بیماری اسهال بسته به عامل ایجاد کننده آن ممکن است همراه با علائمی مثل دلپیچه، دلدرد،تب، تهوع، استفراغ و نفخ باشد. اگر اسهال همراه باتب بالا، لرز، درد شدید شکم و وجود خون در مدفوع باشد باید سریع به پزشک مراجعه کنید ولی اگر اسهال خفیف باشد می‌توان با چند راهکار خانگی آن را کنترل کرد. این راهکارها را در ادامه مطلب بخوانید.
کد خبر: ۶۶۰۵۹۷

جام جم سرا: اغلب توصیه می شود از زمان شروع اسهال 12 ساعت صبر کنیم و داروهای ضد اسهال مصرف نکنیم و از آن جا که مهم ترین نکته درمانی اسهال جبران آب، مایعات و الکترولیت های از دست رفته بدن است، باید کمبود مایعات را با خوردنORS و دوغ کم نمک جبران کنیم، با این کار به بدن فرصت می دهیم که سموم و میکروب ها را دفع کند، ولی اگر در همان ساعات اولیه اسهال به سرعت دفع را مهار کنیم، ممکن است باعث تجمع میکروب و سموم تولید شده آن داخل بدن شود که موجب طولانی شدن دوره و مشکلات بیشتر می شود.

نکات پیشنهادی:
در این مواقع از خوردن میوه و سبزیجات خام پرهیز کنید.
شیر (چه گرم و چه سرد) و نوشیدنی های کافئیندار مثل قهوه و چای پررنگ نخورید چون می تواند مشکل را تشدید کند.
بهترین نوشیدنی پودر ORS است که هربسته آن باید در حدود 4 لیوان آب جوشیده سرد حل و کم کم خورده شود، ولی از آنجا که طعم و مزه خوبی ندارد می توانید به آن چند قطره آبلیمو یا کمی نوشابه یا دلستر (که گاز آن خارج شده باشد) اضافه کنید بعد آن را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود.
می توانید یک پارچ دوغ کم نمک با استفاده از ماست شیرین در منزل تهیه کنید و آن را کم کم بنوشید.
بهتر است بخصوص روز اول غذاهای پر چرب، سرخ کردنی، گوشت قرمز، شیرینی خامه ای و بخصوص فست فود نخورید.
غذای مناسب برنج کته ای است که با آب مرغ پخته شده باشد و همراه ماست شیرین و کمی نعناع خشک خورده شود.
گوشت سینه مرغ پخته شده بدون روغن همراه با کمی سیر و پیازپخته، سیب زمینی پخته با نعناع خشک، نان و پنیر کم چرب، بیسکویت شور، حریره بادام و همچنین خود بادام درختی خام هم خوراکی های مناسبی هستند.
از جویدن آدامس یا خوردن شکلات هایی با شیرین کننده های مصنوعی (Sugar free) پرهیز کنید.

ترکیب خوب پیشنهادی:
بیست عدد بادام خام را با یک قاشق غذاخوری تخم بارهنگ و کمی نبات آسیاب کنید و از این معجون کم کم بخورید.
اگر با وجود این درمان ها، باز هم اسهال بیشتر از 6 تا 7 روز طول کشید، مراجعه به پزشک ضروری است.|خراسان رضوی|دکتر نعیمه نوبخت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها