مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس بالاترین مقام این کشور است که از سال 90 به ایران سفر کرده است

ماموریت «گس» در تهران

رفت و آمدهای دیپلماتیک به تهران بخصوص از سوی هیات‌های اروپایی ادامه دارد و هر چند قطعنامه چندی پیش پارلمان اروپا باعث شد تا حساسیت‌هایی در رابطه با این آمد و شدهای دیپلماتیک به وجود آید، اما اکنون تداوم این سفرها نشان می‌دهد تلاش‌ لابی‌های تندروی غرب برای خارج کردن مناسبات ایران و اروپا از مسیر تعاملات، به نتیجه نرسیده است.
کد خبر: ۶۶۸۲۱۷

در همین خصوص دیروز سایمون گس، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس به تهران آمد تا بالاترین مقام سیاسی دولت انگلیس لقب گیرد که پس از مدت‌ها وقفه در روابط سیاسی تهران ـ لندن به ایران سفر کرده است.

روابط ایران و انگلیس از آذر 1390 پس از تجمع برخی افراد مقابل سفارت انگلیس در تهران و خروج دیپلمات‌های انگلیسی از کشورمان و تصویب طرح دوفوریتی مجلس مبنی بر کاهش روابط تهران و لندن، قطع شد و پس از مدتی عمان و سوئد به عنوان حافظان منافع دو کشور معرفی شدند. با این حال از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، گشایش‌هایی در روابط دوجانبه این دو کشور بوجود آمده است. فعالیت دوباره سفارتخانه‌های دو کشور و ارائه خدمات کنسولی از جمله نتایج این گشایش‌ها بوده است.

اکنون آجای شارما، کاردار غیرمقیم انگلیس در تهران و محمدحسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس هستند. با این حال به‌نظر می‌رسد با سفر گس به تهران، انتظارات برای توسعه این مناسبات دیپلماتیک افزایش یافته و در همین زمینه مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه از احتمال افزایش سطح روابط سیاسی تهران ـ لندن خبر داده است و ابراز امیدواری کرده که روابط دوجانبه به سطح مطلوب برسد.

سایمون گس که دیروز مهمان مقامات کشورمان بود، از سال 1977 کار خود را در وزارت خارجه انگلیس آغاز کرد و از فروردین 88 (2009 تا 2011 ) به عنوان سفیر انگلیس جایگزین جفری آدامز در تهران شده بود.

گس پیش از این نیز مدتی عهده‌دار سفارت انگلیس در آتن(یونان) بود. او که نماینده انگلیس در گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای نیز هست، دیروز با تعدادی از مسئولان سیاسی کشورمان دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

مجید تخت‌روانچی درباره دستور کار مذاکرات دیروز این مقام انگلیسی گفت که در سفر سایمون گس به ایران درباره همه موضوعات دوجانبه و مسائل بین‌المللی بحث خواهد شد.

سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که سفر سایمون گس در مورد مذاکرات ایران و 1+5 است یا روابط دوجانبه ایران و انگلیس، گفت: در سفر مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس درباره موضوعات دوجانبه بحث خواهد شد. براساس اظهارنظر مقامات وزارت خارجه و با توجه به مسائل مهمی که میان دو کشور ایران و انگلیس مشترک است، مطمئنا گفت‌وگو درباره فعالیت‌های هسته‌ای، یکی از محورهای مذاکرات گس در تهران بوده است. بخصوص این‌که ایران و 1+5 قرار است بزودی نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه جامع هسته‌ای را آغاز کنند و سایمون گس، نماینده انگلیس در این مذاکرات است.

موضوع ارتقای روابط دو کشور که در سال‌های گذشته بشدت رو به سردی رفته است نیز قاعدتا از جمله محورهای گفت‌وگوهای گس با مقامات ایران بوده است.

اما در جریان بودن چند انتخابات مهم در کشورهای منطقه از جمله افغانستان، سوریه و عراق و گفت‌وگو درباره تحولات این کشورها هم می‌تواند از جمله مسائلی باشد که سایمون گس را به تهران کشانده است.

همچنین یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس سفر سایمون گس را «مرحله بعدی» در بهبود تدریجی روابط دو کشور خواند و گفت: در پی سلسله دیدارها و سفرهای موفق آجای شارما کاردار غیرمقیم انگلیس به ایران، دیدار سایمون گس از تهران مرحله بعدی در رویکرد گام به گام برای بهبود روابط دو کشور است.

در دیدارهای دیروز «گس» چه گذشت؟

به گزارش وزارت امور خارجه، سایمون گس دیروز با مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه دیدار کرد و طی آن طرفین درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه شامل وضع فعلی سفارتخانه‌ها، کارکنان، خدمات‌رسانی کنسولی به ایرانیان مقیم بریتانیا و تسهیل کارکرد روان سفارتخانه‌ها مذاکره و روند بهبود تدریجی مناسبات دو کشور را مرور کردند.

گس همچنین با مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا و عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه هم دیدار کرد و درخصوص موضوعات بین‌المللی از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که وی نیز مسئولیت کشورش در این گروه را به‌عهده دارد، تبادل نظر کرد.

مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس در دیدار با حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه هم درخصوص تحولات خاورمیانه به تبادل نظر پرداخت.

اما سفر سایمون گس به تهران در حالی دیروز انجام شد که وزارت خارجه ایران بتازگی میزبان وزیر خارجه اتریش بود. پیش از آن هم از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی، وزیران خارجه کشورهای ایتالیا، سوئد، بلژیک و لهستان به تهران سفر کرده بودند که به مجموعه اینها سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران را نیز باید اضافه کرد. اکنون باید منتظر ماند و دید که توسعه سفرهای دیپلماتیک دوجانبه میان ایران و اروپا تا چه اندازه می‌تواند دستاوردهای عملی برای کشورمان به همراه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها