شاید تاکنون رقص زیبای دلفین‌های بازی‌گوش را از نزدیک ندیده باشید، اما جالب است بدانید که تعطیلات نوروز می‌توانست بهترین فرصت برای این امکان و همچنین دیدن سایر زیبایی‌های جزیره هنگام، در جنوب غربی جزیره قشم باشد.
کد خبر: ۶۵۸۷۹۳
طبیعت زیبای جزیره هنگام با رقص دلفین‌ها

جزیره هنگام با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیره قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است.

در واقع، جزیره هنگام از توابع شهرستان قشم، یکی از زیباترین مناطق دینی و گردشگرپذیر این شهرستان است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

جزیره هنگام با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومترمربع تا بندرعباس حدود ۴۳ مایل دریایی و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی فاصله دارد.

در این گزارش سعی شده تا آنجا که بتوان، تاحدودی از جذابیت‌های یکی از ۱۴جزیره هرمزگانی در خلیج فارس را برایتان متصور ساخت.

از هم‌ اکنون تعداد قابل‌توجهی از مسافران و حتی ساکنان استان هرمزگان برای دیدن جذابیت‌هایی که شاید کمتر آن را دیده‌اند، به جزیره هنگام سفر می‌کنند، که واقعا در هوای بسیار مطبوع و کم‌نظیر دراین فصل از سال، جنوب حال و هوای متفاومتی از سایر نقاط کشور دارد.

اکثر مردم جزیره هنگام به شغل ماهیگیری مشغول هستند و برخی از آنان نیز خدمات مختلفی به گردشگران می‌دهند.

لذت تماشای دلفین‌های بازیگوش

مهمان‌نواز بودن و خون‌گرمی جنوبی‌ها شعار نیست و بلکه دراین دیار مشهود می‌شود.

آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و انواع گونه‌های جانوران دریایی که با کمی دقت می‌توان به وفور آن‌ها را در جزیره پیدا کرد و معروف‌ترین آن‌ها دلفین‌ها هستند که از جاذبه‌های گردشگری این جزیره به حساب می‌آیند.

آب‌های اطراف جزیره هنگام به زیستگاه دلفین‌ها شهرت دارد و بسیاری از گردشگران برای تماشای زندگی دلفین‌ها به این جزیره سفر می‌کنند.

شناورهای گردشگری همه‌روزه آماده سرویس‌دهی به گردشگران هستند، اما توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید بازی دلفین‌‌ها را از نزدیک با کمترین هزینه تماشا کنید، باید صبح زود خود را به این جزیره رسانده باشید.

آب‌تنی در ساحل مرجانی را از دست ندهید

اگر روزی به این جزیره رفتید لذت آب‌تنی در آب‌های خلیج‌فارس که در این قسمت به دلیل مرجانی بودن سواحل بسیار شفاف می‌باشد، را از دست ندهید.

البته به همراه داشتن لوازم موردنیاز و به‌ویژه آب‌شیرین برای شست‌وشوی بدن پس از آب‌تنی می‌تواند برای به جا گذاشتن خاطره‌ای بهتر کمک کند.

اگر تجربه و وسایل غواصی را نیز داشته باشید و بتوانید از یک دوربین زیر آب استفاده کنید، حتما عکس‌های بی‌نظیری خواهید گرفت، البته در هر صورت باید مراقب جانداران زیر آب نیز باشید.

چگونه به جزیره هنگام برویم؟

برای رفتن به جزیره هنگام باید از راه کناره جنوبی جزیره قشم به سمت روستای شیب‌ دراز رفت و از آنجا قایق‌ها به صورت دربست شما را به گشت دور و داخل جزیره می‌برند.

از جزیره قشم نیز خودروهای سواری و تاکسی‌ها گردشگران را به این محل جابجا می‌کنند.

سایر دیدنی‌های جزیره هنگام

جاذبه پارک کروکودیل نوپک: تنها پارک کروکودیل کشور از دیگر جاذبه‌های داخل جزیره هنگام محسوب می‌شوند.

پارک کروکودیل«نوپک» مهم‌ترین مرکز گردشگری ساخته شده در این جزیره دیدنی و نخستین مزرعه پرورش کروکودیل کشور است و در نزدیکی پارک کمپینگ دائمی برای فراهم شدن امکان اقامت طبیعت گردان وجود دارد.

پرورش کروکودیل یکی از انواع پرورش جانوران در جهان است که همانند سایر پرورش‌ها با هدف بهره‌برداری اقتصادی، همراه با حفظ محیط زیست صورت می‌گیرد.

در کشور ما نیز در سال‌های اخیر، بررسی‌های علمی و کارشناسی لازم توسط سازمان های ذیربط نظیر شیلات، محیط زیست و دامپزشکی انجام شده و راه‌کارهای مناسب بهره‌برداری از این صنعت تدوین شده که در این راستا، شرکت نوپک پس از پیگیری و گذراندن مراحل بررسی کارشناسی از سازمان‌های متولی امر و ناظر، مجوزهای لازم را جهت پرورش کروکودیل در جزیره هنگام را اخذ نموده است.

پارک نوپک نخستین پارک در ایران است که محیطی را برای پرورش کروکودیل‌ها در نظر گرفته و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، سعی دارد تا این جزیره را به یکی از قطب های صنعت جدید در کشور تبدیل نماید.

تأسیسات بندری انگلیسی‌ها از دیدنی های بسیار جالب جزیره است و تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره از مهیج‌ترین تفریحات مسافران جزیره است و شنا و غواصی در سواحل جزیره و تماشای لاک‌پشت‌های دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی هم که جای خود را دارد.

جاذبه روستای قدیم و جدید هنگام

جزیره هنگام سه روستا دارد به نام های هنگام قدیم، هنگام نو و غیل که این روستاها به وسیله جاده‌های شوسه به یکدیگر مرتبط اند.

روستای هنگام نو شنی است و برای پهلو گرفتن قایق‌ها مناسب است و این روستا شامل تاسیسات اسکله، پاسگاه انتظامی، کارخانه آبشیرین‌کن، دفتر پست و مدرسه است.

روستای غیل بین دو روستای نو و قدیم هنگام قرار دارد که این روستا به دلیل واقع شدن در گودی، آب بسیاری را در خود جمع می‌کند که به همین دلیل نام این روستا را به زبان محلی، غیل گذاشته‌اند.

روستای قدیم نیز که نسبت به دو روستای دیگر کم‌جمعیت‌تر است، در فاصله چهار کیلومتری از آنها قرار دارد و اکثر خانه‌هایش خالی از سکنه است و شغل اصلی اهالی روستای قدیم هنگام، ماهی‌گیری به ویژه صید کوسه است.

جاذبه تاسیسات بندری انگلیسی‌ها

انگلیسی‌ها در زمان حکومت قاجار، با ساختن خانه‌ها و تاسیساتی نظیر انبار ذغال، تلگراف خانه و غیره در این جزیره نفوذ کردند که موقعیت مهم جغرافیایی، علت این اقدامات بوده است.

آنها در سال ۱۹۰۴ خط تلگرافی از جاسک به هنگام احداث کردند و به اعتقاد انگلیسی‌ها، این جزیره با داشتن سواحل عمیق و مناسب برای لنگر انداختن کشتی‌ها و داشتن چاه‌های آب، همچنین به دلیل واقع شدن در منطقه استراتژیک نظامی، دارای اهمیت بسیار بوده است.

جاذبه سنگ مادر و دختر

در نزدیکی روستای غیل در جزیره هنگام، سنگ‌هایی قرار دارد که شبیه انسان است و به اعتقاد مردم این روستا، سنگ‌ها متعلق به مادر و دخترش است که به هنگام فرار از زورگویان در زمان قدیم، دست دعا به سوی خداوند بلند کردند و از او نجات خواستند و خداوند هم آنها را به سنگ تبدیل کرد و به این وسیله آنها را نجات داد.

جاذبه کوه و خاک‌های قرمز

در جزیره هنگام کوه‌ها و خاک‌های قرمز رنگی وجود دارد که به گلک معروف است.از این خاک قرمز در صنعت سنگ‌های تزئینی برای ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود و همچنین کاربرد دیگر خاک قرمز یا گلک این است که مردم این منطقه، برای تهیه نوعی مربا که به مربای سوراخ معروف است، از آن استفاده می‌کنند.

در مناطق مرکزی جزیره، خاک قرمز برای ساخت و ساز اسکله و سایر تاسیسات مورد نیاز هم کاربرد دارد.

آیا می‌دانستید خارج کردن حتی یک صدف از اکوسیستم می‌تواند آسیب بدنبال داشته باشد.

یکی از مسائلی که از شما شدیدا تقاضا می‌شود به آن توجه داشته باشید، عدم جداسازی و برداشتن اجزای طبیعت است.

صدف‌ها و سایر اجزایی که در ساحل یا در آب های کم‌عمق وجود دارند، همه متعلق به همین مکان هستند و هیچ کس حق برداشتن و بردن آنها را ندارد، چرا که با این کار آسیب بزرگی را به منطقه وارد می‌کند.

اگر به ازای هر یک گردشگر فقط یک صدف از جزیره و یا هر مکان گردشگری دیگر کم شود، طولی نمی‌کشد که آن منطقه از شکل حقیقی خارج و تخریب می‌شود.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها