رئیس‌جمهور آمریکا از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست برای موفقیت مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی، تصمیم‌های سیاسی دشواری بگیرد. در همین حال، منابع فلسطینی می‌گویند عباس در این دیدار به اوباما گفته است با تمدید مذاکرات با اسرائیل مخالف است.
کد خبر: ۶۵۷۱۰۶

به گزارش ایسنا، گفته می‌شود محمود عباس ادامه گفت‌و‌گوها را به آزادی گروهی از اسیران فلسطینی منوط کرده است. طبق توافقی که برای از سرگیری مذاکرات سازش صورت گرفت اسرائیل باید 104 اسیر فلسطینی را طی سه مرحله آزاد می‌کرد، اما فقط در یک مرحله 26 اسیر فلسطینی آزاد شده‌اند. مروان البرغوثی، از رهبران بلندپایه جنبش فتح و احمد سعدات دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین از جمله اسیرانی هستند که عباس بر لزوم آزادی آنان تاکید دارد. از این رو منابع عربی می‌گویند هیچ پیشنهاد رسمی به محمود عباس در دیدارهای او با اوباما و جان کری وزیر خارجه آمریکا ارائه نشده است.

عباس در گفت‌و‌گو با اوباما بار دیگر اعلام کرد کشور فلسطینی باید در مرزهای 1967 ایجاد شود و پایتخت آن هم بخش شرقی بیت‌المقدس باشد. وی همچنین بر لزوم حل عادلانه موضوع پناهندگان فلسطینی تاکید کرد. اوباما در این دیدار تاکید کرد باید تلاش‌ها بر استفاده از شرایط کنونی و با هدف دستیابی به صلح متمرکز شود. مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی از تابستان گذشته و با وعده‌های رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا از سر گرفته شد و برای آن دوره‌ای 9 ماهه تعیین گردید. اما طی این چندماه گذشته نه‌فقط هیچ پیشرفتی در این مذاکرات حاصل نشده است بلکه شهرک‌سازی در اراضی اشغالی با قدرت تمام ادامه داشته است.

همزمان با حضور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در پایتخت آمریکا، هزاران فلسطینی تظاهرات ضدآمریکایی در کرانه غربی برگزار کردند. آنان فشارهای آمریکا و اسرائیل بر تشکیلات خودگردان و ملت فلسطین برای امتیازدهی را محکوم کردند و از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان خواستند، در برابر این فشارها ایستادگی کند و از اصول ثابت فلسطین کوتاه نیاید.اعضای گروه‌های فلسطینی از جمله حماس نیز در این تظاهرات شرکت داشتند. صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین، بار دیگر رژیم صهیونیستی را عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات سازش دانست و گفت این رژیم برای پیشبرد مذاکرات باید بین «شهرک‌سازی» و «صلح» یکی را انتخاب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها