گروه خانواده شبکه 2 با هدف تقویت خانواده، برنامه‌هایی را در دست تولید دارد

راه‌های پیشگیری از اعتیاد در شبکه 2

گروه خانواده شبکه دو که شبکه‌ای برای خانواده تعریف شده است در زمینه اعتیاد برنامه‌های متعدد و متنوعی را آماده می‌کند که پخش برنامه «من چه کاره‌ام؟» با این محوریت قبل از ماه رمضان شروع می‌شود و برنامه‌ای دیگر با محوریت حقوق کودک و سوءاستفاده از دانش‌آموزان و ترغیب آنها به سمت اعتیاد به صورت زنده از تیر ماه پخش خواهد شد.
کد خبر: ۶۶۶۳۹۴

مریم جلالی، مدیر گروه خانواده شبکه دو درباره تولید برنامه‌هایی با محوریت اعتیاد و هشدار به خانواده‌ها به جام‌جم گفت: اعتیاد موضوعی است که در سه سطح پیشگیری، ابتلا و درمان باید بررسی شود و در گروه خانواده سعی می‌کنیم به این زمینه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در واقع ما این سه سطح را به شکل موازی و متوازن توزیع می‌کنیم و برنامه‌های مشخص با این محوریت برای پخش تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته هم برنامه‌ای با موضوع اعتیاد پخش کردیم. امسال هم تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد و برنامه‌های متنوعی در این باره تولید و پخش کنیم. سعی داریم از زوایای جدید به این موضوع نگاه کنیم تا برای بینندگان هم جذاب باشد. یکی از برنامه‌هایی که با این محوریت تولید کرده و برای پخش آماده شده، برنامه «من چه کاره‌ام؟» است.

مدیر گروه خانواده با اشاره به سبک جدید برنامه «من چه کاره‌ام؟» افزود: این برنامه تلفیق مستند و نمایش است و به سهم هر یک از اعضای خانواده در سه سطح پیشگیری، ابتلا و درمان اعتیاد می‌پردازد. این‌که من به‌عنوان مادر در ابتلا، پیشگیری و درمان چه نقشی دارم؟ یا به عنوان خواهر یا هر کس دیگر. این برنامه در 40 قسمت 25 دقیقه‌ای آماده شده و تا قبل از ماه رمضان پخش می‌شود. تولید این برنامه سال گذشته به پایان رسید.

جلالی عنوان کرد: این برنامه به تهیه‌کنندگی آرزو ابوحمزه، کارگردانی داریوش جهانگیری و بازی منوچهر والی‌زاده، افسانه ناصری و... ساختار جدیدی دارد و ما زندگی آدم‌های واقعی را در بخش‌های نمایشی طراحی کردیم تا سهم خانواده را در سه سطحی که به آن اشاره کردم، بررسی کنیم. تا به حال کسی دنبال این ماجرا نرفته که مقصر کسی که مبتلا به اعتیاد بوده چه کسی بوده؟ یا فرد موثر زندگی فردی که به‌رغم داشتن زمینه‌های اعتیاد، مبتلا نشده کی بوده؟ یا چه کسی در درمان فرد مبتلا به اعتیاد به او کمک کرده و... در مجموع ما از زاویه تازه‌ای به اعتیاد در این برنامه نگاه کردیم.وی با اشاره به برنامه‌های «زنده باد زندگی»، «عصر خانواده» و «خونه زندگی» گفت: در این برنامه‌ها هم به فراخور مباحث به مهارت‌های زندگی که زیرساخت اعتیاد است، می‌پردازیم و در بحث پیشگیری از خانواده‌هایی دعوت می‌کنیم که آسیب‌دیده مساله اعتیاد هستند یا افرادی که مبتلا به اعتیاد بودند و اکنون ترک کرده‌اند. این مباحث را به صورت مداوم در برنامه‌ها مطرح می‌کنیم.

مدیر گروه خانواده شبکه دو تاکید کرد: همچنین در برنامه‌هایی که تولید می‌کنیم به موضوع اعتیاد صنعتی، اعتیاد مدرن و تغییر رویکرد جنسیتی اعتیاد هم می‌پردازیم. در گذشته مردها بیشتر درگیر اعتیاد بودند، ولی اکنون به‌دلیل سهولت استفاده از مواد مخدر و عدم تدارک قبل از مصرف، تعداد خانم‌های معتاد هم کم نیست.

جلالی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رشد اعتیاد در دانش‌آموزان چه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اید؟ توضیح داد: در برنامه من چه کاره‌ام؟ این مساله را بررسی کردیم. همچنین با اتکا به موردهای مستند در برنامه زنده باد زندگی این مبحث را با حضور کارشناسان بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به طراحی یک برنامه جدید گفت: اکنون مشغول طراحی برنامه‌ای جدید با مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک هستیم. یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، حق آموزش و حق استفاده از زندگی طبیعی است. آموزش مهارت‌ها و توانمندسازی کودکان از محورهای مهمی است که در این برنامه پیگیری می‌کنیم. همچنین به مبحث سوءاستفاده از دانش‌آموزان و ترغیب آنها به سمت اعتیاد می‌پردازیم.

مدیر گروه خانواده شبکه دو افزود: این برنامه به احتمال زیاد تابستان از شبکه دو پخش می‌شود. اکنون مراحل تحقیقات این برنامه انجام می‌شود و پیش‌تولید را سپری می‌کند. همچنین موضوعات این برنامه برای پرداخت دسته‌بندی می‌شود. بنابراین اعتیاد یکی از محورهای این برنامه جدید است که هنوز نام آن مشخص نشده است. این برنامه به صورت زنده پخش خواهد شد.

وی تاکید کرد: گروه خانواده شبکه دو با هدف تقویت ساخت خانواده مدبر سعی می‌کند در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های قابل قبول ارائه کند. همچنین برنامه‌ریزی مناسب برای افزایش سواد رسانه‌ای، آموزش خانواده، همراهی اعضای خانواده و تعامل آنها از دیگر محورهایی است که در برنامه‌های گروه خانواده به آن توجه می‌شود.

جلالی در پایان گفت: برنامه زنده‌باد زندگی هم تا زمان جام جهانی فوتبال پخش می‌شود و سری جدید این برنامه بعد از ماه رمضان با رویکرد جدید پخش خواهد شد. برنامه عصر خانواده هم بعداز ماه رمضان تغییراتی خواهد کرد. در مجموع گروه خانواده امسال برنامه‌هایی با توجه به سه مقوله جمعیت، محیط زیست و اقتصاد تولید خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها