راز صد سالگی (17)

خواب‌خوش سیری چند؟

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هر هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۶۶۶۸۴۲

***

معمولا شب‌ها چه ساعتی می‌خوابید؟ آیا از جمله افرادی هستید که به دلیل مشغله‌کاری به خواب شبانه اهمیت چندانی نمی‌دهید و کمبود خواب هفتگی‌تان‌ را صبح جمعه جبران می‌کنید؟

بد نیست بدانید محققان روی این موضوع حسابی ‌تحقیق کرده‌اند و می‌گویند بدخوابی و بی‌خوابی شبانه نه‌تنها سلامتتان را‌ به خطر می‌اندازد، بلکه می‌تواند به کاهش طول عمر شما منجر شود. با این‌ حساب، برخلاف تصور عموم، خوابیدن در آخر هفته، کم‌خوابی تمام هفته را‌ جبران نمی‌کند و این به معنی خستگی جسمی و ذهنی بیشتر و در نتیجه بروز‌ مشکلات سلامتی است.

بر اساس بررسی‌های مشترک متخصصان انگلیسی و استرالیایی بدن به طور میانگین به شش تا هشت ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارد و ضعف سیستم ایمنی بدن، کاهش حافظه و عملکرد مغز و بروز استرس در کمین بی‌‌خواب‌ها و بدخواب‌هاست. با کمال معذرت این هم یک خبر برای جغدهای شب یعنی آنهایی که به شب بیداری و تا لنگ ظهر خوابیدن عادت دارند! به گفته‌ روان‌شناسان آلمانی، احتمال بروز سکته در افرادی که شب‌ها دیروقت می‌خوابند 15درصد بیشتر است. البته همه مطالبی که درباره فواید خواب کافی گفتیم این‌ موضوع را تائید نمی‌کند که زود خوابیدن جادوی سلامتی است.

بنابراین قانون‌ افراط و تفریط را نادیده نگیرید و نه زود بخوابید و نه دیر. محققان‌ می‌گویند بهترین زمان برای خواب شبانه 10 و 30 دقیقه تا 11 شب است چرا که در این حالت احتمال اختلال خواب، اختلال حافظه، تغییرات خلقی همچون عصبانیت، افسردگی و اضطراب و البته سکته و مرگ زودرس به کمترین حد ممکن می‌رسد و فرد روز بانشاط و بدون استرسی را شروع خواهد کرد. از طرفی هر چند خواب کافی سلامت بدنتان را تضمین می‌کند، اما باید مراقب باشید از آن طرف بام نیفتید و پرخوابی کار دستتان ندهد، چرا که بر اساس تحقیقات پژوهشگران، بیش از ده ساعت خواب شبانه علاوه بر بروز چاقی، خطر سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد. خلاصه این‌که به اندازه بخوابید تا سالم بمانید و در فهرست صد ساله‌های فامیل قرار بگیرید! بد نیست بدانید یکی از مهم‌ترین عواملی که روی نشاط صبحگاهی تاثیر می‌گذارد صدای زنگی است که با آن از خواب بیدار می‌شوید. بر اساس یافته‌های اخیر دانشمندان اگر می‌خواهید روز بدون استرسی داشته باشید نباید با زنگ موبایل از خواب بیدار شوید چرا که این کار باعث افزایش ضربان قلب، بروز تنش و احساس کسالت و خستگی خواهد شد.

اگر هم هم از بی‌خوابی یا بدخوابی رنج می‌برید و دوست دارید یک خواب شیرین را تجربه کنید، کلید حل مشکل شما در دست محققان انگلیسی است! آنها می‌گویند زندگی مدرن خواب ما را به دلیل قرار‌گیری در معرض نورهای الکتریکی و کاهش دسترسی به نور خورشید مختل کرده و موجب شده تا به طور میانگین بین دو تا سه ساعت بیشتر از حدی که طبیعت در نظر گرفته است، بیدار بمانیم، اما اگر بتوانیم زمانی را در فضای بیرون از خانه بگذرانیم، ساعت بدن با طلوع و غروب خورشید هماهنگ می‌شود.
به همین دلیل به افرادی که دچار مشکلات خواب هستند توصیه می‌شود به مدت یک هفته در طبیعت چادر بزنند و ساعت خواب و بیداری‌شان را با طبیعت هماهنگ کنند. به امتحانش می‌ارزد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها