وجود قدیمی ترین خشت جهان در محوطه تاریخی و باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد و وجود روستاهایی با کوچه باغ های رویایی در شهرستان ساوجبلاغ که به گفته کارشناسان حوزه گردشگری، گهواره روستاهای شگفت انگیز ایران است می تواند میزبانی خوبی برای مسافران نوروز باشد.
کد خبر: ۶۵۶۹۴۵
نظرآباد سرزمین کهن خشت جهان + عکس

سرزمین کهن البرز که تاریخ، آیین ها، سنت ها، آداب و رسوم دیرپایش همواره گویای جاودانگی و قدرت ریشه دار فرهنگی آن بوده است در خود هزاران رمز و راز دارد.

منابع و اسناد تاریخی و مطالعات باستان شناسی از محوطه ها و تپه های تاریخی در شهرستان نظرآباد همگی بیانگر وجود فرهنگ غنی این سرزمین از دوران پیش از تاریخ است.

وجود بقاع متبرک امام زاده ابراهیم، امام زاده ابوالحسن، تینال تپه، محوطه باستانی ازبکی، روستاهای زیبا از جمله روستای عشایری گُلدره، منطقه نمونه گردشگری فرودگاه آزادی و ... هر سال پای گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.

محوطه باستانی ازبکی

محوطه باستانی ازبکی در روستای ازبکی از توابع دهستان احمدآباد مصدق از بخش مرکزی شهرستان نظرآباد قرار دارد.

برای نخستین بار در سال 48 شمسی این تپه باستانی شناسایی و چند سال بعد در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

ازبکی محوطه باستانی گسترده ای برابر 100 هکتار و 10 تپه ارزشمند است. کهن ترین خشت جهان در این محوطه کشف شده است.

خانه دکتر مصدق

دکتر مصدق پس از پایان محاکمه در دادگاه نظامی رژیم شاهنشاهی پهلوی به سال 32 شمسی به روستای احمدآباد تبعید شد و تا پایان عمر در یک خانه – باغ در این محل زندگی کرد و بنا بر وصیت خود در همین خانه نیز مدفون شد خانه و در حقیقت آرامگاه ابدی دکتر مصدق در روستای احمدآباد و در باغی به مساحت تقریبی نیم هکتار قرار دارد و هر ساله بسیاری از گردشگران و تاریخ دوستان از این مکان دیدن می کنند.

منطقه نمونه گردشگری فرودگاه آزادی

مجموعه فرودگاه آزادی در جنوب غربی شهرستان نظرآباد در نزدیکی روستای صالحیه در دشتی پهناور واقع شده است. این فرودگاه بیش از 60 هواپیمای فوق سبک دارد. در این مجموعه آموزش خلبانی طی دوره های تخصصی انجام می شود.

این منطقه از امکاناتی نظیر قابلیت انجام پرواز با انواع هواپیماهای سبک و فوق سبک و هلی کوپتر، عملیات تست های پروازی برای تولیدات صنعت هواپیمایی و هلی کوپتری برخوردار است.

جاذبه های گردشگری شهرستان ساوجبلاغ

در لا به لای تاریخ ایران برخی از شهرها مورد توجه ویژه سلاطین قرار داشته است، ساوجبلاغ یکی از شهرهایی است که به واسطه نزدیکی به قزوین یعنی پایتخت اول صفویان، مورد توجه سلاطین صفوی قرار گرفت و همین امر باعث شد تا در این شهر بناهای عام المنفعه زیادی ساخته شود، بنای اولیه مسجد، حسینیه و پل شاه عباسی در برغان از جمله این آثار است.

ساوجبلاغ در کنار چشم اندازهای طبیعی و روستاهای زیبا دارای 120 اثر تاریخی است، کاروانسرای ینگی امام، برج آرامگاهی کردان، حسینیه اعظم برغان، پل تاریخی برغان، بقاع متبرکه امام زادگان و ... مجموعه ای بی نظیر را برای گشت و گذار در ایام نوروز فراهم کرده است.

برج آرامگاهی کردان

روستای کردان در فاصله 22 کیلومتری شمال غرب شهر کرج در شمال اتوبان کرج - قزوین قرار دارد. برج آرامگاهی کردان در فاصله 800 متری روستا قرار گرفته است و در داخل آن شاهزاده حسین مدفون است.

برج آرامگاهی شاهزاده حسین در شمار برج های شکیل و زیبا و معماری آن قابل تعمق است. این بنا با نمایی آجری و پلانی خورشیدی شکل و مدور، روی سکویی دایره مانند استوار شده است و دارای 34 کنگره به ارتفاع شش متر است.

درختان کهنسال توت و چنار محوطه امام زاده و جوی کوچک با آبی پاک و زلال و جاده زیبای منتهی به امام زاده از جمله جاذبه های طبیعی این اثر تاریخی، فرهنگی به شمار می رود.

کاروانسرای ینگی امام

قدمت این کاروانسرا که در ابتدای جاده هشتگرد و 100 قدمی جاده کرج – قزوین در روستایی به همین نام قرار گرفته به دوره صفویه باز می گردد و در گذشته در مسیر ری و قزوین برای استراحت مسافران ساخته شده است این بنا چهار ایوانی و دارای 24 حجره است و فضای شتر خان در بنا به چشم می خورد.

امام زاده زبیده خاتون (س) روستای خور

در شمال غربی روستای خور از بخش مرکزی ساوجبلاغ منطقه ای به نام «بر چشمه» است که در دامنه کوه آن می توانید چشمه، کوره آهک پزی قدیمی متعلق به دوره ایلخانی را ببینید، بقعه زبیده خاتون در این منطقه قرار گرفته است بنای سنگی و گچی این امام زاده در نوع خود دیدنی است که بر پلان هشت ضلعی ساخته شده است.

روستای سنج و سیبای دره

این روستا مانند سایر روستاهای ساوجبلاغ بافت سنتی خود را حفظ کرده است و به خصوص روستای سنج به دلیل بافت معماری، خانه های آن که دیواره های گلی و سقف های چوبی با در و پنجره های ارسی شکل دارد و نیز به واسطه داشتن آثار تاریخی و طبیعی، از جمله قرار گرفتن در دل کوهستان در کنار باغات و رودخانه ها مناظر بدیع و چشم نوازی را برای گردشگران طبیعت ایجاد کرده است.

روستای ورده

این روستای زیبا در 15 کیلومتری شمال غربی شهر کوهسار در ضلع شمال اتوبان کرج - قزوین قرار دارد. بافت تاریخی و بکر این روستا آثار نظیر حمام تاریخی آسیاب قدیمی، دو بقعه به نام های امام زاده عبدالقهار(ع) و بی بی سکینه(س) را در خود جای داده است و نیز به دلیل رودخانه، کوهستان و چشمه های منحصر به فرد آن در سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران در فصل های مختلف است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها