تولید سریال‌های فاخر تلویزیون به بودجه نیاز دارد

طنز جای بیشتری در تلویزیون پیدا می‌کند

تلویزیون در سال 93 سریال‌های متنوعی چون معراجی‌ها، مدینه، جاده قدیم، شمعدانی، هفت‌سنگ و دولت مخفی را به مخاطبان خود ارائه می‌کند و سریال‌هایی نیز در طول سال 93 تولید می‌کند که از آن جمله می‌توان خانه امن، میکائیل، «مربع مثلث دایره»، شهید ستاری، سرپناه، باغ سردار، اسیر، زیرنور شمع و هانیه را نام برد.
کد خبر: ۶۶۷۸۱۷

روز گذشته سیدعباس فاطمی مدیرکل طرح، برنامه و نظارت تلویزیون در حضور خبرنگاران، برنامه‌های نمایشی تلویزیون در سال 93 را معرفی کرد.

وی توجه و تأکید در تولید آثار طنز را ماموریت اصلی شبکه تهران در سال 93 دانست و افزود: تقویت آثار نمایشی و تعامل مستمر رسانه‌ای با مخاطبان از مهمترین رویکردهای سیما در تولید آثار نمایشی است.

فاطمی در این نشست با اشاره به توسعه کمی و کیفی تلویزیون و ضرورت هماهنگی بین‌ شبکه‌های مختلف آن برای ارائه برنامه‌های متنوع و پرهیز از همپوشانی محتوایی درباره روند تصویب آثار نمایشی در تلویزیون گفت: از پاییز سال گذشته با ایجاد شورایی متشکل از نمایندگان اداره کل طرح و برنامه و مدیران هر شبکه، ماموریت و اختیارات مربوط به انتخاب و تصویب برنامه‌های نمایشی به خود شبکه‌ها سپرده شد. این شوراها متون را بررسی می‌کنند و مصوبات آنها در نهایت توسط اداره کل طرح، برنامه و نظارت سازمان بررسی می‌شود.

شمعدانی یا هفت سنگ

مدیر طرح، برنامه و نظارت برنامه‌های تلویزیون ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید برنامه‌های نمایشی متناسب با ماه رمضان، هفته دفاع مقدس، دهه فجر، ماه محرم و دیگر مناسبت‌های سال 93 درباره سریال‌های ماه رمضان تلویزیون گفت: شبکه یک سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم را تدارک دیده است که امیدواریم بموقع آماده شود. شبکه سه دو گزینه دارد؛ سریال «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان و «شمعدانی» ساخته سروش صحت که بزودی یکی از آنها به عنوان گزینه نهایی تلویزیون برای پخش از شبکه سه در ایام ماه مبارک رمضان انتخاب خواهد شد.

سیمافیلم نیز سریال «جاده قدیم» به کارگردانی بهرام بهرامیان را آماده کرده که در این ماه از یکی از شبکه‌های تلویزیون به نمایش در خواهد آمد.

فاطمی درباره سریال‌های ماه محرم و صفر در تلویزیون گفت: شبکه یک سریال «نافذان دل» به کارگردانی بهروز شعیبی را تدارک دیده است. شبکه دو سریال «سالار» را برای این ایام آماده خواهد کرد که کارگردانی آن را مهدی کرم‌پور برعهده دارد.

سریال شبکه تهران «نشانه‌ها» نام دارد که به قلم بابک کایدان نوشته شده که تهیه‌کنندگی آن را عباس نادران برعهده دارد و هنوز کارگردانی برایش انتخاب نشده است.

مدیر طرح، برنامه و نظارت برنامه‌های تلویزیون سریال‌های «رخصت» به تهیه‌کنندگی علی‌ میری رامشه و «کربلایی کاظم» که نویسندگی و کارگردانی آن را محمدحسین لطیفی برعهده دارد و توسط محسن علی‌اکبری و علیرضا داودی تهیه‌ می‌شود، از دیگر سریال‌های ماه محرم برشمرد که هر دو در شبکه تهران تولید می‌شود.

کیمیا و معراجی‌ها از نیمه سال

سریال‌ «معراجی‌ها» در شبکه یک، «دولت مخفی» و «کیمیا» در شبکه دو، «سی و نه‌ هفته» و «نورالدین پسر ایران» در شبکه تهران از جمله سریال‌هایی است که برای نمایش درهفته دفاع مقدس در نظر گرفته شده است.

به گفته فاطمی شبکه‌های دو و تهران که دو سریال مناسب برای ایام دهه فجر در دست تولید دارند، در نهایت یکی از این سریال‌ها را به مخاطبان ارائه خواهند کرد.

وی همچنین «پرواز در ارتفاع صفر» را از دیگر تولیدات دفاع مقدسی تلویزیون برشمرد و گفت: این سریال به‌کارگردانی سامان سالور برای مرکز سیمافیلم تولید می‌شود و هنوز مشخص نیست چه شبکه‌ای آن را به نمایش خواهد گذاشت.

براساس توضیحات مدیر طرح، برنامه و نظارت برنامه‌های سیما شش سریال برای ایام دهه فجر امسال در شبکه‌های مختلف تلویزیون مراحل مختلف تولید را پشت سر می‌گذارند.

وی درباره این سریال‌ها گفت: «گذر از رنج‌ها» در 30 قسمت به کارگردانی فریدون حسن‌پور در شبکه یک مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد. شبکه دو سریال «شکوه یک زندگی» به کارگردانی داریوش یاری را در 13 قسمت خواهد ساخت. «ویندوز قرمز» سریال دهه فجر شبکه سه خواهد بود و شبکه تهران دو سریال «شب کولی» و «محراب خاک» را برای این ایام در نظر گرفته که هنوز کارگردانی برای ساخت آنها انتخاب نشده است. به گفته این مدیر، سیمافیلم نیز متعهد شده سریالی درباره زندگی شهیدان افراسیابی برای ایام دهه فجر تولید کند که هنوز ساخت آن آغاز نشده است.

دورخیز برای پایتخت 4

سیدعباس فاطمی با تاکید بر استقبال مخاطبان، نهادها و سازمان‌های مختلف از سریال نوروزی «پایتخت 3» اعلام کرد، تلویزیون تمایل دارد سری چهارم این سریال نیز ساخته شود.

وی در این باره توضیح داد: سریال پایتخت فضای مناسبی فراهم کرده که باید از آن بهره گرفت، به همین منظور و برای ساخت سریال «پایتخت 4» با طراح و نویسندگان این سریال گفت‌وگویی کرده‌ایم و قرار شده که سازندگان این سریال طرح‌هایی برای ساخت سری چهارم این سریال آماده و ارائه کنند. به گفته فاطمی، شبکه تهران دو سریال «خوشبختی در می‌زند» به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر تحویلیان و «ویلای سمت چپ» به‌کارگردانی محمدمهدی نائیجی و تهیه‌کنندگی زهرا جوادی را برای نوروز سال آینده تولید خواهد کرد. هنوز تصویربرداری این سریال‌ها آغاز نشده است.

میکائیل به روایت سیروس مقدم

سیدعباس فاطمی درباره سریال‌هایی که تولید آنها امسال آغاز خواهد شد، به «انقلاب زیبا» و «خانه امن» اشاره کرد و گفت: انقلاب زیبا در گروه فیلم و سریال شبکه یک تولید می‌شود و خانه امن نیز یک اثر سیاسی است که فریدون جیرانی امسال ساخت آن را آغاز خواهد کرد.

به گفته این مدیر، سریال «میکائیل» که با مشارکت نیروی انتظامی برای هفته دفاع مقدس در شبکه یک ساخته می‌شود، سریال دیگری است که شروع تصویربرداری آن در سال جدید است و کارگردانی این سریال را نیز سیروس مقدم به‌عهده دارد.

همچنین به گفته مدیر طرح، برنامه و نظارت سیما، سریال‌های شهید ستاری، مربع مثلث دایره، بست، چهره‌به‌چهره و دایره خوشبختی نیز در شبکه یک مراحل پیش‌تولید را پشت سر می‌گذارد. فاطمی درباره این سریال‌ها گفت: سریال «شهید ستاری» با همکاری بنیاد نخبگان و بنیاد شهید ساخته خواهد شد و «مربع مثلث دایره» نیز سریالی به کارگردانی سروش صحت است که برای شبکه یک تولید می‌شود.

به گفته این مدیر، شبکه دو امسال متعهد شده سریال‌های «سرپناه»، «گاهی به پشت‌ سر نگاه کن»، «همسفر»، «باغ سردار»، «زیر نور شمع»، «اسیر» و «هانیه» را تولید کند. وی درباره این سریال‌ها گفت: طرح و فیلمنامه سریال‌ها تصویب شده، اما هنوز پیش‌تولید و تصویربرداری آغاز نشده است.

فاطمی درباره سریال‌هایی که شبکه سه امسال می‌سازد به‌«دردسرهای عظیم، پژمان 2» به کارگردانی سروش صحت، «تلخ و شیرین»، «همه چیز آنجاست»، «بهترین سال‌های زندگی»، «سوداگر» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و «جشن طلاق» اشاره کرد.براساس توضیحات فاطمی، شبکه چهار نیز سریال «یادداشت‌های یک زن خانه‌دار» را در دست ساخت دارد.وی درباره سریال‌های شبکه تهران گفت: این شبکه سریال «جاده چالوس» به کارگردانی احمد معظمی را در دست تولید دارد.تولید سریال‌ «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در 70 قسمت بزودی در این شبکه آغاز خواهد شد، «سه‌جلد» به کارگردانی سامان مقدم، «رادیکال» که یک سریال سیاسی است، «سه نقطه» که یک طنز آیتمی است و سریالی به کارگردانی مهران مدیری امسال در شبکه تهران ساخته می‌شود.

فاطمی همچنین تاکید کرد که شبکه قرآن نیز امسال سریال‌های متنوعی تدارک دیده است.وی همسفر خورشید، محراب خاک، فراخوان که برای ماه رمضان سال 94 ساخته می‌شود، نرجس خاتون، او ما را دوست دارد، پرده‌نشین و بی‌انتها را از جمله سریال‌هایی برشمرد که امسال در شبکه قرآن ساخته‌می‌شود.

مدیر طرح، برنامه‌ و نظارت برنامه‌های سیما سریال‌هایی چون چشم سوم، رنگ شک، انقلاب دوم، پسران سپیدرود، گم‌شده در سراب، ضلع سوم، قصه‌های درگوشی، 88 متر به کارگردانی کیانوش‌ عیاری، قحطی بزرگ(گیلوا)، آقای شهردار و خبرنگاران را ازجمله آثاری برشمرد که امسال در سیمافیلم ساخته می‌شود.

آثار فاخر منتظر بودجه

سریال «معمای شاه» از جمله سریال‌های فاخر تلویزیون است که در مرحله تولید قرار دارد و بزودی از تلویزیون به نمایش درخواهد آمد. مدیر طرح، برنامه‌ریزی و نظارت برنامه‌های سیما درباره سریال‌های فاخر تلویزیون توضیح داد: معمای شاه از بیست و هشتم مرداد امسال به صورت هفتگی پخش خواهد شد اما در مجموع ساخت سریال‌های فاخر نیازمند بودجه‌هایی است که فعلا امکان تامین آنها برای سازمان وجود ندارد.

این مدیر سریال‌هایی چون حضرت موسی(ع)، شهید چمران، شهید باکری، سلمان فارسی، ابوطالب، پوریای ولی و حماسه میشان را از جمله آثار فاخر تلویزیون برشمرد و گفت: ساخت تمامی این آثار برای تلویزیون اهمیت دارد، اما یا ساخت آنها هزینه زیادی دارد یا تولیدکنندگانش توقعات زیادی دارند. به عنوان نمونه برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) رقمی مطالبه شده که بیش از 60 درصد بودجه کل سازمان صداوسیما در یک سال است.فاطمی درباره سریال «پوریای ولی» نیز گفت: طی مذاکراتی که با آقای جعفری‌جوزانی داشتیم، راهکارهایی ازجمله ساخت سریال در استودیوی مجازی بررسی شده تا هزینه‌ها کاسته شود. امیدوارم با تعامل خوبی که با ایشان داریم، هر چه زودتر زمینه برای ساخت این سریال فراهم شود.

بازگشت سرزمین کهن

مدیرکل طرح، برنامه و نظارت تلویزیون درباره اعتراض‌های صورت گرفته به سریال «سرزمین کهن» و بازپخش آن گفت: این سریال نیاز به اصلاحات دارد. فعلا آقای تبریزی درگیر ساخت یک فیلم سینمایی است و باید زمانی فراهم شود تا بخش‌هایی از سریال را دوبله کنیم و بعد از اصلاح آن را به مخاطبان ارائه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها