نمایشگاه‌های عرض مستقیم کالا در شهر‌ها راه اندازی شد

نمایشگاه بهاره: خرید نیازهای نوروزی از یک جا [مجموعه عکس]

به گفته یک دکترای روان‌شناسی مدیریت پولی در خانواده و درست خرج کردن در شرایط اقتصادی موجود که روز به روز تورم بیشتر می‌شود، یک هنر است پس مدیریت صحیح بر درآمد و هزینه‌ها می‌تواند تا حد چشم‌گیری جلوی هزینه‌های اضافی خانواده‌ها را بگیرد و توازن بین درآمد و هزینه را برقرار کند.
کد خبر: ۶۵۵۸۴۰
مدیریت خرید در روزهای عید

محمدکاظم سلامت افزود: تهیه لیست مایحتاج‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها به شکل خریدهای ضروری، خریدهایی ضروری که فوریتی ندارند و خریدهایی که نه ضروری هستند و نه فوری و خریدهای تفننی که فقط برای تفریح و سرگرمی انجام می‌شوند جلوی وسواس و دودلی را هنگام خرید و پشیمانی احتمالی در آینده را تا حدی خواهد گرفت
وی تصریح ‌کرد: این بحث در ایام پایانی سال به دلیل مشغله زیاد، فرصت کم، شلوغی بازار و جو روانی حاکم بر اجتماع مبنی بر لزوم خرید کردن بیشتر ضروری به نظر می‌رسد، زیرا موارد یاد شده انتخاب صحیح کالا و تصمیم‌گیری در خصوص خریدن یا نخریدن آن سخت‌تر می‌نماید و در بعضی مواقع خریدهای انجام شده و هزینه‌های صرف شده مطلوب جلوه نمی‌کند که همین مسئله می‌تواند خود بعداً بحران‌های اقتصادی یا بحران‌های عاطفی را بر خانواده سبب شود، به همین منظور لازم است در خصوص خریدهای شب عید با رعایت نکاتی مدیریت کافی به عمل آوریم تا سال جدید را با خاطر خوش از سال قبل شروع کنیم.

این روان‌شناس افزود: اول از همه باید تلاش شود تا خرید به روزهای پایانی سال موکول نشود؛ چرا که مشغله زیاد، فرصت کم، شلوغی بازار و جو روانی لزوم خرید کردن، انتخاب جلوی انتخاب درست و خرید مناسب را خواهد گرفت. مناسب‌تر است برای همه خریدهای ضروری خانواده یک برنامه سالیانه یا حداقل فصلی داشته باشیم که بر حسب نیاز و اولویت داشتن به تدریج در طول یک زمان دراز مدت به شکل کاملا منطقی این خریدها انجام شود. نه اینکه همه خریدها را به چهار پنج روز آخر سال که اتفاقا وضعیت عرضه و تقاضا برابر نیست و اکثر کالاها افزایش قیمت رادارند واگذار شود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در قدم دوم تلاش می‌شود لیستی از مایحتاج ضروری برای خریدن کردن را با در نظر گرفتن نیازهای همه اعضای خانواده فراهم و آن‌ها اولویت‌بندی شود و تحقیق شود کالاهای مورد نظر در کدام مکان و چه فروشگاهی وجود دارد و قیمت کدام فروشگاه مناسب‌تر است و با در دست داشتن این لیست به همان فروشگاه‌های مناسب رفت نه اینکه بدون داشتن لیست ضروریات و بدون اطلاع از قیمت‌ها صرفا با دیدن وسایل به شکل احساسی، تصمیم به خرید گرفته شود، زیرا خرید کردن باید بر اساس نیاز و ضرورت باشد نه احساسی و با توجه به زرق و برق کالاها. خرید به شکل احساسی و بدون مدیریت باعث خواهد شد که پول‌های خود صرف خرید کالاهای غیر ضروری نماییم و دست آخر پول کافی برای خرید کالاهای ضروری نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: هر خانواده حکم یک دولت کوچک را دارد، که داری درآمد مشخص و هزینه‌های مشخص است بنابراین از همان ابتدا باید اصول تقسیم بودجه را یاد گرفته شود و با برنامه‌ریزی مالی آن را به سایر اعضای خانواده نیز یاد داد. این اقدام باعث می‌شود تمام اعضا در مورد هزینه‌ها و دخل و خرج اطلاع داشته باشند. به همین خاطر وقتی صحبت خرید مخصوصا خرید شب عید پیش می‌آید هر فرد درصدی از درآمد خانواده را صاحب شود و به فراخور مبلغ تعلق گرفته به وی، با رعایت اولویت‌بندی برنامه‌ریزی برای خرید عید خود داشته باشد. این روند تقسیم منابع مالی خانواده باعث خواهد شد که تبعیض و دلخوری بین اعضای خانواده کمتر گردد. این اقدام موقعی موثرتر خواهد بود که خانواده به طور دسته جمعی خریدهای خود را انجام دهد؛ چرا که تصمیم‌گیری جمعی در خریدها هم درصد خطا و اشتباه را در خرید کاهش می‌دهد، هم رفتارهای ایثارگری به معنای واگذار کردن حق تقدم خرید خود به دیگری را افزایش می‌دهد.

این روان‌شناس تصریح‌کرد: وسواس فکری و تردید و دودلی هنگام خرید، در میان ایرانیان زیاد دیده می‌شود. خیلی از ما مطمئن نیستیم وسیله‌ای که قصد داریم برای آن هزینه کنیم ضروری است یا نه. پس از اولویت‌بندی خریدها در صورت امکان، ساعات اولیه روز را به خرید اختصاص دهید، چون هم خیابان‌ها و مراکز خرید خلوت‌ترند، هم فروشندگان صبر و حوصله بیشتری دارند. از سوی دیگر رنگ و جنس و ماهیت اجناس نیز در طول روز بهتر قابل شناسایی است تا عصر یا شب. در نتیجه می‌توان اجناس مورد نیاز را راحت‌تر و صرف زمان بیشتر با ریسک و خطای کمتر تهیه شود و مهم‌تر از همه اینکه گیر افتادن در گره‌های کور ترافیکی، اعصاب را خرد نمی‌کند تا یک خرید هیجانی به جای خرید منطقی داشته باشیم.

وی ادامه داد: تا حد امکان با عجله به خرید نروید و همیشه برای خرید‌ زمان‌بندی داشته باشید. اول کالاهایی را بخرید که انتخاب آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد و اولویت اول را دارند و بعد برای اجناس جزیی‌تر و کم اولویت‌تر وقت بگذارید.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: با رعایت مسایل یاد شده هم از خریدهای غیرضروری و انباشته و انبار کردن وسایل زاید جلوگیری می‌شود، هم خریدهای مناسب انجام می‌شود و دست آخر اینکه خانواده را از گرفتار شدن در بحران‌های اقتصادی ناشی از خریدهای غیرضروری نجات می‌دهد و آرامش و آسایش و شادکامی را به خود و اعضای خانواده در این ایام پایانی سال هدیه می‌دهد.|ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها