همزمان با آغاز فصل بهار، مدتی است که هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی و شهرهای مختلف کشور آغاز شده است؛ اتفاقی که به گفته مسئولان ذی‌ربط، هرساله اواخر فروردین رخ می‌دهد و علاوه بر ایجاد خسارت به مزارع و محصولات کشاورزی، آسایش و آرامش را از مردم این مناطق سلب می‌کند.
کد خبر: ۶۶۷۲۶۹
هجوم ملخ​ها به مزارع کشاورزی

برخی از این ملخ‌ها مراکشی و ایتالیایی هستند که با ورود از مرزهای ترکمنستان به کشور، هرساله خسارت زیادی به مزارع و مراتع شرق استان گلستان همچون مراوه تپه وارد می‌کنند.

این روزها شهروندان آبدانان در استان مرزی ایلام نیز از گزند این آفت در امان نمانده و شب و روزهای سختی را سپری می‌کنند. دسته‌های بی‌شماری از ملخ‌های خاکی‌رنگ که از چند روز پیش در این شهرستان به پرواز درآمده‌اند، بی‌مهابا وارد اماکن اداری، تجاری و مسکونی می‌شوند و آسایش را از شهروندان ربوده‌اند.

البته به گفته مدیر جهاد کشاورزی استان ایلام، این ملخ‌ها بومی منطقه هستند و مشاهده تعدادی از آنها در این فصل از سال طبیعی است.

عبدالرضا بازدار در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: وجود بارندگی خوب امسال و پربار بودن مزارع کشاورزی، موجب رشد و تکثیر بیش از حد این‌گونه و مشکل‌ساز شدن آنها شده است.

وی با بیان این‌که این آفت تاکنون خسارتی به مزارع منطقه وارد نکرده و از آنجا که محصول مزارع در حال برداشت است، جای هیچ نگرانی نیست، خاطرنشان می‌کند: از نظر این سازمان برای مبارزه با آنها، نیاز به اقدام خاصی نیست، زیرا عمر این آفت، کوتاه و حدود یک هفته است و همزمان با گرم شدن هوا و خشک شدن مزارع و پوشش‌های گیاهی، منابع تغذیه آنها از بین رفته و خود به خود نابود می‌شوند.

بازدار با بیان این‌که معمولا ملخ‌هایی که به استان‌های مرزی هجوم می‌برند، از نوع خارجی و آنهایی که در استان‌های غیرمرزی مشاهده می‌شوند، از نوع بومی هستند، می‌گوید: هجوم این آفت در آبدانان در این سطح گسترده برای اولین‌بار مشاهده شده است که آن هم به شرایط خوب جوی برمی‌گردد، همچون سال گذشته که شرایط خوب جوی و پربار بودن مزارع موجب تکثیر و هجوم جیرجیرک‌ها به شهرستان مهران این استان شده بود.

رعب و وحشت مردم

به هر روی این ملخ‌ها اغلب با تاریکی شب و روشن شدن لامپ‌های منازل و اماکن تجاری، خود را نمایان کرده و با ورود به اماکن مسکونی مردم، آسایش و آرامش را از ساکنان شهر سلب کرده و بشدت باعث رنجش و ناراحتی مردم شده‌اند.

شمار ملخ‌های ریز و درشت خاکی‌رنگ به حدی زیاد است که با وجود سمپاشی‌های مکرر و استفاده از انواع سم‌ها و از بین بردن بخشی از این حشرات، از تعداد آنها کم نشده است.

یکی از شهروندان آبدانانی به ایرنا می‌گوید: ملخ‌های مهاجم در دسته‌های صد تایی وارد منازل شده و علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در میان خانواده‌ها، با ورود به داخل ظروف، سفره‌های غذا و سرویس‌های بهداشتی، زندگی را برای مردم منطقه دشوار کرده‌اند.

سیدمحمد علیرضایی از مسئولان شهرستان می‌خواهد با اتخاذ راهکارهای مناسب هر چه زودتر این معضل زیست‌محیطی را برطرف کنند.

مدیر اداره دامپزشکی آبدانان نیز در این زمینه یادآور می‌شود: امسال به دلیل افزایش نزولات آسمانی و پوشش مناسب گیاهی، زاد و ولد ملخ‌ها بشدت زیاد شده و از مناطق گرمسیری به سمت اماکن مسکونی شهر که هوای خنک‌تری دارد، هجوم آورده‌اند.عسگر درویشی می‌افزاید: مردم با بستن در و پنجره اماکن مسکونی و تجاری و سمپاشی کردن اطراف منازل خود، می‌توانند از هجوم و آزار این حشره موذی در امان باشند.

معاون شبکه بهداشت و درمان آبدانان نیز با بیان این‌که ملخ‌ها اغلب در اطراف نور چراغ‌ها جمع شده و بدون هرگونه بیماری و انتقال امراض هستند، یادآور می‌شود: برای کم کردن شمار ملخ‌ها و آرامش نسبی از هجوم این حشره‌ها، مردم باید تمام لامپ‌های بیرون منازل خود را چند ساعتی خاموش کنند.فرهاد دارابی، گرم شدن هوا را بهترین راهکار نابودی این مهمانان ناخوانده می‌داند و تاکید می‌کند: با گرم شدن دمای هوا، ملخ‌های مهاجم تلف می‌شوند و مردم از آزار آنها راحت خواهند شد.

هجوم ملخ‌های مراکشی به اراضی رودبار

طی روزهای گذشته و همزمان با گرم شدن هوای بهاری، ملخ‌های مراکشی به 7000 هکتار از زمین‌های کشاورزی مناطق کوهستانی رودبار در استان گیلان نیز حمله کردند.

مسلم طوفان، مدیر جهاد کشاورزی رودبار با بیان این‌که هر ساله در فصل بهار، شاهد هجوم ملخ‌های مراکشی به اراضی کشاورزی شهرستان رودبار هستیم، یادآور می‌شود: کار سمپاشی کانون‌های تجمع ملخ‌ها آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، بنابراین دامداران از رها کردن دام‌هایش در مناطق سمپاشی شده خودداری کنند.

طبق اعلام کارشناسان، یک ملخ می‌تواند روزانه به اندازه وزن خود تغذیه داشته باشد و اگر هر ملخ دو گرم وزن داشته باشد و با احتساب حدود چهار میلیون ملخ در هکتار، روزانه هزاران تن علوفه آذوقه ملخ می‌شود.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها