مسئول اداره حفاظت محیط‌زیست آبدانان استان ایلام گفت: هزاران قطعه گنجشک کمیاب سینه‌سیاه با پرواز از مناطق شمالی کشور در این شهرستان فرود آمدند.
کد خبر: ۶۶۹۰۰۶

احمد ایمانی افزود: نزدیک به ده هزار قطعه از گنجشکان سینه‌سیاه در قالب دسته‌هایی برای دومین بار در طول تاریخ از نواحی شمالی کشور وارد این شهرستان شده و در یک کیلومتری ضلع خاوری شهر آبدانان در روستای هزارانی فرود آمدند.

وی گفت: این پرندگان زیبا اکنون بر فراز درختان بلند اوکالیپتوس کنار جاده آسفالت آبدانان ـ مورموری در حال لانه‌سازی، تخمگذاری و جوجه‌آوری هستند.

مسئول محیط‌زیست آبدانان اظهار کرد: گنجشک‌های سینه‌سیاه در سطح 2.5 هکتار از عرصه‌های طبیعی و درختان کنار جاده اقدام به آشیانه‌سازی کرده و با حرکت و پرواز گروهی، سر و صداهای گوشنواز و شکل و شمایل رنگارنگ این روزها باعث ایجاد طراوت محیط‌زیست و جذب شمار چشمگیری از مردم بویژه رهگذران و مسافران مسیر آبدانان به دهلران و استان خوزستان شده‌اند.

ایمانی اضافه کرد: گنجشک‌های سینه‌سیاه، با توجه به این که از مزارع گندم حاشیه جاده تغذیه می‌کنند، آسیب‌هایی هم برای کشتزارهای منطقه دارند، اما با وجود این خسارت‌ها، مردم و کشاورزان منطقه از این پرنده مهاجر و کمیاب به گرمی و با اشتیاق استقبال و پذیرایی می‌کنند.وی ادامه داد: این پرندگان کم‌نظیر سال گذشته برای نخستین بار به این شهرستان مهاجرت و در میان مزارع و گلزارهای واقع در جنوب روستای ماهوته در حاشیه رودخانه دویرج لانه‌سازی و جوجه‌آوری کردند، اما امسال با توجه به بارش‌های فراوان و پوشش گیاهی متنوع به روستای سرسبز هزارانی نقل مکان کرده‌اند.

وی بیان کرد: این پرندگان اغلب اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به این مناطق مهاجرت می‌کنند و پس از پایان دوران تخمگذاری و جوجه‌آوری و پرورش جوجه‌ها، در اواخر بهار شهرستان آبدانان را به سوی مناطق و استان‌های شمالی کشور ترک می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها