روی به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟!
آنالیز جدید تحقیقات نشان داد

روی به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟!

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا به تازگی نانو ذراتی طراحی و تولید کرده اند که روی سلول های سرطان سینه آزمایش و نتایج قابل قبولی داشته است.
کد خبر: ۶۶۳۵۶۱
تولید نانو ذرات حامل دارو برای درمان سرطان سینه

نانو ذراتی تولید شده می تواند داروی شیمی درمانی را با خود حمل کرده و با تابش لیزر تحریک شده و دارو را در محل تومور رهاسازی کند.

رها سازی دارو با کمک تابش پرتو برای درمان برخی بیماری ها نظیر سرطان بسیار مناسب است زیرا به پزشکان این امکان را می دهد که در زمان و مکان دلخواه دارو را رها سازی کنند.

لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می کند.

نخستین بار طرح اولیه لیزر را انیشتن داد. کار لیزر این گونه است که با تابش یک فوتون به یک ذره اتم یا مولکول یا یون برانگیخته، یک فوتون دیگر نیز آزاد می شود که این دو فوتون با هم، هم فرکانس هستند. با ادامه این روند شمار فوتون ها افزایش می یابد که می توانند باریکه ای از فوتون ها را به وجود بیاورند.

این که به توان داروی شیمی درمانی را با دقت بالا درون سلول های سرطانی رهاسازی کرد یک مزیت بزرگ محسوب می شود زیرا با این کار سلول های سالم از گزند این ترکیبات مرگبار در امان می مانند و اثرات جانبی دارو به حداقل می رسد. اما ارائه سیستم دارویی که به توان با تابش پرتو رهاسازی را کنترل کرد کاری چالش برانگیز است.

برای انجام این پروژه، «جفری زینک» و «فویو تامانوی» محققان اصلی این پروژه با محققانی از بخش فناوری نانو مرکز سرطان و پژوهشگران دانشگاه «مونتپیلر» فرانسه همکاری کردند که نتیجه فعالیت های این گروه ساخت نانو ذراتی بود که می توانست پرتوهای نفوذ کرده به درون بافت را جذب کرده و دارو را رهاسازی کند.

این نانو ذرات حاوی هزاران حفره و ساختار نازک لوله ای بودند که داروی شیمی درمانی را درون خود نگه می دارد. انتهای این حفره ها توسط نانو دریچه هایی مسدود شده که موجب حفظ و نگهداری داروی شیمی درمانی می شود.

این نانودریچه ها، مولکول های ویژه ای هستند که به انرژی تابش لیزر پاسخ داده و موجب باز شدن مسیر می شوند.

این گروه تحقیقاتی اثر بخشی این روش درمانی را روی سلول های سرطان سینه در آزمایشگاه تست کردند.

قدرت نفوذ لیزر دو فوتونی در طول موج های مادون قرمز نزدیک تنها چهار سانتیمتر است بنابراین این روش تنها برای سرطان هایی که در این عمق از پوست قرار دارند مناسب است سرطان های پستان، معده، روده و رحم با این روش می توانند درمان شوند.

این نانو ذرات علاوه بر درمان، می توانند در بخش شناسایی نیز مورد استفاده قرار گیرند. این نانو ذرات حاوی مولکول های فلورسانتی هستند که با استفاده از روش های تصویربرداری مولکولی می توان از آنها تصویر گرفت. این ویژگی به محققان امکان می دهد که پیش از تابش پرتو مادون قرمز برای از بین سلول سرطانی ، مسیر حرکت نانو ذرات را نیز رصد کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها