"به دایی گفتم برنامه‌اش را برای آسیا بدهد"

رحیمی: دنبال بمب ترکاندن در پرسپولیس نیستم

باشگاه پرسپولیس از زمان شروع فعالیتش در سال 1342 تاکنون مدیرعاملان بسیاری را تغییر داده است و در تازه ترین انتخاب نیز علیرضا رحیمی روی صندلی مدیریت این تیم نشست.
کد خبر: ۶۶۸۸۷۸
مدیران عامل پرسپولیس از ابتدا تاکنون

سایت جام جم ورزشی - اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس علیرضا رحیمی را به عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه انتخاب کردند.

باشگاه پرسپولیس از زمان تأسیس آن که در سال 1342 بود تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تحت مدیریت مالک خود "علی عبده" اداره می‌شد که وی تمامی تصمیم‌گیری‌های باشگاه را انجام می‌داد. در آن زمان در چارت تشکیلاتی باشگاه پرسپولیس پستی با عنوان مدیر داخلی وجود داشت که تمام فعالیت‌های اجرایی باشگاه توسط وی انجام می‌شد و در سال 1352 عبده از مدیر عاملی کنار رفت.

پس از اینکه علی عبده از مدیر عاملی باشگاه پرسپولیس برکنار شد و "مصطفی مکری" از سال 1352 تا سال 1357 این سمت را بر عهده گرفت.

پس از پیروزی انقلاب "فیروز امینیان" اولین مدیر باشگاه پرسپولیس بود که وی از فروردین سال 58 تا سال 59 سمت مدیر عاملی باشگاه پرسپولیس را عهده‌دار بود.

"حیدر بوستانی" از مهر سال 59 تا شهریور 60 مدیر عامل پرسپولیس بود که البته در این دوره مدیریت تیم فوتبال عملاً بر عهده "علی پروین" بود و مدیر باشگاه، بیشتر اداره تأسیسات ورزشی پرسپولیس را عهده‌دار بود.

در این دوره پرسپولیس به دلیل اختلاف با هیئت فوتبال تهران از مسابقات باشگاه‌های تهران کناره‌گیری کرد.

در ادامه، تغییر نام باشگاه به "شهید چمران" موجب اعتراضات زیادی شد و سرانجام از شهریور تا آذر سال 1360 "اکبر دیانی" مدیر باشگاه شد و در ادامه "محمدرضا رضائیان" مدیریت پرسپولیس را بر عهده گرفت.

در سال های 61 تا 65 اداره باشگاه به صورت شورا بود که اعضای آن توسط تربیت بدنی انتخاب می‌شدند.

در پاییز سال 1365 باشگاه به بنیاد مستضعفان واگذار شد که اولین مدیر انتصابی بنیاد "محمدعلی دقت‌پور" بود که وی پس از 2 ماه به دلیل تغییر نام باشگاه به "آزادی" و اعتراضات فراوان بازیکنان به این نام، جای خود را به "عباس وکیل‌" داد.

عباس وکیل از بهمن 65 تا خرداد 67 مدیریت باشگاه را بر عهده داشت. پس از اینکه در پایان فصل در سال 66 که پرسپولیس سه جام را به دست آورد، تیم دوباره دچار مشکل شد. بنیاد مستضعفان هم بر این اساس عباس وکیل را برکنار کرد و "محمدحسین اسلامی" به عنوان آخرین مدیر انتخابی بنیاد مدیریت باشگاه را از سال 67 تا 68 در سال 1368 تیم پرسپولیس به اداره تربیت بدنی تحویل داده شد و سرانجام "عباس انصاری‌فرد" از سال 1369 مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شد. وی اولین مدیر منصوب سازمان تربیت بدنی بعد از انقلاب اسلامی است.



تیم فوتبال پرسپولیس در طول مدیریت انصاری‌فرد توانست به مقام‌هایی از جمله قهرمانی در مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران در سال 69، قهرمانی در مسابقات فوتبال جام حذفی سال 1370،‌ قهرمانی در مسابقات فوتبال جام در جام باشگاه‌های آسیا در سال 1370، نایب قهرمانی در مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران سال 1370 و نایب قهرمانی در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا در سال 1371 دست پیدا کند.

عباس انصاری‌فرد توانست با اولین اسپانسر قرارداد ببندد و تبلیغ روی پیراهن تیم در فوتبال ایران را انجام دهد. افزایش هزینه‌های تیم موجب شد سازمان تربیت بدنی باشگاه را به یک نهاد دولتی دیگر واگذار کند. پس از واگذاری باشگاه پرسپولیس امیر عابدینی در سال 1372 به عنوان مدیر انتخاب شد.

وی در زمان مدیریت خود چهار مربی خارجی را به پرسپولیس آورد. عابدینی با انتقال مهدوی‌کیا، ترابیان، میناوند، شاهرودی، باقری و دایی به تیم‌های اروپایی توانست درآمد زیادی برای پرسپولیس ایجاد کند و همچنین پروین را پس از پنج سال دوری به فوتبال برگرداند.

تیم فوتبال پرسپولیس در دوران مدیریت عابدینی توانست قهرمانی در مسابقات فوتبال لیگ پنج آزادگان در سال 1374، قهرمانی در سابقات فوتبال لیگ ششم آزادگان در سال 1376، قهرمانی پرسپولیس در مسابقات لیگ هشتم آزادگان سال 77-78 ، قهرمانی در مسابقات فوتبال لیگ نهم آزادگان در سال 78- 79 ، قهرمانی در مسابقات فوتبال جام حذفی 1378، نایب قهرمانی در مسابقات لیگ دهم آزادگان سال 80-79 و شرکت در چهار دوره جام باشگاه‌های آسیا و کسب 2 عنوان سومی این رقابت‌ها در سال 1375 و 1378 را به خود اختصاص می‌دهد.

در پی واگذاری باشگاه پرسپولیس از وزارت معادن و فلزات به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال 79 عباس انصاری‌فرد دوباره مدیرعامل پرسپولیس شد و تا سال 80 این سمت را بر عهده داشت.

در مهر سال 1380 مجمع باشگاه "علی میرزایی" را برای سمت مدیرعامل انتخاب کرد. پرسپولیس در اولین دوره لیگ برتر با مدیریت وی توانست مقام قهرمانی را کسب کند. میرزایی تنها شش ماه مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بود اواخر سال 80 باشگاه دوباره به تربیت بدنی تحویل داده شد. پس از برکناری میرزایی، "اکبر غمخوار" از خرداد سال 1381 تا 1383 مدیرعامل پرسپولیس بود.

تمرین در پادگان و انتشار لیست دستمزدهای بازیکنان و کادر فنی از اقدامات وی بود که در این دوره پرسپولیس بحرانی‌ترین روزهای خود را می‌گذراند.

پس از اتمام مدیریت اکبر غمخوار، "حجت‌الله خطیب" از خرداد 1383 مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس را عهده‌دار شد که همزمان مدیریت – اداره تربیت بدنی استان تهران را نیز بر عهده داشت.

قرارداد "نیکولوفسکی" دروازه‌بان مقدونیه‌ای در دوره مدیریت غمخوار یکی از اقدامات وی بود که این دروازه‌بان بدون حتی یک دقیقه بازی پرسپولیس را تا مرز محرومیت توسط فیفا کشاند.

پرسپولیس در طول مدیریت وی تنها عنوان چهارم در لیگ چهارم حرفه‌ای سال 83- 84 را به دست آورد.

پس از برکناری اکبر غمخوار در سال 1384 "محمدحسن انصاری‌فرد" اولین بازیکن فوتبال تاریخ باشگاه پرسپولیس توسط تربیت بدنی به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب شد.

انصاری‌فرد فعالیت ساخت ورزشگاه و واگذاری سهام را با درخواست سازمان تربیت بدنی متوقف کرد و تلاش خود را روی کسب عناوین تیم پرسپولیس معطوف کرد.

تیم پرسپولیس در دوران مدیریت وی توانست به فینال مسابقات جام حذفی 1385 صعود کند و همچنین در مسابقات لیگ ششم حرفه‌ای عنوان سومی را کسب کند. انصاری‌فرد از آذر 84 تا خرداد 86 مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بود.

پس از انصاری‌فرد، "حبیب کاشانی" در 27 خرداد 1386 به مدیریت باشگاه منصوب شد. وی پیش از این سمت، عضو هیئت مدیره تیم پرسپولیس بود.



مدیریت کاشانی یک سال طول کشید و او در این دوره توانست با استخدام "افشین قطبی" پرسپولیس را پس از شش سال به قهرمانی برساند.

تیم پرسپولیس توانست در طول مدیریت کاشانی عنوان قهرمانی در لیگ هفتم حرفه‌ای فصل 86-87 و قهرمانی در جام حذفی سال 1389 را از آن خود کند.

پس از استعفای حبیب کاشانی، "داریوش مصطفوی" بازیکن اسبق پرسپولیس سمت مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس را در سال 87 به عهده گرفت.

وی توانست "علی کریمی" را از قطر به پرسپولیس آورد و پرسپولیس شروع خوبی در لیگ داشت اما با استخدام یک بازیکن برزیلی دچار بحران شد.

مصطفوی 197 روز مدیریت باشگاه را برعهده داشت و پس از آن "عباس انصاری‌فرد" از روز 16 دی 87 دوباره مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شد.

جدایی علی کریمی در دوران مدیریت او و پیوستنش به تیم فوتبال استیل آذین هواداران را به این مدیر بدبین کرد.

پس از جدایی انصاری‌فرد، حبیب کاشانی دوباره مدیرعامل پرسپولیس شد وی در طول مدیریتش علی دایی را جایگزین کرانچار کرد که نتایج نسبتاً مناسبی با پرسپولیس گرفته بود.

"محمد رویانیان" در سال 90 جایگزین حبیب کاشانی شد.



رویانیان با این که مدیر فوتبالی نبود اما توانست کارهای ارزنده‌ای برای باشگاه پرسپولیس انجام دهد.

مدیرعامل پرسپولیس در طول دوران مدیریتش پروژه‌های بزرگی را افتتاح کرد.

تیم فوتبال پرسپولیس در دوران مدیریت رویانیان نایب قهرمان جام حذفی شد و رتبه دوازدهمی لیگ برتر را به دست آورد.

پس از رویانیان علی پروین به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب شد تا پرسپولیس در پایان لیگ سیزدهم با اختلاف بسیار کم به نایب قهرمانی برسد.

چند روز پیش نیز علیرضا رحیمی به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب شد.مدیری که باید منتظر ماند و دید در این شرایط چه نتیجه ای در این باشگاه بزرگ و پرهوادار به دست می آید. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها