شاگردان جوان محمد بنا 5 مدال طلا، نقره و برنز در قزاقستان کسب کردند

ایران بر سکوی سوم کشتی فرنگی آسیا ایستاد

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در حالی در قزاقستان به پایان رسید که تیم جوان و متحول شده ایران با کسب یک مدال طلا، یک نقره و سه برنز پس از کشور میزبان و قرقیزستان در رده سوم این پیکارها قرار گرفت.
کد خبر: ۶۶۷۷۵۱

ملی‌پوشان کشتی فرنگی ایران در حالی گام به «آستانه»، پایتخت قزاقستان و محل برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا گذاشتند که اواخر اردیبهشت ماه جاری تهران میزبان 9 تیم برتر کشتی جهان در قالب پیکارهای جام جهانی(تیم به تیم) است، رقابت‌هایی که هر چند از نقطه نظر اعتبار و اهمیت به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های رقابت‌های جهانی(انفرادی) نیست، اما به هر جهت با توجه به میزبانی ایران و اعتباری که کشتی فرنگی ایران در سال‌های اخیر در جهان کسب کرده، طبیعی است که علاقه‌مندان به کشتی از محمد بنا و شاگردانش در تهران چیزی جز قهرمانی نخواهند. این رقابت‌ها باعث شد که محمد بنا تیمی را روی تشک رقابت‌های قزاقستان بفرستد که غیر از سعید عبدولی در 75 کیلو، دیگر کشتی‌گیران تیم عمدتا نفرات دوم و بعضا سوم وزن‌های خود بودند، رویکردی که هرچند منطبق بر نگاه پشتوانه‌سازی و آینده‌نگری بود، اما به هر ترتیب باعث شد که تیم ایران حتی نتواند رتبه دوم دوره گذشته خود را تکرار کند.

به هر ترتیب در شرایطی که در سه وزن نخست ملی‌پوشان ایران به تک نشان برنز مجتبی کریم‌فر در وزن 85 کیلو بسنده کردند، اما دیروز چهار مدال کسب کردند. بهنام مهدی‌زاده در سنگین وزن در حالی تک نشان طلای ایران در این پیکارها را به گردن آویخت که سعید عبدولی باتجربه‌ترین عضو تیم اعزامی در مصاف با کیم هیون وو قهرمان سرشناس کره‌ای و دارنده طلای جهان، بازنده شد. عبدولی که حضورش در وزن 75 کیلو در لحظات پایانی مسجل شد تا برومند اصلان جایی در ترکیب اصلی نیابد، هنوز در این وزن جا نیفتاده است و به نظر می‌رسد معمای محمد بنا در این وزن برای محک زدن گزینه‌های مختلف همچنان حل نشده باقی ماند. عبدولی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم مقابل کیم هیون وو قهرمان جهان و المپیک از کره‌جنوبی در حالی که 5 بر 3 عقب بود سه اخطاره شد و شکست خورد، اما با توجه به حضور این کره‌ای در دیدار فینال عبدولی به دیدار رده‌بندی راه یافت و ملی‌پوش کشورمان در پیکار رده‌بندی دوژان کارتیکوف کشتی‌گیر کشور میزبان را شکست داد و برنز گرفت.

این در حالی بود که در وزن 130 کیلو بهنام مهدی‌زاده، شاگرد جوان محمد بنا در دور نخست با نتیجه 8 بر یک بهرام تویچیف از تاجیکستان را شکست داد، در دور دوم 6 بر 3 وونگ مین کیم از کره‌جنوبی را مغلوب کرد و در نیمه نهایی نیز 8 بر 2 ژالگاسوایف از قزاقستان را مغلوب کرد. مهدی‌زاده در فینال موفق شد ورات رومانوف از قرقیزستان را با نتیجه 6 بر یک شکست داده و مقتدرانه صاحب مدال طلا شود. در 80 کیلو یوسف قادریان در دور اول ماساتو سومی از ژاپن را با نتیجه 10 بر 2 شکست داد و در دور دوم عظمت کاستابایف از قزاقستان را ضربه فنی کرد. قادریان در حالی که در نیمه نهایی نیز هارپرت از هندوستان را با نتیجه 8 بر 4 شکست داد، در پیکار نهایی با ضربه فنی مغلوب ژاناربیک کانزایف از قرقیزستان شد و به مدال نقره بسنده کرد.

اما در وزن 98 کیلو علی علیاری پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 3 بر یک سلطان محموداف از قرقیزستان را مغلوب کرد، در دور سوم با نتیجه 3 بر 2 مغلوب اوزاکا از ژاپن و راهی دیدار رده‌بندی شد. علیاری در دیدار رده‌بندی با نتیجه یک بر صفر ابوتبک از اردن را شکست داد و به مدال برنز دست یافت. ضمن این‌که در 66 کیلوگرم رامین طاهری کشتی گیری که نخستین تجربه خود را در رده سنی بزرگسالان پشت سر می‌گذاشت پنجم شد.

در پایان این رقابت‌ها در بخش تیمی به ترتیب قزاقستان با 63، قرقیزستان با 57 ، ایران با 53 ، کره‌جنوبی با 52 ، ازبکستان با 51 و ژاپن با 40 امتیاز در رده‌های اول تا ششم قرار گرفتند.

رده‌بندی انفرادی وزن‌های هشتگانه

59 کیلو: 1- المرات تسمورادوف (ازبکستان) 2- اوتا شینوبو (ژاپن) 3- وون چول یان (کره‌شمالی) و کانیبک ژولچوبیکوف (قرقیزستان) / 66 کیلو: 1- روسلان تساریف (قرقیزستان) 2- حوساراف اوبلو بردیف (تاجیکستان) 3- آیبک ینسیخانوف (قزاقستان) و‌ها سوریو (کره‌جنوبی) / 71 کیلوگرم: 1- جی هیونگ جونگ (کره‌جنوبی) 2- ماسخات ارژیپوف (قزاقستان) 3- کی یاداوف (هند) و ری دونگ ژانگ (چین) / 75 کیلوگرم: 1- کیم هیون وو (کره جنوبی) 2- تاکاهیرو کاناکوبو (ژاپن) 3- سعید عبدولی (ایران) و یانگ بین (چین)/ 80 کیلوگرم: 1- ژاناربک کنزیف (قرقیزستان) 2- یوسف قادریان (ایران) 3- کیم جو هیونگ (کره جنوبی) و عظمت کاستابایف (قزاقستان) / 85 کیلوگرم: 1- نورسلطان تورسونوف (قزاقستان) 2- رستم آساکالوف (ازبکستان) 3- مانوج کومار (هند) و مجتبی کریم‌فر (ایران)/ 98 کیلوگرم: 1- یرولان ایسکاکوف (قزاقستان) 2- آکیرا اوزکا(ژاپن) 3- علی علیاری (ایران) و دی ژیائو (چین)/ 130 کیلوگرم: 1- بهنام مهدی زاده (ایران) 2- مورات رومانوف (قرقیزستان) 3- آبرور ماماسالیف (ازبکستان) و کیم یونگ مین (کره‌جنوبی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها