گزارشی از پشت صحنه برنامه آقای گزارشگر

یک ورزشگاه پر از عادل فردوسی‌پور

طرح تولید این برنامه براساس اتفاقات مختلفی بود. نخست این که به رقابت‌های جام جهانی نزدیک می‌شویم. شبکه‌ای رادیویی مختص ورزش داریم و علاوه برهمه اینها شبکه سه سیما هم شبکه‌ای است که به موضوع ورزش اهمیت زیادی می‌دهد و از همه اینها گذشته ما شبکه‌ای به نام ورزش داریم که فقط و فقط برنامه‌های ورزشی پخش می‌کند.
کد خبر: ۶۶۲۲۰۹
مسابقه‌ای برای شناسایی استعدادها/ یادداشتی از تهیه کننده «آقای گزارشگر»

بنابراین فکر کردیم که نیاز هست تا صداهای جدیدی به حوزه گزارشگری ورزشی معرفی شوند. خوشبختانه تا امروز هم همین‌طور شده است و ما می‌بینیم در برنامه کسانی شرکت کرده‌اند که با وجود این که بسیاری از آنها تجربه کارحرفه‌ای ندارند اما بسیار خوب از پس گزارش فوتبال برمی‌آیند.

گرچه انتقاداتی به داوری‌ها در این برنامه می‌شود اما اگر دقت کنید تعداد گزارشگرانی که به‌طور تخصصی رشته ورزش فوتبال را دنبال می‌کنند در تلویزیون بسیار کم و انگشت شمار هستند. ما در این برنامه سعی کردیم از بهترین‌های این حوزه کمک بگیریم. در این مسابقه چهار داور اصلی با ما همکاری می‌کردند که دو نفر از آنها از گزارشگران خوب و باتجربه فوتبال هستند. دو نفر دیگر هم کسانی هستند که هم به مباحث فوتبالی اشراف و تسلط زیادی دارند و هم به دلیل همکاری چند ساله‌شان با برنامه‌های فوتبالی در بخش کارشناسی، دیدگاه‌ها و نظرات کامل و دقیقی دارند. برای مثال آقای هوشنگ نصیرزاده خودشان دائره‌المعارف فوتبالی هستند.

همچنین با در نظر گرفتن یک داور میهمان در هر برنامه، از داوران پیشکسوت رادیو و کارشناسان و مربیان فوتبال هم کمک گرفتیم تا ارزیابی‌ها، انسجام بیشتری به خود بگیرد. عباس بهروان، اسکندر کوتی، خسرو والی‌زاده، حمید درخشان، حمید استیلی و... از جمله این افراد بودند.

به دلیل این که قرار بود برنامه برای نوروز آماده پخش شود، تعداد قسمت‌های برنامه نباید از 15 فراتر می‌رفت. بنابراین مجبور شدیم تا با ایجاد ده گروه شش نفره از میان 102 شرکت‌کننده برگزیده کارمان را پیش ببریم. در حالی که هنوز هشت گروه در این رقابت شرکت نکرده‌اند که شاید بعد از تعطیلات نوروز فرصتی فراهم شود تا این رقابت میان آنها هم شکل بگیرد. ضمن این که به زمان برگزاری بازی‌های جام جهانی هم نزدیک می‌شویم و ادامه پیدا کردن این مسابقه بی مناسبت هم نخواهد بود و ادامه برنامه، فرصتی برای شناسایی و کشف استعدادها و صداهای جدید در حوزه گزارشگری فوتبال به شمار می‌رود.

آقای گزارشگر چند ویژگی عمده دارد. مهم‌تر از همه این است که این برنامه فرصتی را برای افراد علاقه‌مند فراهم می‌کند تا در سطحی گسترده و در برابر کسانی که خود در گزارشگری ورزشی و فوتبال تجربه دارند توانایی‌شان را محک بزنند. بنابراین بسیاری از شرکت‌کنندگان این برنامه در واقع کسانی هستند که خودشان گزارشگری فوتبال را تمرین کرده‌اند، به این حوزه علاقه زیادی دارند، دانش فوتبالی‌شان بسیار است اما هیچ‌وقت بستری برای به ظهور رساندن توانایی‌هایشان و قرار دادن آن در معرض دید کارشناسان نداشته‌اند.

همچنین این برنامه و به‌طور کلی برنامه‌های تلویزیونی در مقایسه با سریال‌ها بودجه بسیار کمی دارند. بنابراین اگر یک برنامه تلویزیونی با بودجه‌ای بسیار کم بتواند به همان میزان مخاطب جذب کند نشان از این است که باید طرح برنامه را جدی گرفت و به آن توجهی ویژه داشت.(ضمیمه قاب کوچک)

مهدی محمدی/ تهیه‌کننده مسابقه «آقای گزارشگر»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها