قطب‌الدین صادقی در سریال «معمای شاه» به‌کارگردانی محمدرضا ورزی نقش «شاپور ریپورتر» را بازی می‌‌کند که قرار است از شبکه یک پخش شود.
کد خبر: ۶۶۵۲۹۴
قطب‌الدین صادقی به شاپور ریپورتر جان بخشید

«شاپور ریپورتر» یا همان شاپور جی یکی از شخصیت‌های مرموز انگلیسی است که به ایران آمد و بر روند سیاست‌های شاه تاثیر زیادی داشت که در سریال «معمای شاه» نقش این شخصیت را قطب‌الدین صادقی، کارگردان نام‌آشنای تئاتر که به بازیگری در تلویزیون هم علاقه‌مند است، بازی کرده است. صادقی درباره بازی در نقش شاپور ریپورتر در سریال معمای شاه به جام‌جم گفت:‌ بدون شک یکی از مهم‌ترین سیاستمداران پشت پرده سیاست ایران، شاپور ریپورتر است که او نه تنها سهمی اساسی در تحولات دوره محمدرضا پهلوی داشت بلکه نقشی بسیار فعال در جهتگیری اقتصادی ایران در دهه‌های 60 و 70 میلادی ایفا کرد.

وی افزود: برای بازی در نقش شاپور ریپورتر اطلاعات زیادی از کتب تاریخی استخراج و با آگاهی کامل این نقش را بازی کردم. این شخصیت جذابیت‌های زیادی دارد که می‌تواند یک سریال را دیدنی کند. وی خاطرنشان کرد:‌ در مورد شخصیت وی اطلاعات زیادی در دست نیست و من با اتکا به کتاب‌های تاریخی،‌ تخیل شـخـصی، راهـنمـایی کارگردان و اطلاعات فیلمنامه، نقش شاپور ریپورتر را بازی کردم.

صادقی درباره میزان حضورش در معمای شاه و این‌که چه مقدار از بازی‌اش تصویربرداری شده و چقدر مانده، گفت: هنوز چند سکانس از بازی من مانده که در اولین فرصتی که شرایط مهیا شود باید دوباره جلوی دوربین بروم ولی بیشتر سکانس‌های مربوط به این نقش تصویربرداری شده است.

وی ادامه داد: شاپور ریپورتر شخصیتی عجیب و غریب دارد. او آدمی است که وقتی حرف می‌زند برعکس عمل می‌کند. او یک آدم سیاسی است ولی شخصیت رازگونه او باعث شده است که وی‍ژگی‌های شخصیتی او آنچنان که باید و شاید در تاریخ ثبت نشود.

صادقی با بیان این‌که شاپور ریپورتر یک آدم سیاسی بزرگ است که در هیات یک معلم ساده به ایران می‌آید، گفت: شخصیت او به‌گونه‌ای است که دو چهره و دو زندگی مجزا دارد و رازآلود بودن، زندگی او را جذاب و سینمایی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ شاپور ریپورتر در حالی ‌که شوخ‌طبعی خاص خود را دارد ولی بسیار جدی است و کسی زیاد نمی‌تواند به زندگی و کار او نزدیک شود و این جریان باعث می‌شود که چندگانگی ابعاد شخصیتی وی، بازی درنقش شاپور ریپورتر را سخت کند.

وی در مورد وی‍ژگی‌های گریم شخصیت شاپور ریپورتر گفت: در این سریال گریم بسیار سنگینی دارم و برای حضور مقابل دوربین بیش از یک ساعت باید زیر دست گریمور باشم.

شاپور ریپورتر پس از جنگ دوم جهانی به عنوان رئیس شبکه سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا وارد ایران شد. وی نقش مهمی در براندازی دکتر مصدق داشت. ریپورتر به‌عنوان معلم زبان ثریا، همسر دوم شاه به کاخ سعدآباد راه یافت و در مسیر سیاست‌های خاص خود گام برداشت. در کودتای ۲۸ مرداد و حوادث بعدی آن سازمان مخفی اطلاعات بریتانیا در ایران، به ریاست شاپور ریپورتر نقش اصلی و تعیین‌کننده داشت.سریال معمای شاه داستان زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت وی از سوئیس در سال ۱۳۱۵ تا زمان مرگ به تصویر می‌کشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها