نویسنده سریال «پایتخت 3»:

هیچکس به ارسطو زن ایرانی نمی‌داد

نویسنده سریال «پایتخت 3» درباره موضوعات مختلف این سریال توضیح داد؛ از آوردن ماجرای محیط بان‌ها به سریال و برخی شباهت ها با سریال‌های دیگر گرفته تا تحقیق برای لهجه مازنی.
کد خبر: ۶۵۸۹۷۴
هیچکس به ارسطو زن ایرانی نمی‌داد

نویسنده سریال «پایتخت 3» درباره موضوعات مختلف این سریال توضیح داد؛ از آوردن ماجرای محیط بان‌ها به سریال و برخی شباهت ها با سریال‌های دیگر گرفته تا تحقیق برای لهجه مازنی و آلزایمر بابا پنجعلی و دلیل انتخاب زن چینی برای ارسطو!

حسن وارسته یکی از نویسندگان سریال «پایتخت 2 و 3» در گفتگو با مهر، درباره حضور در مجموعه «پایتخت» توضیح داد: من از «پایتخت 2» به تیم نویسندگان ملحق شدم و تا قسمت 6 و 7 را که مربوط به پلمپ رستوران می‌شد، نوشتم. از آنجا به بعد کوروش نریمانی هم به کمک آمد و با هم تا آخر سریال را نوشتیم. اما امسال با توجه به تجربه سال گذشته که آقای ضرغامی‌ خواستند «پایتخت3» ساخته شود، تنابنده به عنوان سرپرست نویسندگان و بازیگردان، از من خواست بمانم و بنویسم تا اینکه قبل از شروع سریال خشایار الوند هم به ما پیوست و ایده کشتی پیشکسوت‌ها را به عنوان محور داستان مطرح کرد. این ایده زمینه خوبی بود، البته ما کشتی نقی را به عنوان تک قسمت داشتیم. ولی بعد از ایده الوند برای محوریت داستان با کشتی گیری پیشکسوتان، این ایده در جمع 3 نفره تنابنده، الوند و بنده پرورانده و تبدیل شد به آنچه پخش شد.

خواستیم با پررنگ کردن بهبود ذره ای از زحمات محیط بان ها را نشان دهیم

وی با بیان اینکه طرح اصلی سریال «پایتخت» را تورج اصلانی و محسن تنابنده دادهاند، گفت: ما در پایتخت 2 و 3 باید به طرح اصلی وفادار می‌ماندیم، کاری که من در «پایتخت 2» کردم این بود که خانواده فهیمه و بهبود را اضافه کردم و چون بازتاب خوبی بین مخاطبان داشتند احساس کردیم امسال هم می‌توانند پر بارتر حضور داشته باشند. نقش آنها بعد از ریختن خانه نقی و اسکان در خانه بهبود بهتر نمود پیدا کرد. به ویژه اینکه ما می‌خواستیم با مطرح کردن بهبود به عنوان محیط بان، ذره‌ای از زحمات محیط بان‌های عزیز را که با از جان گذشتگی از محیط زیست دفاع می‌کنند نشان دهیم.

وارسته درباره بداهه گویی احتمالی بازیگران سریال پایتخت هم یادآور شد: با توجه به اینکه تنابنده به عنوان طراح و سرپرست نویسندگان در گروه بازیگران حضور دارد، اگر بازیگری بداهه گویی می‌کرد خیالمان راحت بود که پیرامون متن حرفی اضافه می‌شود و وفاداری به متن احساس می‌شد. ما در سکانس‌های بعدی هم که می‌نوشتیم آن بداهه را که بازیگر به آن رسیده بود در نگارش‌هایمان به عنوان کمک به شخصیت پردازی بازیگر بار دیگر استفاده می‌کردیم، اما باید بگویم 90 درصد دیالوگ بازیگران همانی بود که در فیلمنامه نوشته شده است.

توضیح نویسنده «پایتخت» درباره برخی شباهت های سریال با دیگر آثار نوروزی

نویسنده سریال «پایتخت» در ادامه درباره شباهت برخی از بخش‌های سریال به برخی از بخش‌های سریال‌های نوروزی امسال، تصریح کرد: موضوع دست شکسته اوس موسی و شباهت آن با دست شکسته مهران رجبی یا بلوتوث و غیره چیزهایی هستند که من واقعا نمی‌دانم چطور اتفاق افتاده است. اما به طور قریب به یقین می‌گویم این رسوخ ماجراهای فیلمنامه از طریق من و الوند نبوده است، یا تشابه فکری نویسندگان این سریال‌ها به هم بوده یا اینکه همکاری برخی از عوامل سازنده آنها با سازندگان سریال «پایتخت» باعث افشای ماجرای‌های سریال ما شده است.

وارسته همچنین درباره نوشتن «پایتخت» توسط سه نویسنده هم اظهار کرد: در نگارش فیلمنامه، ایده‌ها توسط من و الوند و تنابنده به اشتراک گذاشته، بعد پخته و پرداخته می‌شد و بعد من و الوند سیناپس می‌زدیم و به طور مشترک قصه پردازی می‌کردیم. در نهایت هم الوند دیالوگ نویسی می‌کرد و من هم در پاره ای از اوقات به او کمک می‌کردم. الحق و الانصاف حضور الوند در «پایتخت 3 » نعمت بود و تجربه او که سابقه طولانی در کمدی نویسی دارد تجربه خوبی برای من بود.

وی درباره انگیزه انتخاب زن چینی برای ارسطو گفت: همانطور که می‌دانید بخشی از داستان قرار بود در ترکیه اتفاق بیفتد که ما به خاطر مخارج بالا و همینطور فرصت کم از این کار منصرف شدیم. بعد به ذهنمان رسید ارسطو پس از شکست در ازدواج، در ترکیه در راه در کافه ای می‌ایستد و با خدمتکار کافه آشنا می‌شود و از آنجا که کار در ترکیه منتفی شد و برای طنز ماجرا و اینکه کسی در ایران به ارسطو دختر نمی‌دهد، تصمیم گرفتیم همسر چینی برای وی انتخاب کنیم.

در لفافه گفتیم نقاب نزن خودت باشی بهتر است

این نویسنده در ادامه درباره ترویج برخی از ارزشهای اخلاقی و اسلامی‌ هم در این سریال اذعان کرد: در قسمتی از سریال که چند شب پیش پخش شد، دیدیم که خانواده نقی می‌خواهند بروند برج میلاد و قرار است برای ملاقات با همسر ارسطو خودشان را آراسته نشان دهند و به قول خودشان لباس‌های مارک‌دار می‌خرند. وقتی آنها به ظاهر افرادی غیر از خودشان می‌شوند، آن بلا سرشان می‌آید و لباس‌هایشان کثیف می‌شود و مجبور می‌شوند لباس‌های خودشان را بپوشند و دوباره می‌شوند همان شهرستانی‌های صادق بی شیله پیله، ما این مسئله را به صورت تصویری نشان دادیم و در لفافه گفتیم نقاب نزن خودت باشی بهتر است.

نویسنده «پایتخت 2 و 3» همچنین درباره استفاده از اصطلاحات و گویش‌های خاص محلی برای بازیگران هم بیان کرد: من و الوند برای نوشتن دیالوگ بازیگران و نزدیکی آن‌ها با لهجه محلی علی آبادی مطالعه زیادی کردیم و تعدادی افراد مازنی هم به عنوان مشاور با ما بودند که در این زمینه به ما پیشنهاد می‌دادند و ما بعد از تحقیق عبارات پیشنهادی آنها را قبول می‌کردیم. البته اینطور هم نبوده که فقط بخواهیم مردم را بخندانیم چون واقعا برای ما اینکه چه می‌خواهیم بگوییم در اولویت خنداندن مردم است.

تحقیقات نویسندگان از ساچمه در کمر بهبود تا آلزایمر باباپنجعلی

وارسته درباره احتمال ساخته شدن و همکاری با «پایتخت 4» هم گفت: اکنون دوست دارم از همه چیز فارغ باشم چون واقعا خسته ام و ماه‌های سخت و دشواری را پشت سر گذاشته ایم. در این مدت شبی چهار تا پنج ساعت بیشتر استراحت نداشتم و از صبح تا حدود 11 شب مشغول آماده کردن متریال، تحقیق کردن درباره ایده‌ها و داستانک‌های پایتخت بودم و برای هر اتفاقی که قرار بود در سریال بیافتد کلی تحقیق می‌کردم. مثلاً برای تیر خوردن بهبود و گیر کردن ساچمه در کمر او کلی تحقیق کردیم که این ماجرا باید چطور باشد که از نظر پزشکی درست از آب دربیاید، یا کسی که در دستش پلاتین است چکار می‌کند. برای این موارد با کارشناس آن موضوع صحبت می‌کردیم حتی برای آلزایمر بابا پنجعلی ما از خانم فاطمه خمسه که جزو معدود روان پزشکانی است که در بحث آلزامیر تخصص ویژه دارند، مشاوره گرفتیم.

وی درباره تفاوت «پایتخت 2 و 3» توضیح داد: نگارش «پایتخت 2» از «پایتخت 3» سخت تر بود چون ما روی کامیون یک گنبد و گلدسته داشتیم که نماد شیعه بود و نمی‌شد هر جور شوخی در زیر آن کرد و طنز پردازی با گنبد و گلدسته بسیار سخت بود. اما «پایتخت3» یک نوع کمدی با یک نگاه دیگری است. به هر تقدیر امیدوارم «پایتخت» رضایت مردم را جلب کرده باشد و توانسته باشیم در کنار پیام‌های انسانی و اخلاقی لحظات شادی را برای مردم فراهم کرده باشیم.

وارسته درباره کار جدیدش هم گفت: در حال حاضر پیشنهاد نوشتن یک فیلم برای آی فیلم را دارم اما فعلا احتیاج به استراحت دارم، به ویژه اینکه اردیبهشت ماه هم کارگردانی تئاتری به نویسندگی رحمت امینی را که قرار است در تالار وحدت بر روی صحنه برود، برعهده دارم.

حضور در سریال شش قسمتی «قاب خاطره» به کارگردانی امیر شاداب به عنوان طراح داستان و شخصیت‌ها از کارهای دیگر حسن وارسته است که قرار است به زودی از آی فیلم پخش شود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
آرش
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۰
خیلی فیلم خوبیست
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۰
وارد شدن نقی به ماجرای كشتی و نشان دادن آن در یك سریال نوروزی كه بیش از 30 میلیون بیننده دارد واقعا كار مزخرفی بود .

نیازمندی ها