معاون سابق عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: برخی سازمان‌ها و مراکز با توجه به نزدیک‌شدن به چهارشنبه آخر سال فهرستی از مواد محترقه مجاز و بی‌خطر اعلام کرده‌اند. اول باید متذکر شد از نظر آتش‌نشانی اصولا ماده محترقه ایمن نداریم. طبیعی است که هر ماده‌ای که پتانسیل آتش‌زایی دارد، می‌تواند خطرآفرین باشد.
کد خبر: ۶۵۶۵۲۵
محمد بیات افزود: بسیاری از آتش‌سوزی‌ها فقط با ته سیگار یا شعله کبریت ایجاد می‌شود اما چون مراسم چهارشنبه‌سوری در فضای باز برگزار می‌شود، ریسک و احتمال خطر کاهش می‌یابد. همچنین در خصوص مواد کم‌خطر باید توجه داشت در گذشته شاهد این بودیم که استفاده از مواد منفجره قوی حوادث زیادی را به بار می‌آورد و مثلا با تلفات ناشی از انفجار هنگام ساخت ترقه در پستوها و زیرزمین خانه‌ها مواجه بودیم اما در سال‌های اخیر با کارهای فرهنگی، اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و اقدامات نیروی انتظامی دیگر شاهد چنین حوادثی نیستیم و مواد منفجره قوی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر از ترقه‌های کم‌خطرتر استفاده می‌شود. اگر بخواهیم حوادث چند ساله اخیر چهارشنبه‌سوری را بررسی کنیم می‌بینیم خسارت کل حوادثی که در این روز در سراسر کشور رخ می‌دهد با یک تصادف ساده برابری می‌کند و حتی کمتر است زیرا مردم خودشان را با نکات ایمنی و استفاده از وسایل کم‌خطر تطبیق داده‌اند و ما نیز باید در همین راستا به آنها کمک کنیم. در حال حاضر سطح ایمنی و آگاهی مردم و مسوولان بالا رفته است و به همین دلیل شاهد کم‌شدن حوادث چهارشنبه‌سوری هستیم. طی سال‌های اخیر در مسیر درستی حرکت کرده‌ایم و باید آن را ادامه بدهیم.
همان‌طور که با فرهنگ‌سازی استفاده از کمربند ایمنی رواج داده شد همین کار می‌تواند درباره چهارشنبه‌سوری نیز صورت بپذیرد تا این مراسم به موضوعی عادی تبدیل شود و مردم بدون آسیب‌دیدگی‌های بزرگ به صورت طبیعی به شادی بپردازند. در مجموع این خود مردم هستند که باید نظارت کافی را داشته باشند تا در این مراسم به خود و دیگری آسیب نزنند. شهروندان باید دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت و از خودشان محافظت کنند.
|شرق
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها