تصمیم جباری از نظر ما مردود است

نبی: امیدوارم رحمتی در لیست کروش باشد

فوتبال محبوب‌تر از همه ورزش‌ها هر روز بر تعداد مخاطبان و علاقه‌مندانش می‌افزاید و این در حالی است که حوزه‌های مختلف اجتماعی با ورود به این ورزش فراگیر نقش‌های جدیدی را به عهده گرفته‌اند.
کد خبر: ۶۶۱۴۲۳
فوتبال محبوب اما معیوب ما

این ورزش با جذابیت‌هایی که در ذات خود دارد در ایران مورد توجه طبقات متعدد اجتماعی است.

بحث رنگ‌ها که نماد طرفداران تیم‌های مختلف به شمار می‌رود در واقع گستردگی و توجه ویژه به فوتبال را نشان می‌دهد که این روزها در زندگی مردم بیشتر دنیا از جمله ایران جریان دارد. فوتبال و تمایل به رنگ پیراهن تیم‌ها در زندگی مردم است و با وجود همین رنگ‌هاست که شادی و غم در پس رویدادهای فوتبال بروز می‌کند و به یک پدیده اجتماعی تبدیل می‌شود. در هفته ماقبل پایانی لیگ برتر فوتبال، وقتی خیلی‌ها تیم‌های محبوب و بالانشین خود را در دقایق پایانی به‌عنوان قهرمان یا به تصور این که در بالاترین نقطه لیگ سیزدهم جای می‌گیرد، می‌دیدند؛ به یک باره همه چیز دگرگون شد و این خاصیت فوتبال است.

فوتبال ایران با همه حاشیه‌هایی که دارد، با آن همه حرف و حدیث‌های قبل، حین و بعد از فصل تیم‌ها با رقابت‌هایش، در این هفته‌های پایانی نشان داد همچنان زنده و سرپاست و می‌تواند پویاتر از اینها به کارش ادامه بدهد. لیگ 16 تیمی که قهرمانش را 56 یا 57 امتیاز تعیین می‌کند مسلما مشکلات زیادی دارد اما جوش و خروش این هفته‌های پایانی را نباید از یاد برد. نباید از کنار آن براحتی گذشت چون هر کدام از این امتیازهایی که رد و بدل می‌شود و جایگاه تیمی را در جدول بالا یا پایین می‌کند نکات بیشماری در دل خود نهفته دارد.

فوتبال ایران در پایان لیگ و آغاز راهی که منتهی به جام جهانی است یک بار دیگر باید درون خود را واکاوی کند و به دور از حساسیت رنگ‌ها و سلیقه افراد، در سال حضور در جام جهانی به برون رفت از تئوری‌های خودساخته و دوری جستن از اعتنای غیرواقع بینانه به نتایج برگرفته از هیجانات بیندیشد.

فوتبال، ورزش محبوب و مقبول در بین کشورهای دنیاست اما بسیاری از آنها به صرف محبوبیت این ورزش دست روی دست نگذاشتند بلکه پیشرفت در همه زمینه‌ها را برای توسعه پایدار آن فراهم کردند.

نگاهی به استاندارد نبودن ورزشگاه‌های ایران،مشکلات بلیت فروشی، مخارج تیمداری، داستان همیشگی بخش‌ خصوصی و دولتی و نداشتن انضباط مالی تیم‌های این دو بخش، ضعف درآمد باشگاه‌ها، نداشتن حق پخش تلویزیونی، استفاده نکردن از تکنولوژی روز در پوشش تصویری بازی‌ها، رعایت نکردن رفتار حرفه‌ای از سوی بازیکنان، تعبیر نادرست ریخت و پاش به جای سرمایه‌گذاری و بحث‌هایی دیگر از این دست نشان می‌دهد محبوبیت فوتبال فقط به‌خاطر رنگ‌ها نیست بلکه در تمام ابعاد باید این پدیده اجتماعی را شناسایی کرد و برایش بیشتر از آنچه تا امروز بود، برنامه داشت.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها