هرچند به طور طبیعی طرفداران هر تیمی دلشان می‌خواهد آن تیم قهرمان شود و این مهم نیز همه طرفداران تیم‌های مدعی لیگ سیزدهم را شامل می‌شد، اما اگر نگوییم همه علاقه‌مندان به فوتبال از قهرمانی فولاد در لیگ برتر خوشحال شدند، می‌توانیم بگوییم کسی هم از نفس قهرمانی این تیم ناراحت نشد. نکته‌ای که برخی از دلایل آن را می‌توان این گونه برشمرد:
کد خبر: ۶۶۶۲۷۳

1‌ ـ دیار خوزستان همچون دیگر بخش‌ها همواره برای کشور ما در بخش فوتبال نیز زر خیز بوده است، جایی که بزرگان زیادی برای فوتبال این کشور پرورش یافته‌اند از برادران مظلومی، شادروانان پرویز دهداری و مهراب شاهرخی بگیرید تا احمدرضا عابدزاده، مهدی هاشمی‌نسب و بسیاری بازیکنان بزرگ دیگر که در نسل‌های مختلف جملگی از این دیار برخاسته‌اند. بدیهی است بیداری دوباره فوتبال خوزستان چیزی نیست که هیچ دلسوز فوتبالی از آن به وجد نیاید. بیداری‌ای که با محرک‌هایی چون قهرمانی در لیگ برتر شکل گرفت و این مهم به یقین با قهرمانی فولاد شتاب دوچندانی یافت و بزودی اثرات آن نمایان خواهد شد.

2 ـ باشگاه فولاد خوزستان که آکادمی خود را از سال 1379 تاسیس کرد، در همه این سال‌ها نقش پررنگی در پشتوانه‌سازی برای فوتبال کشورمان داشته است؛ نقشی که براحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. فولاد بازیکنانی را پرورش داده است که کمتر از دوماه دیگر برخی از آنها می‌توانند ستون و نقطه اتکای تیم ملی در جام‌جهانی باشند، از جمله پژمان منتظری مدافع مستحکم و میانی تیم ملی. علاوه بر این در سال‌های اخیر این باشگاه بازیکنان نامداری چون اسماعیل شریفات، بختیار رحمانی، مهرداد جماعتی، کاوه رضایی، آرش افشین، میلاد زنیدپور، جلال کاملی‌مفرد، محمد علوی و احمد آل‌نعمه را به فوتبال ایران تحویل داده است که هر کدام به سهم خود توانسته‌اند در تیم‌های مختلف ملی نقش موثری ایفا کنند. در این میان بختیار رحمانی و مهرداد جماعتی دو تن از بازیکنان ملی‌پوش کنونی این تیم که نقش محوری در قهرمانی فولاد در لیگ ایفا کردند در حال حاضر گل سرسبد تولیدات این باشگاه تلقی می‌شوند که با پیراهن این تیم به افتخار‌آفرینی در سطح باشگاه‌های آسیا می‌اندیشند. مطمئنا قهرمانی چنین باشگاهی نه‌تنها برای خوزستان که برای سراسر ایران می‌تواند الگویی کم نقص تلقی شود. باشگاهی که به تاسی از فوتبال حرفه‌ای و باشگاه‌های بزرگ دنیا آکادمی پویایی دارد و از این راه، هم زمینه موفقیت خود را فراهم کرده و هم از طریق فروش این بازیکنان درآمد قابل ملاحظه‌ای کسب می‌کند. کدام طرفدار استقلال و پرسپولیس است که دلش نخواهد باشگاهش به چنین رویه‌ای رسیده و خط تولید بازیکنان توانمند و قدرتمند راه بیندازد؟

3 ـ مهرداد جماعتی و بختیار رحمانی (بویژه رحمانی) دو بازیکن جوانی که خوش درخشیدند اگر همین سیر تکاملی را ادامه دهند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. این نکته را نباید فراموش کرد که بختیار رحمانی به نوعی مورد غضب و بی‌مهری کارلوس کرش قرار داشت، اما او چنان با اراده و بی‌حاشیه کار خود را استمرار بخشید که در ‌واقع خودش را به سرمربی پرتغالی تیم ملی تحمیل کرد. حتی اگر در جام‌جهانی کرش به او اعتماد نکند این جوان شایسته چنان توانایی و محبوبیتی یافته است که بزودی به یکی از ستون‌های اصلی تیم ملی تبدیل شود. حال کیست که از ظهور یک هافبک که هم در بازیسازی و هم در تهاجم کم‌نقص ظاهر می‌شود شادمان نشود؟ این بازیکن شایسته با قهرمانی فولاد بیشتر در کانون توجه قرار گرفت و مطمئنا می‌تواند الگویی موفق برای دیگر جوانان باشد.

4 ـ کم‌حاشیه و کم‌ادعا؛ فولاد در طول لیگ سیزدهم به گواه همه ناظران، باشگاه و تیمی بسیار کم‌حاشیه بود. گرچه برخی حواشی جزو لاینفک ورزش و حتی فوتبال است، اما این باشگاه هیچ‌گاه با روح و روان طرفداران فوتبال بازی نکرد و این مهم نیز یکی از عوامل قهرمانی دلنشین آن بود.

5 ـ ممکن است برخی بگویند اگر چنین می‌شد و چنان می‌شد تیم دیگری بر فراز لیگ برتر می‌ایستاد. در پاسخ باید گفت به هر حال این طبیعت فوتبال است و چنین استدلال‌هایی نمی‌تواند نه‌تنها قهرمانی شرافتمندانه فولاد که هیچ قهرمانی اینچنین دیگری را زیر سوال ببرد. به واقع فولاد در لیگ سیزدهم بویژه در نیم‌فصل دوم سیر صعودی داشت و در حالی که در نیم‌فصل اول مقابل مدعیان قهرمانی توفیقی نداشت، اما در نیم‌فصل دوم از خجالت بیشتر آنها در آمد تا با شایستگی بر سکوی نخست بایستد. تیمی که در پنج بازی ابتدایی خود در لیگ قهرمانان آسیا نیز بدون شکست ظاهر شده و برای فوتبال ایران آبروداری کرده، شایسته تمجید است.

6 ـ بی‌اغراق حسین فرکی مربی کم حاشیه و بی‌ادعایی که موفق شد تیمش را به قهرمانی لیگ برساند نقش بسیار مهمی در این موفقیت داشته است و قهرمان شدن یک با اخلاق نه‌تنها کسی را نمی‌آزارد که همگان را شادمان نیز می‌کند.

7 ـ هر چند آمار دقیق و رسمی از ریز قرارداد فولادی‌ها منتشر نشده است، اما قدر مسلم خبری از بازیکنان میلیاردی در این تیم نیست و تیم‌هایی که بی‌حساب و کتاب در دو سه فصل اخیر هزینه کردند، دریافتند صرف ریخت و پاش موفقیت نمی‌آورد، بلکه قهرمانی در یک چارچوب مشخص و با رعایت بسیاری فاکتورها حاصل می‌شود.

8 ـ در آخر درباره خوزستان باید گفت امسال سال فوتبال این استان بود، تیم گمنام استقلال صنعتی آنها در لیگ برتر هیچ‌گاه از پیش بازنده نبود و در لیگ ماندگار شد، فولاد قهرمان شد و بعد از مدت‌ها تماشاگران اهوازی با سکوها آشتی کردند و نفت مسجد سلیمان ـ همانجا که نخستین چاه نفت تاریخ ایران در آنجا حفر شد ـ نیز به لیگ برتر راه یافت تا این دیار زرخیز با سه نماینده در فصل آینده لیگ برتر همچنان ورد زبان‌ها باشد.

امید توفیقی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها