ادامه سیاست‌های ریاضت اقتصادی در کشورهای اروپایی باعث شد تا شهروندان ایتالیایی و فرانسوی بار دیگر به خیابان‌ها آمده و نسبت به این وضع اعتراض کنند. گزارش‌های رسیده حاکی است که اعتراضات پایتخت ایتالیا پس از گذشت چند ساعت به خشونت کشیده شد.
کد خبر: ۶۶۲۶۱۷

به گزارش ایسنا، این اعتراض با حضور کارگران، دانشجویان و فعالان ضد اقتصاد ریاضتی به صورت صلح‌آمیز آغاز شد، اما هنگامی که معترضان به وزارت صنعت در مرکز رم رسیدند، اعتراضات آنان به خشونت کشیده شد. معترضان با در دست داشتن پرچم ایتالیا، شعارهایی علیه برنامه‌های دولت در خصوص اصلاح استخدام سر داده و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «مسکن، درآمد، شرافت». روی یکی دیگر از پلاکاردها نوشته شده بود: «وضع ما بی‌ثبات است و ما بسیار عصبانی هستیم».

یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات اظهار کرد: اصلاحات کارگری متیو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا وضع شغلی کارگران را که همین الان هم امنیت کاری ندارند، بدتر کرده و به جوانان آسیب می‌رساند. از این رو طبیعی است که امروز در میدان‌های شهر شاهد عصبانیت مردم باشید.

معترضان به سوی ساختمان‌های دولتی تخم‌مرغ و پرتقال پرتاب کردند. در مقابل، ماموران پلیس در تلاش بودند تا با استفاده از شلیک گاز اشک‌آور آنها را متفرق کنند. بنا به گفته مقام‌های دولتی، معترضان کلاه به سر، سنگ و ترقه به سوی ماموران پلیس پرتاب کرده و باعث زخمی شدن 20 نفر از این ماموران شدند. به دنبال انفجار ترقه‌ای در دستان یکی از معترضان، وی بشدت زخمی شده و چند انگشت خود را از دست داد. به گزارش وزارت کشور ایتالیا، شش نفر در این حادثه بازداشت شده‌اند. البته برخی منابع خبری تعداد زخمی‌ها را بیش از 80 نفر اعلام کرده‌اند.

گفته می‌شود پس از پایان این درگیری‌ها، 2000 پلیس ماموریت کنترل اوضاع را بر عهده گرفته و از صبح دیروز به‌حالت آماده‌باش در آمدند. پائولو فررو، دبیر حزب کمونیست ایتالیا در آغاز این تظاهرات اظهار کرد: این نخستین تظاهرات سراسری علیه متیو رنتسی است. او با مسائل واقعی مقابله نمی‌کند و فقط در حال بدتر کردن اوضاع است.

پیش از این تظاهرات، اتحادیه کاری چیزل در گزارشی از اوضاع بیکاری در ایتالیا اعلام کرد بیش از 200 هزار شاغل در سه ماهه نخست سال جاری در خطر از دست دادن شغل خود قرار گرفته‌اند و شمار حقوق‌بگیران صندوق بیکاری نیز به نیم میلیون نفر رسیده است.

رنتسی که در فوریه سال جاری میلادی به قدرت رسید،‌ برنامه‌ای جاه‌طلبانه در خصوص اصلاح اقتصادی ارائه داد که هزینه زندگی مردم را تا 4.5 میلیارد یورو کاهش می‌دهد. با رسیدن نرخ بیکاری ایتالیا به 13 درصد در فوریه سال جاری میلادی، رنتسی گفت: اصلاحات پیش‌شرطی برای بهبود اقتصاد است. تغییرات برای ایتالیا لازم است زیرا بسیاری در این کشور سال‌ها درآمدهای بسیار بالا و اندوخته‌های بسیار داشته‌اند و اکنون زمان ‌آن رسیده که مقداری از آن را بازگردانند.

تظاهرات علیه اولاند در پاریس

در پاریس نیز هزاران نفر از مخالفان سیاست ریاضت اقتصادی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، روز شنبه در پاریس تظاهرات برگزار کردند. به گزارش رویترز، این نخستین تظاهرات اعتراضی علیه حزب سوسیالیست حاکم فرانسه به‌دنبال ناکامی اولاند در انتخابات شوراهای شهر و انتصاب مانوئل والس به عنوان نخست‌وزیر این کشور است.

بنابر این گزارش، تظاهرات‌کنندگان با حمل پارچه‌نوشته‌هایی با مضمون «اولاند کافی است، سیاست ریاضت نمی‌خواهیم» از میدان جمهوری شهر پاریس تا ناسیون راهپیمایی کردند. بنابر اعلام پلیس فرانسه حدود 25 هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که پرچم قرمز رنگ چپگرایان فرانسه را در دست داشتند در توجیه تظاهرات خود گفتند آنها به حزب سوسیالیست که گرایش چپگرایانه دارد رای داده‌اند، اما اکنون معلوم شده است دولت گرایش چپگرایانه ندارد بلکه بیشتر راستگراست و در واقع ادامه دهنده راه نیکلا سارکوزی است.

این گروه از تظاهرات‌کنندگان استدلال می‌کردند که وضع کنونی بدتر شده است زیرا سارکوزی معلوم بود چه خط‌مشی سیاسی‌ای را دنبال می‌کند.

برخی دیگر از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات گفتند علیه طرح‌های ریاضت اقتصادی دولت به خیابان‌ها ریخته‌اند. این افراد عقیده داشتند اجرای طرح‌های ریاضت اقتصادی در کشور باعث شده بسیاری از مردم از آن بشدت نفع ببرند و برخی دیگر از آن متضرر شوند. اجرای همین سیاست باعث شده است فاصله بین فقرا و ثروتمندان هرروز بیشتر از گذشته شود.

سقوط محبوبیت اولاند

این اتفاقات در حالی در پاریس می‌افتد که بنا بر آخرین نظرسنجی‌ها، میزان محبوبیت فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. به گزارش فارس، نتایج نظرسنجی مؤسسه «ایفوپ» برای نشریه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» نشان می‌هد محبوبیت اولاند در ماه جاری میلادی با کاهشی 5 درصدی، هم‌اکنون به 18 درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، کاهش 5 درصدی محبوبیت رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که ظرف دو سال گذشته و از زمان ورود اولاند به کاخ الیزه این نخستین بار است که وی در چنین سراشیبی سقوطی قرار گرفته و محبوبیتش تا این حد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، سقوط محبوبیت قابل توجه اولاند در حالی صورت می‌گیرد که طبق همین نظرسنجی «مانوئل والس» نخست‌وزیر جدید فرانسه هم‌اکنون محبوبیتی 58 درصدی را از آن خود کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها