمی‌کند برنامه پنج دقیقه یا طولانی‌تر باشد، برای همه برنامه‌هایم وقت و انرژی می‌گذارم و شنوندگان برایم اهمیت زیادی دارند.

وی عنوان می‌کند: برنامه ما بازیگریم یک مسابقه است که از هنرجویان و دانشجویانی که به بازیگری علاقه‌مند هستند، تست می‌گیرد و داوران به شرکت‌کنندگان امتیاز می‌دهند. شرکت‌کنندگان در حضور داوران بازی می‌کنند. برنامه از مراحل مختلف تشکیل شده و شرکت‌کنندگان باید آن مراحل را بگذرانند. از میان این دوستان یک نفر به‌عنوان منتخب به مرحله بعدی راه می‌یابد و تمام کسانی که به مرحله بعد می‌روند، در یک روز جمع می‌شوند و مسابقه می‌دهند و چند نفر از این دوستان در آینده به صورت گروه، نمایشی اجرا می‌کنند.

پیری درباره حضور علاقه‌مندان بازیگری در این برنامه توضیح می‌دهد: شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق پیامک، بیوگرافی خود را برای ما بفرستند. ما همه علاقه‌مندان را به برنامه دعوت می‌کنیم. امیدوارم از میان علاقه‌مندان بازیگرهای خوب کشف شود.

برنامه ما بازیگریم امتیازات خوبی دارد و شاید تنها انتقاد این باشد که شرکت‌کنندگان قبل از حضور در برنامه گزینش نمی‌شوند و سن مشخصی برای آنها در نظر گرفته نشده است، همین مساله باعث شده گاهی شاهد حضور افرادی در این برنامه باشیم که خیلی در زمینه بازیگری استعداد ندارند.

تهیه‌کننده و طراح برنامه در این خصوص می‌گوید: این نقد شما را قبول دارم و ما قبل از حضور شرکت‌کنندگان در برنامه باید آنها را گزینش کنیم. امسال سعی می‌کنیم افراد را گزینش کنیم تا آنها که در این زمینه استعداد بیشتری دارند یا این‌که هنرجوی بازیگری هستند، در برنامه شرکت کنند یا این‌که تحصیلاتشان به هم مرتبط باشد. ما در هر برنامه از شش نفر تست می‌گیریم که در ماه 24 نفر می‌شود که این سهم کمی است. ما با گزینش افراد می‌توانیم از بازیگران بیشتری تست بگیریم. این ایراد بر ما وارد است و امیدوارم در سال آینده این مساله را برطرف کنیم.

پیری درباره نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان در برنامه توضیح می‌دهد: برای هر برنامه دو تا سه هزار پیامک ارسال می‌شود و مسئول هماهنگی برنامه طبق فهرست پیامک‌ها از نفر اول شروع به تماس گرفتن می‌کند. در واقع هر فردی که زودتر پیامک بدهد، مسلما شانس بیشتری برای شرکت در برنامه دارد.

ساخت نمونه تلویزیونی

وی درباره این‌که فکر می‌کنید چه عاملی باعث برگزیده شدن این برنامه در جشنواره رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه شد، می‌گوید: این برنامه توانست جایزه بخش برنامه تعاملی را دریافت کند. ما از روز اول که این برنامه پخش شد، تلاش کرده‌ایم یک برنامه تعاملی خوب را به پخش برسانیم و با شنوندگان ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنیم.

پیری ادامه می‌دهد: موفقیت این برنامه حاصل یک کار گروهی است. در ضمن از موسیقی‌های متنوع بویژه از موسیقی فیلم‌های بین‌الملل استفاده می‌کنیم. به نظرم تعامل خوب با شنوندگان و موسیقی‌های مناسب باعث شد این برنامه جایزه جشنواره رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه را کسب کند.

برنامه تلویزیونی «چهار، سه، دو، یک» که از شبکه چهار پخش می‌شد هم از علاقه‌مندان به بازیگری با حضور داوران تست بازیگری می‌گرفت. پیری با اشاره به این‌که بعد از این‌که برنامه رادیویی ما بازیگریم روی آنتن رفت، نمونه تلویزیونی آن ساخته شد، می‌گوید: خوشحالم که این اتفاق افتاد و یک برنامه رادیویی الگوی ساخت یک برنامه تلویزیونی شد.

تغییرات در برنامه

وی درباره تغییرات برنامه ما بازیگریم در سال 93 توضیح می‌دهد: با توجه به این‌که قالب این برنامه مسابقه است و داوران شرکت‌کنندگان را ارزیابی می‌کنند، تلاش می‌کنیم در هر فصل تغییراتی را در داوران بدهیم. در فصل اول، صدرالدین شجره و حسین مهکام، در فصل دوم بهرام ابراهیمی، سیروس همتی، نگار عابدی و فریدون محرابی و در فصل سوم فریبا متخصص، میرطاهر مظلومی و رهبر قنبری به عنوان داور حضور داشتند. برای فصل جدید هم از حضور داوران جدید استفاده می‌کنیم تا خون تازه‌ای به برنامه تزریق شود. همچنین گوینده برنامه هم تغییر می‌کند.

این تهیه‌کننده اشاره می‌کند: در مجموع تولید هر قسمت از این برنامه سه ساعت در هفته وقت می‌برد و یک ساعت هم تدوین آن زمان می‌خواهد که در مجموع چهار ساعت خواهد بود.

پیری در پاسخ به این سوال که آیا از برگزیدگان نهایی این مسابقه در برنامه‌های نمایشی استفاده می‌شود یا بعد از برگزیده شدن رها می‌شوند، می‌گوید: بله. دو بار پیش آمده و کسانی را که در دوره‌های قبل برگزیده نهایی شدند به نمایش‌های رادیو جوان معرفی کرده‌ایم. ما تلاش می‌کنیم استعدادهای بازیگری را شناسایی و از توانایی آنها استفاده کنیم.

هر برنامه‌ دوره‌ای دارد. برخی معتقدند یک برنامه پر مخاطب باید در اوج تمام شود تا تاثیر لازم را داشته باشد و برخی دیگر نظری مخالف دارند و می‌گویند یک برنامه تا زمانی که ظرفیت دارد، می‌تواند پخش شود. تهیه‌کننده برنامه ما بازیگریم معتقد است این برنامه قابلیت دارد به پخش خود ادامه دهد و به تکرار نخواهد رسید، چون یک برنامه تعاملی با شنوندگان است.

وی می‌گوید: با این که در طول هفته برنامه‌های دیگر همچون «جوان ایرانی سلام» را در رادیو جوان دارم، اما همه برنامه‌هایم مثل بچه‌هایم می‌ماند و برایم فرقی ندارند و برای تک‌تک‌شان وقت و انرژی می‌گذارم و زمانی که بدانم برنامه به تکرار می‌رسد، حتما قبل از این اتفاق به سراغ یک برنامه جدید با یک ایده تازه‌تر خواهم رفت تا بتوانم همیشه برنامه‌های شنیدنی برای شنوندگان رادیو تولید کنم.

عاشقانه کار می‌کنم

گویندگی این برنامه به عهده نسیم رفیعی است. او درباره اجرایش می‌گوید: «من همیشه عاشقانه کار کرده‌ام و می‌کنم و زمانی که پشت میکروفن رادیو می‌نشینم غیر از شنونده‌ام به مساله دیگری فکر نمی‌کنم و تمام دغدغه‌ام به مخاطبانم خلاصه می‌شود.»

یکی از ویژگی‌های رفیعی، لحن و بیان صمیمانه‌ای است که با مخاطب دارد. او در این باره توضیح می‌دهد: علاقه‌مند هستم با مخاطبانم دوستانه صحبت کنم، به همین دلیل همیشه لحن دوستانه و صمیمانه‌ای دارم. بدون تردید هر برنامه‌ای لحن و اجرای خاص خودش را می‌طلبد. در برنامه ما بازیگریم هم تلاش کرده‌ام ارتباط خوبی با شنوندگان و شرکت‌کنندگان برقرار کنم.

وی ادامه می‌دهد: سعی می‌کنم به شرکت‌کنندگان حاضر در استودیو روحیه خوبی بدهم تا به دور از نگرانی، برنامه را اجرا کنند. به هر حال وقتی شرکت‌کنندگان وارد استودیو می‌شوند، نگران هستند مقابل داوران بازی خوبی داشته باشند و من هم تلاش می‌کنم فضای مناسبی در استودیو فراهم کنم.

یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و جوان رادیو جوان درباره تولید برنامه ما بازیگریم به جام‌جم می‌گوید: این برنامه در ادامه دیگر فعالیت‌های رادیو جوان در تولید مشاغل هنری و پرورش گوینده، گزارشگر و بازیگران تهیه و پخش می‌شود. در ضمن جنبه سرگرمی برای شنوندگان دارد و علاقه‌مندان به کار بازیگری می‌توانند توانایی‌هایشان را با شرکت در این برنامه محک بزنند. ما تلاش کرده‌ایم با تولید این برنامه علاقه و استعداد جوانان را در یک مسیر درست هدایت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: البته ما وظیفه پرورش بازیگر نداریم، اما با این برنامه فضایی فراهم کرده‌ایم تا جوانان با حضور در برنامه در کنار استادان توانمندی‌هایشان را محک بزنند و با دیگر شرکت‌کنندگان رقابت داشته باشند. داوران این برنامه از میان پیشکسوتان و با تجربه‌ها انتخاب شده تا نظر کارشناسی‌شان را در برنامه اعلام کنند. خوشبختانه استقبال شرکت‌کنندگان از این برنامه خیلی خوب بوده است.

مدیر گروه فرهنگ و جوان رادیو جوان اشاره می‌کند: برای تنوع بخشیدن به فضای برنامه، در هر فصل داوران را تغییر داده‌ایم تا برنامه درگیر روزمرگی نشود. در ضمن شبکه جوان با تولید و پخش برنامه‌های متنوع سعی کرده مولد بودن را همیشه حفظ کند.

فاطمه عودباشی ‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بهاره
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
۰
۰
سلام جطوری میتونم بیام رادیوووووووو...؟؟؟؟؟صداشم دارماااااااااا
عاطفه.ك
Germany
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
باسلام.....
21ساله هستم تاتر بازی میكنم و علاقه شدیدی به رادیو دارم.....باتشكر
فاطمه زارعی كمالوند
United States of America
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۰
۰
سلام، همه تستای شما واسه تهرانیاست، پس ما شهرستانیه چی؟؟؟؟ یه فكری ام واسه ما كنید كه امكانش نیست بیام تا تهران برای تست، من بازیگر تئاتر بودم وموفق، پیشنهادای كار زیادی ام داشتم برای بازی ولی به دلیل شهرستان بودم نتونستم ادامه بدم، خواهش میكنم یه سفر دوره ایی استعداد یابی بازیگری بذارید، باور كنید پشیمون نمیشید، من كه منتظرم، ممنووووون

نیازمندی ها