ایران دارای حدود ۳۰ یا ۴۰ نمونه سنگ قیمتی است که برای استخراج آن فناوری در سطح اکتشاف وجود ندارد و استخراج به صورت سنتی و محلی صورت می‌گیرد. با وجود این تعداد سنگ قیمتی اما گرانبهاترین‌ها فقط چند نمونه است و معروف‌ترین آنها الماس، بریل، یاقوت سرخ و یاقوت کبود است. عقیق سلیمان، فیروزه و کواترز هم در رتبه بعد از آنها قرار می‌گیرند. در گفت‌وگو با امیر موثق یکی از فعالان بازار جواهر و عضو اتحادیه طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی، انواع این سنگ‌ها و ارزش آن به تفکیک عنوان شده است که در ادامه می‌توانید بخوانید.
کد خبر: ۶۵۶۸۸۴
شیشه‌هایی به قیمت جواهر

برخی از جواهرات هستند که در دسته سنگ‌ها قرار ندارند مانند مروارید که به این گروه گوهر لقب داده‌اند. امروزه به مدد تکنولوژی روز، سنگ‌های بدل که در شرایط مصنوعی ساخته می‌شوند نیز وارد بازار شده‌اند که بهای بسیار نازل‌تری دارند. این جواهرات مصنوعی به نام «اتمی» شناخته می‌شوند که ارزش بهترین نوع آنها هم حدود یک‌صدم قیمت جواهرات اصلی است. از زمان ورود این بدلی‌ها به بازار گاها دیده می‌شود که سنگی مصنوعی یا شیشه به‌جای سنگ‌های گرانقیمت به مشتریان فروخته می‌شود.

‌ جواهرات اگرچه ظاهری دلربا دارند اما برای مشتریان خرید آن چندان مقرون به صرفه نیست. اگر از احتمال خرید جواهری بدلی صرفنظر کنیم، قیمتی که برای جواهر پرداخته می‌شود با مبلغی که هنگام فروش اخذ می‌شود اصلا برابری نمی‌کند.
هنگام خرید جواهرات اصل باید درنظر داشته باشید که اولا از فروشندگان خوشنام و منصف که شهره هستند خرید کنید و ثانیا جواهراتی خریداری کنید که قصد تعویض آنها را حداقل در کوتاه‌مدت نداشته باشید. در غیر این صورت برندگان خرید شما جواهرفروشان خواهند بود که تا ۳۰‌درصد از سود سرمایه‌گذاری شما را در لحظه اول نصیب خود می‌کنند.
‌ قیمت جواهر چگونه تعیین می‌شود؟
ارزش‌گذاری جواهرات کار تخصصی و پیچیده است و معمولا توسط خبرگان صنف و با توجه به‌نظر آنان تامین می‌شود و دامنه نوسان آن بسیار زیاد است. برای مثال هر قیراط برلیان که سنگ پایه بازار محسوب می‌شود که دارای اندازه‌های جور باشد در حال حاضر در بازار تا 5۰۰ هزارتومان هم می‌رسد. البته این قیمت بستگی به روشنایی، تراش و‌ درصد خلوص الماس‌ها دارد و برای سنگ‌هایی است که اندازه آنها حدود نصف و شاید کمتر از دانه ارزن است. اگر این اندازه‌ها بزرگتر شود، قیمت‌ها به صورت مکعبی رشد خواهند کرد.
‌ سنگ‌های قیمتی چند نوع هستند؟
در مرحله اول باید حساب جواهرات صنعتی و کم‌ارزش را از جواهر واقعی جدا کرد. جواهرات صنعتی و کم‌ارزش معمولا در تنوع طرح و رنگ فراوان به همراه طلا فروخته می‌شوند و از آنجا که حجم و وزن کمی دارند، قیمتی ناچیز و در حد هیچ دارند.
برای مثال هنگامی که یک انگشتری زنانه با یک نگین سفید (که شبیه الماس هم هست) یا سیاه درشت به اندازه تقریبی یک نخود با قیمت معمولی فروخته می‌شود، تردید نداشته باشید که با یک جواهر صنعتی روبه‌رو هستید چراکه اگر بخواهید یک جواهر واقعی در این اندازه خریداری کنید باید حداقل پنج‌میلیون‌تومان فقط برای جواهر بپردازید...!
اما این جواهر صنعتی حدود یک تا دوهزارتومان ارزش دارد که تنها شبیه جواهر است. اما به‌یاد داشته باشید که هنگام فروش این سنگ‌ها اگر زیاد از حد بزرگ نباشد شما برای وزن این جواهر بی‌ارزش، هم‌اندازه ارزش طلا پول پرداخت خواهید کرد و این در حالی است که در هنگام فروش دوباره آن هیچ پولی بابت آن دریافت نخواهید کرد. برای همین هم توصیه می‌کنیم از خریدن زیورآلاتی که سنگ‌های صنعتی به میزان زیاد دارند خودداری کنید تا مغبون نشوید.
نوع دیگر جواهرات صنعتی که تشخیص آنها از جواهر واقعی سخت‌تر بوده و مانند برلیان یک تراش خاص از الماس است، معمولا به‌جای الماس در جواهرات درجه دوم به‌کار می‌رود. اگر فروشنده هنگام فروش جواهر از شما وجهی بابت سنگ‌های انگشتری یا سایر زیورآلات دریافت نکند، حتما از جواهرات صنعتی استفاده کرده است. چراکه اگر از جواهرات اصلی استفاده کند، قیمت سنگ‌ها چندین برابر قیمت طلای زیورآلات شما خواهد بود. از آنجا که این نوع جواهرات ارزش زیادی ندارند آنها را عددی یا گرمی خرید و فروش می‌کنند که ارزش آنها هم پایین است. نوع دوم این جواهرات که جواهرات باارزش است با واحد قیراط سنجیده می‌شود که هر قیراط ۲۰۰میلی‌گرم است.
‌ این سنگ‌ها از معادن ایران استخراج می‌شوند؟
خیر. تعداد بسیاری از سنگ‌ها وارداتی است اما باید بدانید تقریبا تمامی تجارت سنگ‌های قیمتی اعم از اصل و بدل در ایران به‌صورت قاچاق انجام می‌شود و به‌جز فیروزه و عقیق که در بخش‌هایی از کشور خودمان یافت می‌شود، تمامی تجارت این سنگ‌ها در بازار سیاه و زیرزمینی صورت می‌گیرد.
این درحالی است که در کشورهایی مانند ایتالیا، هندوستان، آفریقای‌جنوبی، استرالیا و آمریکا که از مراکز تولید و تراش سنگ‌های قیمتی هستند، این تجارت به‌صورت کاملا آزاد و شفاف در حال انجام‌است.
|شرق
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها