این روزها همه به فکر خرید لوازم هفت‌سین و چیدن سفره‌شان هستند و البته همه می‌خواهند سفره‌ای زیبا و متفاوت بچینند. بعضی‌ها برای این که سفره هفت‌سین‌شان زیبا شود، از نظر دیگران کمک می‌گیرند یا حتی کار چیدن هفت‌سین را به افرادی می‌سپارند که در این زمینه تجربه‌ای دارند اما اغلب خانواده‌ها خودشان دست به کار می‌شوند و برای تزئین سفره هفت‌سین، شیوه‌های جالبی را به کار می‌گیرند. در این میان، کسانی هم هستند که برای تزئین سفره هفت‌سین هزینه زیادی می‌پردازند و ظرف‌های گران​قیمتی می‌خرند در حالی که با هزینه کمتری هم می‌شود سفره هفت‌سین چید و از آن لذت برد. می‌توانید مطمئن باشید ​ با حداقل هزینه هم می‌شود سفره ‌ زیبایی چید.
کد خبر: ۶۵۶۶۲۵

هفت‌سین داخل ظرف‌های زیبا

برای چیدن سفره هفت‌سین لازم نیست ظرف‌ جدید تهیه کنید، چون به کمک بسیاری از ظرف‌های معمولی که در خانه دارید هم می‌توان این کار را انجام داد. پس به جای این که هزینه زیادی برای خرید ظرف بپردازید، ظروفی را که کمتر از آنها استفاده می‌کنید، در دسترس‌ بگذارید و از آنها برای چیدن هفت‌سین استفاده کنید.

لیوان‌های پایه بلند

چیدن هفت‌سین در لیوان‌های پایه بلند، گزینه مناسبی برای تزئین سفره سال نو​ست. اگر شما هم از این لیوان‌های پایه‌بلند در خانه دارید، آنها را بیرون بیاورید و برای چیدن سفره‌تان از آنها کمک بگیرید. می‌توانید لیوان‌ها را با استفاده از روبان‌های باریک و رنگی تزئین کنید تا ظاهرشان​ تغییر کند و شکل جدیدی به خود بگیرد یا تکه‌های پارچه را به پایه لیوان‌ها گره بزنید. بعضی‌ها از تورهای رنگی برای تزئین لیوان‌ها استفاده می‌کنند که می‌تواند ظاهر زیبایی به هفت‌سین بدهد. یکی از مزایای استفاده از این لیوان‌ها در سفره هفت‌سین این است که جای کمی می‌گیرد و لازم نیست فضای زیادی برای چیدن لوازم هفت‌سین در نظر بگیرید. پس اگر شما هم فضای زیادی ندارید، یک بار از این لیوان‌ها استفاده کنید و نتیجه کارتان را ببینید. کسانی که کمی بیشتر با کارهای هنری آشنایی دارند حتی ممکن است شیوه چیدمان لیوان‌ها را طوری در نظر بگیرند که ظاهر هنری و متفاوتی به سفره‌شان ببخشد؛ مثلا می‌توانید بعضی لیوان‌ها را به حالت خوابیده روی سفره قرار دهید و چند تایی از مواد داخلش (سنجد، سکه، سماق و سیر) را بیرون بریزید. یادتان باشد با این که چنین شیوه‌ای خاص و متفاوت است، اما برای همه سین‌ها نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

هفت‌سین‌های کم‌جا

برخلاف عده‌ای که دوست دارند سفره هفت‌ سین‌شان بزرگ و گسترده باشد و بخشی از خانه را بگیرد، برخی هم هستند که به دنبال هفت‌سین‌ ساده و جمع‌وجور هستند. این گروه از افراد یا جای کافی برای چیدن سفره بزرگ ندارند یا سادگی را ترجیح می‌دهند. در هر حال، برای انتخاب و چیدن لوازم هفت‌سینی که جای کمی را اشغال ‌کند و در عین حال زیبا هم باشد، باید دقت و توجه بیشتری داشته باشید. یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای چیدن سفره‌های کم‌حجم هفت‌سین مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از جاتخم‌مرغی است که معمولا در دسترس همه افراد است. البته نکته مهم برای چیدن هفت‌ سین در این ظروف این است که سبزه را هم داخل یکی از جاتخم‌مرغی‌ها سبز کنید تا سفره‌ زیبا و متفاوتی داشته باشید. کسانی که تعداد زیادی جاتخم‌مرغی دارند می‌توانند به جای یک سبزه، چند سبزه سبز کنند و آنها را دور تا دور سفره هفت‌سین‌ بچینند. علاوه بر جا تخم‌مرغی، جا شمعی‌ کوچک هم برای چیدن سفره‌های کوچک و ساده هفت‌سین مناسب است و اگر چند تایی از این جا شمعی‌ها دارید، می‌توانید آنها را برای چیدن هفت‌سین به کار بگیرید.

یک هفت سین ساده

یکی از ظروفی که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود، پیش دستی است. البته مهم نیست پیشدستی‌ شما چه طرح و رنگی دارد، چون با هر طرح و رنگ و اندازه‌ای می‌توانید این هفت‌سین ساده را بچینید. برای شروع کار، لازم است گل‌های خشک یا طبیعی دلخواهتان را تهیه کنید و آنها را دور پیش‌دستی‌ها بچینید؛ طوری که دور ظرف‌هایتان را بپوشاند و فقط مرکز پیش‌دستی خالی بماند. فضای خالی باقیمانده وسط پیش‌دستی هم محل قرار دادن سین مورد نظر است. برای ریختن سرکه اما باید از ظرف‌های دیگر کمک بگیرید؛ کاسه‌ یا جاتخم‌مرغی می‌تواند جای خوبی برای قرار دادن سرکه باشد.

تزئین تخم‌مرغ هفت‌سین

یکی از بخش‌های قشنگ و دوست‌داشتنی سفره هفت‌سین، آماده‌کردن تخم‌مرغ‌های رنگی‌ است؛ تخم‌مرغ‌هایی که با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف وسط سفره هفت‌سین می نشینند و آن را برای ما زیباتر می‌سازند. علاوه بر زیبا کردن سفره هفت‌سین، رنگ‌کردن تخم‌مرغ‌ها کاری لذتبخش است و حال و هوای خاص خودش را دارد. برای همین همه اعضای خانواده و بخصوص بچه‌ها دوست دارند در این کار سهیم شوند.امسال اگر می‌خواهید تخم‌مرغ‌ رنگی درست کنید، روش‌های دیگری را هم غیر از رنگ‌کردن ساده و معمولی تخم‌مرغ‌ها به کار بگیرید؛ روش‌هایی که خیلی سخت نیست، اما تخم‌مرغ‌های قشنگی می‌سازد.

تخم‌مرغ‌های کاموایی

هر رنگ کاموایی که دوست دارید، تهیه کنید تا آنها را روی تخم‌مرغ‌های عید بچسبانید. تخم‌مرغ‌های پلاستیکی یا سفالی برای این کار مناسب است و می‌توانید با استفاده از مقدار کمی چسب مایع، کامواها را به طور مرتب دور تخم‌مرغ‌ بپیچید. زمانی که کاموا دور تا دور تخم‌مرغ را گرفت و رنگ دلخواه شما را ایجاد کرد، کارتان تمام می‌شود، اما اگر دوست داشته باشید روی این کامواها هم می‌توانید طرح دیگری با یک کاموای متفاوت ایجاد کنید. البته برای این کار بهتر است از دو رنگ متضاد کمک بگیرید؛ مثلا زمینه می‌تواند سرمه‌ای باشد و روی آن با کاموای زرد طرح دلخواه‌تان را بچسبانید. همچنین یادتان باشد چسب زیادی روی تخم‌مرغ نریزید، چون چسب اضافه آن خشک می‌شود و از زیبایی کارتان می‌کاهد.

کلاهی برای تخم‌مرغ‌ها

کسانی که با هنر بافت آشنا هستند، می‌توانند کلاه‌های کوچکی برای تخم‌مرغ‌های‌شان ببافند و آن را روی تخم‌مرغ بگذارند. البته خوب است پس از این که کلاه را سر تخم‌مرغ گذاشتید، چشم و ابرویی هم برای او بکشید. استفاده از کلاه‌های رنگی با طرح‌های مختلف می‌تواند به زیباترشدن سفره هفت‌سین‌ کمک کند.

طراحی روی تخم‌مرغ

نقاشی کشیدن روی تخم‌مرغ هم کار جالب و زیبایی است، اما برای خیلی‌ها سخت و دشوار است. بنابراین افراد زیادی هستند که چون نمی‌توانند خودشان روی تخم‌مرغ را نقاشی کنند، اصلا به فکر تهیه تخم‌مرغ رنگی هفت‌سین نمی‌افتند و به جای این کار، تخم‌مرغ‌ آماده‌ای را که در بازار است، می‌خرند یا با پوست پیاز و لبو و اسفناج تخم‌مرغشان را رنگ می‌کنند. اگر شما هم‌چنین مشکلی دارید، خوب است این روش را امتحان کنید. برای این که طرح زیبایی روی تخم‌مرغ‌ها بیفتد، باید دستمال کاغذی‌ قشنگی تهیه کنید و پس از این که آنها را یک لایه کردید، طرح روی آن را برش دهید. مثلا اگر طرح گلی روی دستمال کاغذی است، آن را مرتب و تمیز ببرید و از دستمال جدا کنید. پس از این که طرح جدا شد، آن را روی تخم‌مرغ سفالی یا پلاستیکی‌تان بگذارید و رویش را با چسب چوب رقیق‌شده با‌ آب بپوشانید. البته حواستان باشد تمام قسمت‌های طرح‌ با چسب چوب پوشانده شود تا طرح کاملا روی تخم‌مرغ بچسبد. پس از این که چسب خشک شد، فقط طرحی که بریده‌اید روی تخم‌مرغ پیدا می‌شود.

برای این کار خوب است زمینه تخم‌مرغ را هم براساس طرحی که می‌خواهید روی آن بچسبانید، رنگ کنید. همچنین می‌توان از چند طرح مختلف ولی هماهنگ برای یک تخم‌مرغ استفاده کرد.

تخم‌مرغ‌هایی با موهای رنگی

یکی دیگر از کارهایی که با استفاده از کاموای رنگی می‌توانید انجام دهید، این است که کامواها را مثل مو روی تخم‌مرغ ​قرار دهید. اگر خواستید از این روش برای تزئین تخم‌مرغ‌ها استفاده کنید، کامواهایی را در رنگ‌های مختلف بردارید و به اندازه مناسب برش دهید. پس از آن کاموا را روی هر یک از تخم‌مرغ‌ها به یک حالت بچسبانید؛ بعضی‌ تخم‌مرغ‌ها می‌تواند موی فرفری داشته باشد و بعضی دیگر موی صاف، بعضی‌ بلند و بعضی‌ هم کوتاه. البته چشم و ابرو و دهان هم یادتان نرود و متناسب با موی هر یک از تخم‌مرغ‌ها آنها را طراحی کنید.

تخم‌مرغ‌هایی به شکل حیوانات

اگر سطح تخم‌مرغ را زرد کنید و راه‌های مشکی روی آن بکشید، شبیه زنبور می‌شود؛ البته زنبوری که صورت و بال ندارد. پس باید برایش صورت بکشید و بال آن را هم درست کنید تا کامل شود. برای درست کردن بال زنبورتان می‌توانید از یک تکه مقوا و چسب کمک بگیرید. مقوا را به شکل بال دربیاورید و برش دهید و روی تخم‌مرغ بچسبانید. اگر دوست داشته باشید، غیر از زنبور می‌توانید پینه‌دوز و پروانه هم درست کنید. اگر طراحی و نقاشی‌تان خوب باشد، می‌توانید حیوانات دیگری مثل خرگوش، خرس و سگ هم بسازید. فقط باید با استفاده از مقواهای رنگی قسمت‌های لازم را به تخم‌مرغ بچسبانید.

تخم‌مرغ‌های طلایی و نقره‌ای

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تزئین تخم‌مرغ استفاده از اسپری‌هایی به رنگ طلایی و نقره‌ای است. با این کار می‌توانید تخم‌مرغ را یکرنگ و براق کنید.

تخم‌مرغ‌های پولکی

پولک و دکمه و لوازمی مانند اینها می‌تواند در تزئین تخم‌مرغ‌ استفاده شود. فقط باید از اول بدانید چه طرحی می‌خواهید روی تخم‌مرغ بکشید. بعد می‌توانید به کمک چسب، آنها را بچسبانید و طرح دلخواه‌تان را ایجاد کنید.

تنگ ماهی هم باید تزئین شود

ماهی‌های قرمز و کوچکی که وسط سفره هفت‌سین قرار می‌گیرند و به این طرف و آن طرف حرکت ​می‌کنند، زیبایی خاصی به سفره‌ هفت‌سین می‌بخشند و همه افراد بخصوص بچه‌ها این ماهی‌ها را دوست دارند اما اگر بتوانید تنگ ماهی را متناسب با سفره هفت‌سین و ظروف دیگری که در آن قرار دارد، تزئین کنید، خیلی بهتر است.

تنگ‌هایی که در بازار وجود دارد معمولا ساده است، اما براحتی می‌توانید آنها را تزئین کنید. اگر هم ​ به تنگ‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید از ظروف دیگری که در خانه هست کمک بگیرید. به عنوان نمونه گلدان‌های کروی‌شکل و بلوری یکی از بهترین انتخاب‌ها برای قرار دادن ماهی‌های هفت‌سین است. گلدان‌های مکعب‌مستطیل یا ظروف دیگری که چنین قابلیتی دارد هم می‌تواند به عنوان ظرف ماهی مورد استفاده قرار گیرد. وقتی ظرف مورد نظرتان را انتخاب کردید، می‌توانید کف ظرف را با استفاده از سنگ‌های زیبا بپوشانید. سنگ‌های شیشه‌ای​​ می‌تواند برای این کار به شما کمک کند و زیبایی خاصی به ظرف‌تان می‌دهد. اگر از این نوع سنگ‌های تزئینی استفاده می‌کنید، آنها را متناسب با رنگ سفره‌تان انتخاب کنید تا رنگ‌ها با یکدیگر هماهنگ باشد. برای استفاده از سنگ‌های کوچک و معمولی یادتان باشد قبل از این که آنها را داخل ظرف ماهی‌ها بریزید، بشویید و تمیزشان کنید و اگر در خانه صدف دارید، آنها را هم پس از شستن داخل ظرف ماهی‌ها بریزید.

میز پذیرایی را شلوغ نکنید

زمانی که مهمانی به خانه‌تان می‌آید، نباید روی میز عسلی کوچک مقابل او را پر از ظرف و خوراکی‌ مختلف کنید چون با این کار مهمان سردرگم می‌شود. خوب است در عین سادگی از مهمان‌ها پذیرایی کنید تا آنها هم حس بهتری داشته باشند. گر می‌توانید چند شاخه گل طبیعی روی میز بگذارید تا حس بهار در جمع‌تان پیدا شود.

مریم اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها