کاهش 39 درصدی آب سدها

تهران تشنه است

پدر کویرشناسی ایران:

تهران دیگر آب ندارد

پدر کویرشناسی ایران گفت: تهران دیگر آب ندارد و این موضوع مهم را 30 سال پیش در گفت وگوهای رسانه ای پیش بینی کرده بودم، اما مورد توجه لازم قرار نگرفت.
کد خبر: ۶۶۴۵۶۱
تهران دیگر آب ندارد

پرویز کردوانی گفت: وضعیت آب در کشور بحرانی است و بدترین نقطه آن هم تهران است زیرا دیگر آبی در پایتخت باقی نمانده است و بسیاری از نقاط این شهر هم آب زیرزمینی ندارد.

وی افزود: اگر وضعیت منابع آبی در تهران به همین روال پیش رود زمین فرو خواهد نشست و این مساله موجب می شود تا زیر لوله های آب و گاز خالی شود که قطعا شکستگی آنها را به همراه خواهد داشت.

کردوانی با بیان اینکه خالی شدن زیر زمین در تهران وقوع زلزله را هم به همراه خواهد داشت، گفت: با این وضعیت قرار است 60 چاه جدید در تهران حفر کنند که این کار نیازمند بررسی و مطالعه بیشتری است.

وی افزود: در منطقه ای مانند یزد که خشک و کویری است حدود 53 هزار حلقه چاه حفر شده در حالی که ظرفیت آن منطقه فقط 200 حلقه است.همچنین ظرفیت حفر چاه در شهرستان رفسنجان 70 حلقه است در حالی که هزار و 300 حلقه چاه در آنجا حفر شده است. وضعیت استان کرمان هم وخیم است و سالانه 6 تا 7 هزار هکتار از باغات آن خشک می شود.

پدر کویر شناسی ایران نسبت به آلوده شدن آبهای موجود هشدار داد و گفت: هر چه میزان آب کمتر شود درصد آلودگی آن نیز افزایش می یابد.

کردوانی به ساخت و سازها در ارتفاعات تهران اشاره کرد و افزود: ساخت و ساز در ارتفاعات موجب می شود تا آبهای پایین دست آلوده شوند زیرا تمام فاضلاب ها به طور طبیعی از بالا به پایین سرازیر و وارد رودخانه ها می شوند.

وی تاکید کرد: فاضلاب منطقه لواسان، اوشان فشم و توابع تهدیدی برای رودخانه های منتهی به سد لتیان هستند زیرا منطقه به طور طبیعی شیب دار است و ساخت و سازها در همین شیب ها انجام می شود از این رو وارد رودخانه های پایین دستی شده و از آنجا پشت سد لتیان جمع می شوند.

کردوانی گفت: چندی پیش موسسه ملی استاندارد اعلام کرده بود آب برخی مناطق تهران آلوده است و قطعا هر چه آب کمتر شود میزان آلودگی آن بیشتر خواهد شد.

پدر کویر شناسی ایران با بیان اینکه به اعتقاد برخی کارشناسان 80 درصد رودخانه های کشور آلوده است، افزود: منابع آب در تهران روز به روز کمتر می شود و این مساله آلودگی روز به روزی این منبع حیات را به همراه دارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها