"شیخیه و بابیه در ایران" نام کتابی است که به تشریح دو فرقه شیخیه و بابیه می پردازد. نویسنده کتاب بحق توانسته در این زمینه نوآورانه به تبیین ماهیت این دو فرقه بدون هیچ تعصب و غرض ورزی و با ذکر جزئیات بپردازد.
کد خبر: ۶۶۷۵۴۲
انتشار کتابی جدید در مورد شیخیه و بابیه در ایران

"شیخیه و بابیه در ایران" نام کتابی است که از سوی انتشارات نگاه و به نویسندگی مهدی نورمحمدی، به تشریح دو فرقه شیخیه و بابیه که به اذعان وی آسیب های اساسی و جدی بر پیکره جامعه اسلامی وارد آورده اند می پردازد.

علی رغم وجود کتب بسیار پیرامون افکار و اعمال رهبران و پیروان شیخیه و بابیه نویسنده کتاب بحق توانسته در این زمینه نوآورانه به تبیین ماهیت این دو فرقه بدون هیچ تعصب و غرض ورزی و با ذکر جزئیات بپردازد.

لازم به ذکر است مکتب شیخیه (کشفیه - پایین سری) در اوایل قرن 13 هـ.ق. به وسیله احمد بن زین الدین معروف به «شیخ احمد احسایی» (1166-1241 ق.) پدید آمد. مکتبی که نه تنها خود دستخوش تحولات زیاد گردید، بلکه باعث به وجود آمدن تحولات بسیار دینی و اجتماعی و حتی نظامی در کشور ایران شد و بذر بابیت و بهائیت پاشیده گردید.

همچنین آیین بابی جنبشی مذهبی بود که از سال ۱۲۵۹ تا ۱۲۶۸ قمری به رهبری علی محمد باب در ایران رونق گرفت. این جنبش در ادامه به کشور عثمانی (ترکیه کنونی) رسید و در آنجا برخی درآیین بابی باقی ماندند و برخی دیگر به دنبال دعوت بها به آیین بها گرویدند . بخشی از بابی ها که به آئین بهایی نگرویدند، جانشینی صبح ازل برای باب را پذیرفتند. این گروه از بابیان خود را ازلی یا بیانی می دانند. سید علی محمد باب در کتاب بیان پیروان خود را اهل بیان می خواند . در نوشته های اولیه باب، بر ضرورت پیروی پیروان او از دستور های دین اسلام -حتّی در مستحبات و نوافل- تأکید شده بود و شواهدی وجود دارد که بابی ها، به همان اندازه که بعد تر مشهور به ردّ دین اسلام شدند، در این دوره معروف به پایبندی کامل به سنّت های اسلامی بودند. با این حال عناصری در ادعای باب - به عنوان مدعی مأمور رسمی خدا- وجود داشت که این موضع محافظه کارانه باب را تهدید می کرد.

کتاب «شیخیه و بابیه در ایران» در 551 صفحه و شامل 12 فصل می باشد:1- شیخ احمد احسایی 2- شهید ثالث 3- سیدکاظم رشتی 4- شیخیه بعد از سیدکاظم 5- سیدعلی محمد باب 6- آثار و احکام باب 7- شورش قلعۀ طبرسی 8- فتنۀ دارابی 9- شورش بابیان در زنجان 10- قتل عام بابیان 11- طاهره قره العین و 12- بابیان پس از باب.

همچنین در پایان، تعداد 56 قطعه عکس و سند به چاپ رسیده که از آن میان می توان به عکس و دستخط شیخ احمد احسایی، سیدکاظم رشتی، سیدعلی محمد باب، طاهره قره العین، میرزا یحیی صبح ازل، اعدام باب و محمدعلی تبریزی و طرح صحنه شهید ثالث توسط بابیان اشاره کرد.

این کتاب با شماره ثبت 74378 و رده بندی 1393 9ش 6ن/ 236BP در کتابخانه ایرانشناسی مجلس شورای اسلامی برای مطالعه محققین موجود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها