نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

اظهارات مداخله‌جویانه دبیرکل سازمان ملل در امور ایران با واکنش مقامات کشورمان روبه‌رو شده است

ولایتی: بان ‌کی‌مون ناتوان‌ترین دبیرکل است

گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل درباره حقوق بشر و اظهارات مداخله‌جویانه او در مسائل داخلی کشورمان با واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده است در یکی از این واکنش‌ها، علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: آقای بان کی‌مون در میان دیگر دبیرکل‌های سازمان ملل یکی از بدترین عملکردها را نسبت به معضلات جهان اسلام داشته است.
کد خبر: ۶۵۵۲۲۶

به گزارش ایسنا، ولایتی که دیروز در حاشیه همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت‌ جهانی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در رابطه با درخواست اخیر بان‌ کی‌مون برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم آقای بان‌ کی‌مون نسبت به دیگر دبیرکل‌های سازمان ملل متحد تا امروز شخصیت مستقلی را از خود نشان نداده است.

وی افزود: بان کی‌مون کاملا در اختیار آمریکایی‌هاست و هر آنچه آمریکایی‌ها بخواهند از طریق تریبون سازمان ملل بیان کنند به آقای بان کی‌مون گفته و او در رابطه با آن اظهارنظر می‌کند.

ولایتی با اشاره به گزارش اخیر بان کی‌مون تاکید کرد: او به صورت گزینشی و با قصد و غرض سیاسی اظهارنظرهایی ظاهرالصلاح می‌کند و به دلیل نداشتن استقلال در مواضع، می‌توان گفت دبیرکل فعلی سازمان ملل، تقریبا ناتوان‌ترین دبیرکل در تاریخ سازمان ملل از سال 1945 تاکنون بوده است و هیچ کار موثری در رفع بحران‌های دنیای اسلام نتوانسته انجام دهد.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ سازمان ملل نگاه کنیم فردی مانند داگ هامرشولد را می‌بینیم که جان خود را بر سر ایجاد آرامش در کنگو گذاشت و هواپیمای او را یا ساقط کردند یا ساقط شد، یا افراد دیگری مانند دکوئیار بودند که در جریان مذاکرات ایران و عراق بارها مواضع بسیار مستقلی در مقایسه با قدرت‌های صاحب نفوذ سازمان ملل گرفت، اما چنین خصوصیاتی را در بان کی‌مون نمی‌بینیم.

ولایتی ادامه داد: بان کی‌مون همواره در رابطه با بحران‌های جهانی و مشکلات جهان ساکت بوده یا اقدام عملی در راستای بهبود وضع آنها نمی‌کند، ولی هر جا که قرار است آمریکایی‌ها از تریبون سازمان ملل استفاده کنند از بان‌ کی‌مون استفاده می‌کنند. در واقع او هیچ ویژگی‌ای جز این‌که عامل و ابزار دست آمریکایی‌ها باشد، ندارد.

نوبخت: دولت هیچ تعهدی به جامعه جهانی نسپرده

سخنگوی دولت هم در نشست خبری دیروز در واکنش به اظهارات اخیر بان‌کی‌مون مبنی بر عمل نکردن روحانی به وعده‌هایش در زمینه حقوق بشر، اظهار کرد:‌ دولت تدبیر و امید هیچ تعهدی به جامعه جهانی نسپرده بلکه این تعهد را به پیشگاه ملت خود سپرده و ملزم به اجرای آن خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ دولت در چارچوب قانون اساسی و آزادی‌های مدنی، نسبت به هرگونه تضییع آن مخالفت خواهد کرد و آنچه در اختیار دولت قرار دارد برای تحقق آزادی‌های مدنی پیگیری می‌کند.

رئیس قوه قضاییه هم در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی، اشاره‌ای به این موضوع داشت و با محکوم کردن سخنان اخیر اوباما و بان کی‌مون درباره مسائل داخلی ایران گفت: در حالی که اقدامات تروریستی و ضدحقوق بشری آمریکا و برخی کشورهای غربی در عراق، افغانستان، بحرین ، فلسطین و دیگر کشورها همواره وجود داشته و دارد، ادعای سران این قبیل کشورها و نهادهای بین‌المللی درباره حقوق بشر دروغی بزرگ بیش نیست و ما نگرانیم که بحث هسته‌ای بهانه و قدمی برای دخالت‌های آنان در دیگر امور داخلی کشورمان باشد.

آملی‌لاریجانی با اشاره به اظهارنظر اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره اعدام در ایران افزود: امور داخلی کشور ایران به دیگران ارتباطی ندارد، اما در شرایطی که جوانان ما برای مقابله با پدیده قاچاق مواد مخدر شهید می‌شوند و اروپایی‌ها راحت استراحت می‌کنند و هیچ عمل مثبتی در مقابله با کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در کشور افغانستان ندارند، شاید بهتر است که در بحث موادمخدر و استراتژی نحوه برخورد با آن تجدیدنظر کنیم.

رئیس قوه قضاییه «اعدام زندانیان سیاسی در ایران» را دروغ دشمنان دانست و گفت: اگر حقیقت می‌گویید اسامی زندانیان سیاسی اعدام شده یا افرادی از اقلیت‌های مذهبی را که به‌صرف اقلیت مذهبی بودن اعدام شده‌اند اعلام کنید. آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: البته طبیعی است که هر کس اسلحه به دست بگیرد و مقابل مردم و نظام بایستد مجازات خواهد شد؛ حال می‌خواهد آن فرد اقلیت مذهبی یا شیعه اثنی عشری باشد.

کعبی: گزارش بان‌کی‌مون مداخله آشکار در امور داخلی ایران است

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم با بیان این‌که گزارش بان‌ کی‌مون مداخله آشکار در امور داخلی ایران است، گفت: ملت‌، دولت جمهوری اسلامی و مسئولان نظام کوچک‌ترین اهمیتی به این اظهارات مداخله‌جویانه که به‌ظاهر از سوی دبیرکل سازمان ملل مطرح شده، ولی در حقیقت نفع آمریکایی در آن است، نمی‌دهد.

وی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بان ‌کی‌مون نشان داده دبیرکل بی‌اراده‌ای است و در مقابل بهانه‌جویی‌های جهانی، منفعلانه عمل می‌کند. او در مقابل نقض حقوق بشر واقعی سکوت کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که سخنان دبیر کل سازمان ملل با هیچ منطق حقوقی و هیچ رویه‌ای از رویه‌های صحیح بین‌المللی سازگاری ندارد، گفت: دشمن قصد دارد تا از طریق این‌گونه سخنان واهی و بی‌اساس یک فضای روانی علیه جمهوری اسلامی را در جهان شکل دهد. کعبی تاکید کرد: نماینده ایران در سازمان ملل نباید در مقابل اظهارات دبیرکل سازمان ملل سکوت کند. او باید مراتب اعتراض جمهوری اسلامی را به دبیرکل سازمان ملل برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها