شهر دونتسک در شرق اوکراین دوشنبه شب صحنه زد و خورد خونین میان طرفداران و مخالفان دولت اوکراین بود. علاوه بر دونتسک دیگر مناطق شرقی این کشور نیز عصر و شب دوشنبه ناآرام بود و گزارش شده شهردار شهر خارکوف مورد سوءقصد قرار گرفت، اما جان سالم به در برد.
کد خبر: ۶۶۸۵۸۰

به گزارش ایرنا، درگیری دوشنبه شب زمانی روی داد که حدود 2000 نفر از مخالفان حکومت اوکراین که بیشتر روس‌های ساکن دونتسک هستند، در خیابان‌های این شهر علیه افزایش گرایش به نازیسم آلمانی در اوکراین راهپیمایی کرده و شعارهایی همچون «مرگ بر فاشیسم»، «فاشیسم هیچ جایگاهی در اوکراین ندارد» و «زنده باد روسیه» سر دادند. در زمان راهپیمایی این افراد، ده‌ها نفر از طرفداران حکومت اوکراین به مخالفان حمله کرده و بین آنها درگیری شدیدی رخ داد.

این تظاهرات به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس واحدهای ویژه مسلح متحد فاشیست‌های آلمانی در غرب اوکراین برگزار شد و مخالفان حکومت اوکراین بشدت به‌برگزاری این سالگرد در مناطق غرب این کشور از جمله شهر لووف اعتراض کردند. با وجود استقرار ماموران پلیس میان دو گروه از تظاهرکنندگان مخالف یکدیگر، تلاش آنها برای جلوگیری از زد و خورد بی‌نتیجه بود و در این حادثه دست‌کم 14 نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. حال برخی از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است و انتظار می‌رود شمار مجروحان این حادثه به بیش از 20 نفر برسد.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مقامات آمریکایی و اروپایی در ادامه فشارهای خود به مقامات روسی، تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات مسکو اعمال کردند. به گزارش ایسنا، در خصوص همین اقدامات واشنگتن نام هفت‌مقام روس و ۱۷ شرکت روسی وابسته به نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: این تحریم‌ها پاسخی است به دخالت غیرقانونی و ادامه‌دار روسیه در اوکراین و نیز اقدامات تحریک‌آمیز این کشور که صلح، امنیت، ثبات، حاکمیت و تمامیت ارضی در اوکراین را به خطر می‌اندازد.

همزمان، اتحادیه اروپا نیز با تحریم ۱۵ مقام روس و اوکراینی که در بحران اوکراین نقش داشته‌اند، موافقت کرد. به گفته منابع دیپلماتیک این ۱۵ نفر شامل قانون منع صدور روادید شده و دارایی‌های آنها در کشورهای عضو این اتحادیه مسدود می‌شود. اتحادیه اروپا تاکنون ۵۰ نفر را به دلیل دست‌داشتن در ناآرامی‌های اوکراین مشمول تحریم کرده است.

در واکنش به این اقدامات، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه تحریم‌های جدید آمریکا را انزجارآمیز خواند و گفت: ما قطعا به این اقدام پاسخ خواهیم داد و مطمئن هستیم که این پاسخ تأثیر دردناکی بر واشنگتن خواهد گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها