درحالی که سیاست‌های حمایتی ارزی و تعرفه‌ای دولت از خودروسازان و تخصیص ارز مبادله‌ای به آنان اعلام شده اما ظاهرا درخواست‌های این صنعت را پایانی نیست، چرا که با وجود این آنها بازهم درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را ارائه کردند. این درحالی است که دولت به‌رغم اعلام قبلی، تعرفه واردات خودرو درسال 93 را کاهش نداد تا حکومت خودروسازان در بازارادامه داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۸۲۳۱

دبیر انجمن خودروسازان ایران دیروز گفت: خودروسازان از سال گذشته درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارائه کرده و پیگیر این موضوع هستند.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته قرار بود هر سه ماه یک بار نرخ تورم بخشی خودروها براساس فرمول شورای رقابت محاسبه و به قیمت‌ها اضافه شود؛ اما این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان این‌که اواسط سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تثبیت قیمت خودروها تا پایان سال 92 شد، خاطرنشان کرد: بنابراین هم‌اکنون خودروسازان در مذاکره با شورای رقابت پیگیر درخواست‌های ارائه شده برای افزایش قیمت هستند.دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره تاثیر اختصاص ارز مبادله‌ای بر صنعت خودرو اظهار کرد: ظاهرا دولت تصمیم گرفته ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو اختصاص دهد تا تقاضای ارزی این صنعت از بازار آزاد خارج شده و قیمت‌ها در بازار آزاد کنترل شود.وی افزود: از آن سو نیز گرچه خودروسازان همچنان پیگیر درخواست افزایش قیمت محصولات خود هستند، اما تخصیص ارز مبادله‌ای به کاهش هزینه‌های تولید کمک کرده و موجب کمتر شدن میزان افزایش قیمت‌ها خواهد شد.نعمت‌بخش با بیان این‌که خودروسازان علاقه‌ای به افزایش قیمت ندارند، زیرا باعث کاهش تقاضای این محصولات در بازار خواهد شد، تصریح کرد: ‌ما معتقدیم با کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم کاهش یافته است، به همین دلیل به نوبه خود تمایلی به افزایش قیمت‌ها نداریم.

وی ادامه داد: در سال جدید نیز خودروسازان برای آن‌که حداقل افزایش قیمت را داشته باشند رشد تیراژ تولید خودرو را در دستورکار قرار داده‌اند تا با افزایش تیراژ تولید، هزینه‌های تمام شده تولید این محصولات کاهش یابد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: طبق تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، چنانچه دولت قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کند، باید مابه‌التفاوت آن را به تولیدکننده پرداخت کند؛ با این حال تاکنون زیان 6000 میلیارد تومانی صنعت خودرو از ناحیه تثبیت قیمت‌ها به خودروسازان پرداخت نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها