رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفت‌وگو با جام‌جم:

کوهنوردی ویترینی برای عرضه ندارد

کد خبر: ۶۶۶۹۸۷
کوهنوردی ویترینی برای عرضه ندارد

تلاش عظیم قیچی‌ساز برای صعود به قله شیشاپانگما در نپال گرچه بازتاب‌های آنچنانی در رسانه‌ها نداشته اما در بین کوهنوردان از اهمیت خاصی برخوردار است. این سیزدهمین قله بالای 8000 متری است که ستاره کوهنوردی ایران به‌دنبال فتح آن است و پس از آن لوتسه باقی می‌ماند تا این کوهنورد تبریزی با فتح آن نام خود را در باشگاه 8000 تایی جهان ثبت کند؛ افتخاری بزرگ برای ورزش ایران، کاری که در تاریخ فقط 30 نفر از عهده آن برآمده‌اند.

در حالی که همه به‌دنبال ثبت این واقعه بزرگ کوهنوردی هستند رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی تمایل چندانی برای رسانه‌ای شدن آن ندارد. او البته دلایل خاص خودش را هم دارد. عظیم قیچی‌ساز بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با رئیسی که کمتر چهره شده است.

برخی‌ اختلاف‌نظرهای شما با عظیم قیچی‌ساز سخن به میان آورده‌اند. آیا واقعا این‌گونه است؟

نه، چرا باید اختلاف‌نظر داشته باشیم؟ بگذارید یک چیزی را به شما بگویم. در دوره قبلی فدراسیون انتقاد بزرگی که وجود داشت این بود که فدراسیون تک‌بعدی عمل می‌کند و فقط روی قیچی‌ساز زوم کرده است، در حالی که واقعا این طور نبود. ما رویه را عوض کرده‌ایم. نمی‌خواهیم زیاد روی سایت فدراسیون مانور بدهیم. صبر می‌کنیم تا کار انجام شود و بعد آن را رسانه‌ای کنیم.

اما حتی کمترین بازتابی هم از فعالیت‌های وی از سوی فدراسیون صورت نمی‌گیرد. درست نقطه مقابل دوره قبل؟

نه‌تنها مشکلی نداریم که خیلی هم می‌خواهیم به او کمک کنیم. واقعیت این است که خود قیچی‌ساز از فدراسیون فاصله گرفت. حتی اواخر سال گذشته که برنامه‌های وی برای صعود قطعی شده بود خودش فکر می‌کرد شهرداری تبریز همه کارهایش را انجام می‌دهد. برای همین با فدراسیون کاری نداشت، اما بعد متوجه شد که این کار انجام‌شدنی نیست. ما به‌جای این‌که در سایت یا رسانه‌ها تبلیغ کنیم به دنبال انجام کار هستیم. این طوری خیلی بهتر است.

بنابراین هر گونه اختلاف‌نظری را تکذیب می‌کنید؟

عظیم شاگرد من بوده، چرا باید با او مشکل داشته باشم؟ آن موقع او با شعاعی ارتباط صنفی خوبی داشت، ولی حالا شاید این گونه نباشد، با او مشکلی نداریم. ما نمی‌خواهیم تک‌بعدی نگاه کنیم و همه چیز را در قیچی‌ساز خلاصه کنیم. من از روزی که وی به نپال رفت دنبال کارهایش بودم تا بتواند به لوتسه هم برود. ما در وزارت ورزش پیگیر کارهای وی بودیم. با چند اسپانسر هم صحبت کردیم که برای صعود به لوتسه به وی کمک کنند. این افتخاری است که نصیب ایران می‌شود و همه وظیفه داریم به او کمک کنیم.

قیچی‌ساز قصد دارد رکورد صعود بدون اکسیژن را در هر 14 قله بالای 8000 متر دنیا ثبت کند، ولی شما تائید می‌کنید که او در اورست از اکسیژن استفاده کرده بود؟

بله، من این موضوع را می‌پذیرم. عظیم می‌خواست این کار انجام شود. او تلاش کرد همه این قله‌ها را بدون اکسیژن برود، ولی یک بار چون از اکسیژن استفاده کرده بنابراین نمی‌تواند این رکورد را هم ثبت کند. اگر بخواهد این کار را انجام بدهد باید یک بار دیگر به اورست برود. آن هم بدون اکسیژن!

آمار دقیقی وجود دارد که قبلا چند نفر بدون اکسیژن همه قله‌های بالای 8000 متر را فتح کرده‌اند؟

بله، تا حالا حدود ده نفر توانستند بدون اکسیژن هر 14 قله بالای 8000 متر جهان را فتح کنند. اولین بار یک کوهنورد ایتالیایی به نام ریموند توانست همه قله‌های بالای 8000 متر را بدون اکسیژن فتح کند و در واقع او این کار را باب کرد.

امسال برنامه‌های کوهنوردی روی کدام محورهاست؟

ما زمستان گذشته سه برنامه داشتیم که در همدان به اجرا درآمد. صعود زمستانی را در سه محور انجام دادیم. جام یخ‌نوردی را داشتیم و صعود سراسری را هم برگزار کردیم، ولی در فصل بهار چند برنامه در بعد همگانی داریم. اردیبهشت ماه جام جهانی سنگنوردی در چین و آذربایجان برگزار می‌شود که ورزشکاران ما به این مسابقات اعزام می‌شوند. در چین با تیم کامل نمی‌رویم، ولی به علت نزدیکی آذربایجان و هزینه کمتری که دارد با تیم کامل در این مسابقات شرکت خواهیم کرد. در خرداد و به دلیل همزمانی با آزادسازی خرمشهر صعود همگانی را خواهیم داشت. یکی دیگر از برنامه‌هایی که امسال مد نظر ما قرار گرفته است برگزاری مسابقات صعود سریع است که به نوعی انتخابی مسابقات قهرمانی کشور خواهد بود و برترین‌های استان‌ها در مسابقات قهرمانی کشور شرکت می‌کنند.

از نظر بودجه فدراسیون کوهنوردی شرایط راضی‌کننده‌ای دارد؟

از نظر بودجه وضع‌مان خوب نیست. کوهنوردی رشته‌ای نیست که ویترین داشته باشد. اسپانسرها هم معمولا سراغ رشته‌هایی می‌روند که ویترین باشد و بتوان بخصوص در تلویزیون آن را پخش کرد. گرفتن اسپانسر در چنین وضعی خیلی دشوار است. مسابقات جام جهانی را ورزشکاران ما با هزینه شخصی می‌روند. از طرفی امسال مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی‌های آسیایی در پیش است که فکر می‌کنم عمده بودجه به سمت این رقابت‌ها برود.

وزارت ورزش عنوان کرده که به رشته‌های غیرفوتبالی توجهی ویژه خواهد کرد.

به هرحال همه می‌دانند که وضع خود وزارت ورزش هم خوب نیست. مشکلات اقتصادی وجود دارد، ولی باید کار را ادامه داد. سعی ما این است که منابع را تا جایی که امکان دارد تامین کنیم. مشکلات مختص ما نیست و در همه رشته‌ها وجود دارد، ولی این طور نیست که کار روی زمین بماند. همه در تلاش هستند که برنامه‌ها بخوبی پیش برود و سعی ما هم این است که بخصوص در همه ابعاد همگانی و حرفه‌ای کوهنوردی را به سمت جلو حرکت دهیم.

علی رضایی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها