هنوز اردیبهشت از راه نرسیده هوا گرم شده است تا جایی که بسیاری از شهروندان تصور می‌کنند امسال شهرشان زودتر از بهار سال گذشته به استقبال گرما رفته است، اما کارشناس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است که این گرما نسبت به مدت مشابه سال گذشته اتفاق جدیدی نیست، اما این روند برای روزهای آینده این‌طور پیش‌بینی نمی‌شود.
کد خبر: ۶۶۶۵۲۳
بهار و تابستان گرم‌تری در راه است

آنچه موجب نگرانی این کارشناس شده، وضع بارش‌ها در کشور است. محمد اصغری به جام‌جم می‌گوید: با توجه به بررسی وضع بارش‌ها از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون مقدار بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت تقریبا در اکثر استان‌های کشور با کاهش چشمگیری مواجه بوده است، بنابراین با توجه به این‌که روزهای گرم سال در پیش است پس نباید انتظار بارش‌های چشمگیری در استان‌های کشور را داشت و این یعنی اکثر استان‌های کشور تا پایان شهریور ماه‌های گرم و خشکی را سپری خواهند کرد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور به این نکته هم اشاره می‌کند که طی سه ماه آینده میانگین دمای هوا در اکثر استان‌های کشور نسبت به میانگین بلندمدت (50 سال اخیر ) 0.5 تا 1.5 درجه افزایش خواهد داشت.

این گرما زودرس نیست

هنوز یک ماه از سال نگذشته گرمای هوای این روزها در بسیاری از شهرها و حتی تهران قابل توجه است تا جایی که خیلی‌ها می‌گویند سال گذشته این موقع هوای شهرشان خنک‌تر از حالا بوده است و اگر هوای شهرشان از حالا این‌طور باشد امان از ماه‌های آینده، اما کارشناس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور این مساله را قبول ندارد.

اصغری با اشاره به وضع یک ماه گذشته می‌گوید، پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برای سه ماه آینده (از ابتدای اردیبهشت تا پایان تیر) افزایش بین 0.5 تا 1.5 درجه‌ای دمای هوا در بیشتر استان‌های کشور خواهد بود که تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست. البته این کارشناس هواشناسی به این نکته نیز اشاره می‌کند که معمولا پیش‌بینی‌های سه ماه در دنیا بین 60 تا 70 درصد درست از آب درمی‌آید که اگر چنین هم باشد این دوره زمانی برای کشور ما نیز یک موفقیت است.

وضع نگران‌کننده بارش‌ها

هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد تا تیر امسال میزان بارندگی‌ها در برخی استان‌های کشور در شرایط نرمالی قرار خواهد داشت حتی در برخی استان‌ها ممکن است تا 100 درصد مورد انتظار هم بارندگی داشته باشند، اما تعدادی از استان‌ها هم هستند که پیش‌بینی می‌شود میزان بارندگی در آنها تا 20 درصد از حد نرمال هم کمتر باشد.

با این وضع پیش‌بینی کارشناسان سازمان هواشناسی این است که این استان‌ها نه تنها بهار گرم و خشکی را بگذرانند که تا پایان تابستان نیز این وضع ادامه داشته باشد و خطر احتمال بروز خشکسالی و در پی آن افزایش مصرف آب و دیگر منابع انرژی نیز تهدیدشان کند.

اصغری، کارشناس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی توضیح می‌دهد: بررسی نقشه وضع بارش‌ها در استان‌های کشور از ابتدای مهرسال گذشته تا امروز نشان می‌دهد که نه تنها نسبت به بلندمدت پنجاه ساله بلکه حتی نسبت به سال گذشته نیز شرایط بارش‌ها در برخی استان‌های کشور بدتر شده است.

این استان‌ها در خطر خشکسالی

بررسی‌ها نشان می‌دهد استان‌های سمنان، البرز، تهران، خراسان‌شمالی، قم، اردبیل، گلستان، فارس، کردستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان‌شرقی و غربی، یزد، قزوین، خوزستان، همدان و کهگیلویه و بویراحمد، استان‌هایی هستند که وضع بارندگی در آنها از مهر سال گذشته تاکنون روند نزولی داشته است و این استان‌ها هم‌اکنون به‌طور نسبی وارد مرحله خشکسالی شده‌اند.

هرچند در مقابل برخی استان‌ها مانند مازندران، لرستان، اصفهان، زنجان، مرکزی، کرمان، گیلان، ایلام، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان وضع بارندگی با روند صعودی مواجه بوده است.با این حال به گفته کارشناس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، در مجموع وضع بارش‌ها در کل کشور رشد منفی 6 درصد نسبت به بلندمدت داشته، در حالی که این رقم سال گذشته رشد منفی 3 درصد را نشان می‌داد و این یعنی وضع کشور از لحاظ میزان بارش‌ها امسال نسبت به سال گذشته وخیم‌تر شده است.

نگرانی از گرمای دنباله‌دار در تابستان

این‌که تا حالا وضع بارندگی‌ها چطور بوده است، شاید چندان مهم به نظر نرسد، حتی این‌که تا پایان تابستان هر استانی چقدر بارندگی خواهد داشت، اما چیزی که باعث نگرانی کارشناسان حوزه هواشناسی است، موضوع ادامه گرماست.

تابستان سال گذشته را به خاطر دارید که دمای هوا در برخی استان‌های کشور از مرز 40 درجه نیز بالاتر رفت و این موضوع شرایط زندگی عادی را برای شهروندان این شهرها با مشکل مواجه کرد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با‌یادآوری گرمای تابستان سال گذشته تهران می‌گوید: تهران تابستان سال گذشته در برخی روزها دمای هوای بالای 40 درجه را تجربه کرد که چند روزی هم ادامه داشت که با توجه به وضع بارش‌ها از اواخر سال گذشته تاکنون تکرار این وضع در تابستان امسال دور از انتظار نیست و حالا این نگرانی وجود دارد که این شرایط تابستان امسال هم تکرار شود که گرمای کلافه‌کننده، اختلال در زندگی عادی شهروندان و از همه مهم‌تر افزایش مصرف آب و دیگر انرژی‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

مگر اردیبهشت به داد برسد

حالا چشم‌ها به اردیبهشت دوخته شده است. کارشناسان سازمان هواشناسی می‌گویند بررسی وضع سال‌های گذشته از لحاظ بارندگی نشان می‌دهد معمولا در اردیبهشت، بیشتر استان‌های کشور بارش‌های قابل‌توجهی خواهند داشت.

اصغری امیدوار است بارش‌های اردیبهشت تا حدی جبران ماه‌های کم‌بارش گذشته را بکند، اما با این حال پیش‌بینی می‌کند که میزان این بارندگی‌ها به حدی نخواهد بود که تاثیری در ماه‌های کم‌بارش پیش‌رو داشته باشد.


پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها