باز هم یک سال گذشت و ما قدم در سال نو گذاشتیم. باز هم یک سال دیگر از عمرمان گذشت با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش. با تمام مشکلات و راحتی‌هایش. سال جدید آمد. گرد خانه‌هایمان را تکاندیم و شیشه‌های پنجره‌ها را برق انداختیم، اما فقط در و دیوار خانه نیست که باید تغییر کند، چیزهای دیگری هم در خانه ما نیاز به تغییر​ و نو شدن دارد، شما این‌طور فکر نمی‌کنید؟
کد خبر: ۶۶۰۱۰۹

فضای خانه، رنگ و بوی دیگری می‌گیرد، وقتی روابط مان را بتکانیم و اشتباهاتش را دور بریزیم. وقتی برنامه ریزی جدید داشته باشیم و تصمیم بگیریم​ طرحی نو در اندازیم.

نمی‌توان نسخه واحدی نوشت اما پیشنهادهایی برایتان داریم. این گوی و این میدان. بعد از خواندن این مطلب، خودتان و خانه‌تان را زیر ذره‌بین بگذارید تا متوجه شوید چه چیزهایی را باید در سال جدید، غبارروبی کنید.

دروغگویی

همسرم عادت کرده است به من دروغ بگوید، گاهی در مورد چیزهایی دروغ می‌گوید که حتی اگر راستش را هم بگوید، مشکلی پیش نمی‌آید. دیگر فکر می‌کنم هر چیزی که می‌گوید، واقعیت ندارد. به حرف‌هایش بی‌اعتماد شده‌ام....

وقتی سن و سالمان کم بود، دروغ گفتن و پنهان کردن واقعیت، یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌هایمان به حساب می‌آمد. اگر پدر و مادر متوجه می‌شدند، خیلی ناراحت می‌شدیم اما ​ با بزرگ‌تر شدن و بالا رفتن سن‌مان از دروغ گفتنمان کمتر خجالت کشیدیم. از دروغ گفتن‌های زمان مدرسه که با نزدیک شدن به دانشگاه، کاملا حرفه‌ای تر شده بود تا امروز که گاهی به نزدیک‌ترین افراد زندگیمان هم دروغ می‌گوییم، فاصله زیادی راطی نکردیم. فاصله‌ای به اندازه عادی شدن! و این اصلا خوب نیست.

دروغ، همیشه بد است؛ در روابط دوستانه، در مدرسه و... اما دروغ در خانه آسیب‌ها و مشکلات خاص خود را دارد که کمترین آن از بین رفتن اعتماد بین افراد خانواده است.

وقتی شما می‌خواهید با دوستان‌تان بعد از اداره به استخر بروید، لزومی‌ندارد ​ بگویید اضافه کار مانده‌اید. اگر همسرتان تماس بگیرد، اگر در استخر یکی از اقوام را ببینید و هزار اما و اگر دیگرممکن است اتفاق بیفتد و دست شما رو شود. آن‌وقت به‌خاطر یک کار کوچک، اعتماد همسرتان خدشه‌دار می‌شود. اگر چند بار ​ این اتفاق تکرار شود، دیگر بسختی می‌توانید این اعتماد را بازسازی کنید.

دروغگویی هم مثل هر کار خطای دیگری، ​ بار اول و دوم کمی‌سخت است اما کم کم برای فرد عادی می‌شود تا جایی که بدون علت هم دروغ می‌گوید. شما به عنوان والدین اگر این عادت را از خود دور نکنید، فرزندانی خواهید داشت که به شما و دیگران دروغ می‌گویند. قرار بگذارید​ سال جدید، در زندگی‌تان انسان صادق‌تری باشید. اولین جایی که باید این صداقت را تمرین کنید، در ارتباط با اعضای خانواده‌تان است.

بی‌وفایی‌های مُد شده

وقتی تلفن همراه همسرم را جواب دادم، برای یک لحظه دنیا مقابل چشمانم تیره و تار شد. صدای خانمی بود ‌که از آن طرف گوشی او را با اسم کوچک صدا می‌زد و من نمی‌دانستم چه عکس‌العملی نشان دهم. گوشی را قطع کردم و با عجله برای اولین بار در پیامک‌های او به‌دنبال نشانی از شماره غریبه‌ای گشتم که گویا با همسرم چندان غریبه نبود. خود را دلداری می‌دادم که اشتباه گرفته ​ و تشابه اسمی‌ بوده، اما چند پیامک عاشقانه در تلفن همراه همسرم دیدم که خوشبختی سال‌ها زندگی مشترک را برایم از بین برد...

وفاداری صفت زیبایی است که می‌تواند باعث استحکام روابط شود. هر رابطه‌ای به مقداری​ وفاداری نیاز دارد حتی روابط کاری​ اما رابطه زن و شوهر، بدون این ویژگی مانند حبابی است که هر لحظه امکان ترکیدن آن وجود دارد.

وفاداری تنها ارتباط جنسی با جنس مخالفی جز همسر نیست، می‌تواند همین ارتباط‌های مد شده اینترنتی، پیامکی و حتی مشغول بودن ذهن به کسی بدون هیچ بروز خارجی باشد. امیدوارم ​ تا به حال از مرز وفاداری خارج نشده باشید، اگر چنین اتفاقی افتاده در سال آینده آن را از زندگی‌تان دور کنید و مراقب باشید هیچ گاه ​ از کادر خارج نشوید.

تجمل‌گرایی؛ خانه‌ای چون «لوکس فروشی»

وارد خانه‌اش که می‌شوی، احساس ورود به یک موزه یا فروشگاه لوازم خانگی را پیدا می‌کنی. بخشی از خانه را سنتی چیده​ و بخش دیگر مدرن!

انواع مبلمان‌ها که با کاغذ دیواری و فرش هماهنگ شده، تلویزیون بزرگی که واقعا سینمای خانگی است و ظروف کریستال و قیمتی که در گوشه و کنار خانه به چشم می‌خورد. باید مراقب باشی که به لوازم لوکس نخوری. حتی هنگام خوردن غذا و چای هم دست و دلت می‌لرزد که نکند​ به وسایل و ظروف قیمتی آسیب برسانی. اگر بچه‌ای هم همراهت باشد که دیگر، کارت خیلی سخت می‌شود​ اما واقعا در این خانه‌های مانند موزه ​، چگونه زندگی می‌کنند؟

محیط خانه جایی برای آرامش، دوست داشتن و لذت بردن است. قرار است بتوانی ساعتی را کنار عزیز‌ترین افراد زندگی‌ات بخوبی بگذرانی نه این‌که تمام مدت به فکر چیدمان و تغیر دکوراسیون باشی و به اصطلاح خانه‌ات را چون ژورنال‌های خارجی و یا خانه‌های سنتی طراحی کنی. داشتن سلیقه بسیار خوب است ولی به‌دنبال تجمل بودن چه در لوازم خانه، چه ​ سرو لباس می‌تواند آرامش و سادگی را از اعضای خانواده بگیرد. می‌توان در سال جدید ساده‌تر بود. انسان‌های ساده، لذت‌های عمیق‌تری را تجربه می‌کنند.

چشم و همچشمی‌؛ مسابقه‌ای بدون خط پایان

همسرم می‌گوید: خواهرم هر سال عید همراه خانواده به سفر خارج از کشور می‌رود. ما هم امسال حتما باید به مسافرت برویم، آن هم سفر خارج از کشور! می‌خواهم کلی عکس بگیرم. می‌خواهم از خرید‌هایی که می‌کنم، برای خواهرم تعریف کنم. چرا تو نمی‌توانی آن‌طور که شوهر او برایش امکانات فراهم می‌کند، زندگی‌مان را اداره کنی؟

کسانی که اعتماد به نفس ندارند و از آنچه هستند احساس رضایت نمی‌کنند، سعی می‌کنند با تقلید و دنباله‌روی از دیگران ضعف‌های خود را بپوشانند و به اصطلاح با همرنگ جماعت شدن، از آنچه خودشان واقعا هستند، فرار کنند.

اما وقتی این خصلت پایش به چاردیواری خانه باز شود می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. وقتی چشم‌تان به جای داشته‌ها و زندگی تان بر​داشته‌ها و زندگی دیگران متمرکز شود، آن وقت از شرایط موجود لذت نخواهید برد و همیشه به‌دنبال چیز دیگری برای شاد بودن خواهید رفت. بزرگ‌ترین مشکلی که این خصلت دارد این است که مانند چاهی است که هیچ گاه پر نمی‌شود و مسابقه‌ای است که نقطه پایان ندارد. شما می‌توانید بعد از هر مهمانی به خاطر این‌که فلانی، سرویس مبلمان تازه‌ای خریده ​ و شما هنوز مبل‌های چند سال قبل را دارید، خودتان را آزار دهید. هم خودتان و هم همسرتان.

برای دور ریختن این عادت بد، ​ یاد بگیرید که از داشته‌های‌تان لذت ببرید. زندگی خود و ویژگی‌های خوب همسرتان را پر رنگ کنید. یادتان نرود که صدای دهل شنیدن از دور خوش است و خیلی ​ چیزهایی که در زندگی دیگران است و شما را نسبت به زندگی خودتان دلزده می‌کند، آنقدر‌ها هم مطبوع نیست.

زندگی کوتاه‌تر از آن است که چشم‌تان به داشته‌های دیگران باشد و بخواهید آنها را به دست بیاورید. در ​ سال جدید، سعی کنید از هر چه دارید، لذت ببرید. مسابقه «داشتن» بیشتر، برنده‌ای ندارد و آنچه شما از دست می‌دهید، لحظات خوش با هم بودن​ است.

بدبینی؛ عوض کردن شیشه عینک

همسرم مدام با گوشی تلفن همراهش مشغول است. حس می‌کنم چیزی را از من پنهان می‌کند. چند بار هم با صدای آرام با تلفن حرف می‌زد و وقتی با لپ‌تاپ کار می‌کند، به‌گونه‌ای می‌نشیند که من صفحه لپ‌تاپ او را نبینم. این رفتارهایش مرا عصبی و خسته کرده است...

درست است که بی‌وفایی می‌تواند زندگی زناشویی را بسوزاند اما بدبینی و شک مانند موریانه‌ای عمل می​کند که در طول زمان پایه‌های رابطه را می‌جود و آن را ویران می‌کند​.

باید بنا را بر راستگویی طرف مقابل بگذارید نه پنهان کاری او. اگر رفتار او عادی است، اگر به هم علاقه دارید و زندگی‌تان خوب است و فقط نسبت به برخی رفتارهای او حساس هستید، چرا با خودش در میان نمی‌گذارید؟ شاید تماسی که مرد یا زنی با همسرتان گرفته، یک تماس کاملا کاری باشد. ممکن است حساسیت و بدبینی شما همسرتان را وادار به پنهان کاری​کند. بهتر است در سال آینده در مورد این‌گونه مسائل خیلی شفاف صحبت کنید و از آن مهم‌تر تمرین کنید ​ خوشبین بوده و تا زمانی که خلافش ثابت نشده ​، نسبت به همسرتان اعتماد داشته باشید.

مزاحم‌های خانگی

امشب قرار گذاشتیم، طوری هماهنگ کنیم که شام را با هم بخوریم. من و همسرم و بچه‌ها. خوشحال بودم که بعد از مدت‌ها، دوباره می‌توانیم باهم باشیم. مشغله کاری ما و بچه‌هایی که دیگر بچه نیستند و خودشان هزار جور گرفتاری دارند، باعث شده هر کدام زمانی به خانه بر گردیم و همان موقع غذایی بخوریم و به‌دنبال بقیه کارهایمان برویم اما من امشب از همه خواستم تا ساعت 8 دور میز با هم باشیم. همه چیز بخوبی پیش​‌رفت تا این‌که موبایل پسرم زنگ خورد و او از سر میز بلند شد تا جواب بدهد. دخترم با عجله غذا​ خورد و گفت باید خیلی زود برای دوستش چیزی را ایمیل کند. همسرم هم در سکوت چشمش به صفحه تلویزیون بود و اخبار گوش می‌کرد. ما کنار هم بودیم اما هر کدام در جای دیگر...

یکی از چیزهایی که باید در سال جدید تجدید نظر جدی در موردش بکنید، حضور مزاحم‌های خانگی است.

تعریف مزاحم خانگی یعنی هر چیزی که باعث شود شما ​ زیر یک سقف باشید اما جدای از هم. یکی از همین مزاحم‌هایی که امروزه عضو ثابت هر خانواده‌ای شده، تلویزیون است. مزاحمی‌که روز به روز بزرگ‌ترش را می‌خریم و وقتی​ کنار هم می‌نشینیم، به او چشم می‌دوزیم. جای شب‌نشینی‌های زیبای گذشته و گل گفتن و گل شنیدن را حرف زدن‌های مداوم تلویزیون گرفته است. موبایل‌هایی که ​ هر ساعت از شبانه روز اجازه دارند زنگ بخورند یا صدای پیامکشان بیاید. انگار در خانه‌هایمان حریم خصوصی که تنها متعلق به خانواده ما باشد، وجود ندارد. دهکده جهانی هم که سر از گوشی همراهمان درآورده دیگر جای خود رادارد.

امسال قرار بگذارید، زمانی را فقط برای عزیزانتان اختصاص دهید. بدون دغدغه ​ چک کردن ایمیل و جواب دادن ​ تلفن، با یکدیگر حرف بزنید. کنار هم بنشینید. فرزندان از این با هم بودن‌ها چیزهای زیادی می‌آموزند.

امسال قرار بگذارید که اولویت اولتان خانواده تان باشد، نه هیچ چیز دیگر....

خراب رفیق بودن

همسرم تا دیروقت با دوستانش برای فوتبال بازی کردن به بیرون می‌رود. صبح روزهای تعطیل هنوز ازخواب بیدار نشده‌ایم که یکی از دوستانش تماس می‌گیرد و او هم هر بار به بهانه‌ای از خانه خارج می‌شود. می‌دانستم که فرد رفیق بازی است؛ اما فکر می‌کردم بعد از ازدواج، بودن با من را ترجیح خواهد داد.

ازدواج یعنی پذیرش مسئولیت باهم بودن، مکمل بودن، همدلی و پذیرش تعهد، مرد و زن باید تعهد داشته باشند در غم و شادی هم شریک باشند، به هم آرامش دهند؛ اما از طرفی هر کدام از آنها نیز ارتباطات دیگری هم دارند، ارتباط با خانواده، همکاران و دوستان.

داشتن دوستان خوب یکی از زیباترین اتفاقات زندگی است؛ اما گاهی این‌قدر​ وابستگی زیاد می‌شود که به ارتباط با همسر لطمه وارد می‌کند. در سال جدید بهتر است حد و مرز روابط با دوستانتان را معنی کنید. با همسرتان در این باره حرف بزنید. قرار نیست هیچ‌کدام، روی دوستان‌تان خط بکشید، بلکه باید طبق قانونی که هر دو طرف راضی باشید، به این ارتباطات برسید. در ضمن داشتن دوستان خانوادگی که ​ با همسرتان در جمع آنها شرکت کنید، ​ راه‌حل خوبی خواهد بود.

خشم‌های کنترل نشده

همسرم هنگام عصبانیت، تبدیل به شخص دیگری می‌شود که من نمی‌شناسمش. صدای فریادش تا خانه همسایه هم می‌رود. گاهی با بچه‌ها برخورد‌های بدی می‌کند. گاهی در جمع، مقابل دیگران نمی‌تواند خودش را کنترل کند و رفتارش با من هم نامناسب می‌شود...

خشم یکی از هیجان‌های پیچیده انسان است. ​ واکنشی متداول نسبت به ناکامی‌ و بدرفتاری است. همه ما در طول زندگی با چنین موقعیت‌هایی ​​روبه‌رو شده‌ایم، اشکال خشم این است که گرچه بخشی از زندگی است ولی ما را از رسیدن به آرامش باز می‌دارد.

عصبانی شدن سهل و آسان است اما این که چه موقع، کجا، چگونه، برای چه و با چه شدتی عصبانی می‌شویم موقعیت دشواری است. برای آن‌که هم خودتان آرام‌تر باشید و هم خانواده‌تان از بودن کنار شما آسیب نبینند، قرار بگذارید​​ در سال جدید کنترل بیشتری بر خشم‌تان داشته باشید.

لاک غلط‌گیر​

هر وقت می‌خواهم حرفی بزنم یا کاری انجام دهم، نگران هستم که همسرم چه ایرادی از من خواهد گرفت. از نحوه لباس پوشیدنم تا آداب معاشرت و چیزهای دیگر همیشه زیر ذره‌بین او قرار دارد و من از این موضوع ناراحت هستم...

مراقب باشید ​ مانند لاک غلط‌گیر عمل نکنید. هر انسانی نقاط ضعف و قوت خود را دارد. دوست داشتن بی‌قید و شرط یکی از رموز موفقیت در زندگی زناشویی است. وقتی شما مدام به همسرتان ایراد می‌گیرید، اعتماد به نفس او را نشانه گرفته‌اید.

اگر هم چیزی هست که فکر می‌کنید بهتر است تغییر کند، باید با حفظ نکات ایمنی ودر جای خود به او بگویید. حتی درباره بچه‌هایی که والدین ایراد گیر هم دارند، چنین موضوعی صادق است. آنها اعتماد به نفس ضربه خورده‌ای دارند که در مدرسه و زندگی آینده دچار مشکل می‌شوند.

قرار بگذارید تا در سال جدید، به‌جای ایراد گیر بودن، زبان ملایم و شیرینی داشته باشید تا اطرافیان از بودن کنار شما لذت ببرند.

خود​خوری‌های بی‌نتیجه

وقتی همسرم یا بچه‌ها کاری ​می‌کنند که باعث دلخوری من می‌شود، ممکن است روزها با خودم درگیر باشم. کسی از ظاهرم نمی‌فهمد که درونم چه غوغایی به پاست اما مدام رفتار او را تجزیه و تحلیل می‌کنم. از خودم می‌پرسم چرا چنین رفتاری کرد؟ اگر این رفتار از فرزندم باشد، به سال‌ها پیش برمی‌گردم تا ایراد کار خود را در تربیت او پیدا کنم...

هر خانواده‌ای در طول مسیر با هم بودن، دچار چالش‌هایی خواهد شد. هم زن و شوهر و هم فرزندان از این قاعده مستثنا نیستند اما ​ مهم این است که نباید میزگرد درونی بگذارید و مدام در حال بررسی مشکل باشید. بهتر است یاد بگیرید به​جای خود خوری ​، مسائل را با بیانی خوب به دیگران بگویید.

سال جدید، دور هرگونه خود خوری را خط بکشید و به​جای آن مهارت بیان احساسات را بیاموزید. یاد بگیرید در عین احترام قائل شدن ، مشکلات عزیزان‌تان را به آنها بگویید. اگر شما ده روز هم به​خاطر رفتاری از فرزندتان آشفته باشید، ذره‌ای تغییر در او ایجاد نخواهد شد مگر این‌که با گفت‌وگو به نقطه مشترک برسید.

قدرناشناسی

هر وقت کاری برای همسرم انجام می‌دهم، انگار​ به وظیفه‌ام عمل کرده باشم، به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که دلسرد می‌شوم. آرزو دارم وقتی برای خانه خرید می‌کنم و یا هنگامی‌که درکاری به او کمک می‌کنم، از من تشکر کند. نه این‌که بخواهم منت بگذارم. من وظیفه دارم تا احتیاجات همسرم را بر طرف کنم اما شنیدن«متشکرم» با لحن مهربان او می‌تواند تمام خستگی‌هایم را بر طرف کند.

یک کلید طلایی برای به‌دست آوردن دل همسرتان وجود دارد و آن‌هم قدرشناسی از تلاش‌های اوست. اگر در محیط خانه‌ای افراد، قدرشناس باشند و قدر زحمات یکدیگر را بدانند، این خود باعث می‌شود تا طرف مقابل بار بعد، تلاش بیشتری برای انجام وظایفش بکند.

قرار بگذارید در سال جدید، قدر هر کاری را که دیگران برایتان انجام می‌دهند، بدانید و از آنها تشکر کنید. این قرار را در خانه ​ بیشتر​ رعایت کنید تا عزیزان شما بدانند که ​ می‌دانید چقدر برایتان زحمت می​کشند.

تمیز و دوست داشتنی

همسرم مرد مهربانی است، اما اصلا به نظافت شخصی‌اش رسیدگی نمی‌کند. او توجهی به نوع لباس پوشیدن و بهداشتش ندارد. استفاده از عطر و چیزهای دیگر هم که جای خود​ دارد...

اگر تا قبل از ازدواج به وضع ظاهر خود رسیدگی می‌کردید یا همین الان هم برای رفتن به بیرون، چندبار مقابل آینه می‌روید، اما در خانه فکر می‌کنید به‌دلیل راحت بودن باید هر طور که دوست دارید، لباس بپوشید و به ظاهر خود اهمیت نمی‌دهید، خطای بزرگی​ مرتکب می‌شوید.

همسرتان و خانواده‌تان این حق را دارند تا شما را در زیباترین و بهترین شرایط ممکن ببینند. هم خانم‌ها و هم آقایون از این قاعده مستثنا نیستند.

در سال جدید قرار بگذارید تا ظاهرتان با علایق همسرتان متناسب باشد. بوی پیاز داغ روی آش رشته هوس‌انگیز است اما روی لباس شما نه چندان!

بالاخره من یا تو؟

من و همسرم با تمام علاقه‌ای که به هم داریم، نمی‌توانیم به نقطه مشترکی برسیم. همیشه بین ما بحث و جدل درباره این است‌که حرف من درست است یا حرف او؟ به خانواده من سر بزنیم یا خانواده او؟ به جایی که من می‌گویم سفر کنیم یا جایی که او می‌گوید؟ خلاصه بحث‌ها همیشه در خانه ما هست.

بزرگ‌ترین مشکل همسران این است که نمی‌خواهند بپذیرند بعد از ازدواج یک ما را تشکیل می‌دهند. هر چند «من» هر کدام باقی می‌ماند، اما آن چیز که اهمیت دارد، خانواده است. دیگر خانواده من و تو معنی نمی‌دهد.

سال جدید اگر فقط یاد بگیریم که بگوییم: «ما» بیشتر مشکلات​مان حل خواهد شد.

ندا داودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها