حدود 13 هزار نفر در ایران به «سل» مبتلا هستند

علائم و راه‌های انتقال «سل»

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:

کاهش 33 درصدی بیماری سل در ایران

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور از کاهش 33 درصدی موارد ابتلا به سل در کشور در 21 سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۶۵۵۰۱۶
کاهش 33 درصدی بیماری سل در ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری «اعلام برنامه‌های معاونت بهداشت و هفته سلامت 93» با اشاره به نزدیک شدن به روز جهانی سل (24 مارس، چهارم فروردین ماه) و ضرورت اطلاع‌رسانی در باره این بیماری گفت: در سال گذشته تعداد 10 هزار و 987 بیمار مبتلا به سل در کشور شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند که 12 درصد از افراد مبتلا ساکنین خارج از کشور بوده‌اند.

وی با بیان این که در دنیایی زندگی می‌کنیم که شعار حذف بیماری سل در سال 2050 را جزء برنامه‌های مهم بهداشتی خود قرار داده‌ است، افزود: منظور از حذف بیماری سل این است که به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت فقط یک نفر مبتلا به سل شود.

سیگاری ها دو برابر بیشتر از افراد عادی به بیماری سل مبتلا می شوند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت و اهمیت کنترل بیماری‌های واگیر برای موفقیت در دستیابی به حذف بیماری سل، افزود: بیماری سل در افراد دیابتی چهار برابر بیشتر از افراد عادی است.

وی اظهار کرد: مطالعات نشان داده است کسانی که سیگار مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر از افراد عادی مبتلا به سل می‌شوند.

کاهش موارد سل از 140 به 14 مورد به ازای یک صد هزار نفر

«گویا» یادآور شد: در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیماری سل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که پیش از انقلاب اسلامی به ازای هر یک صدهزار نفر جمعیت 140 مورد ابتلا به سل داشته‌ایم که در حال حاضر این تعداد به 14 مورد در یک صد هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.

وی افزود: در طول 21 سال گذشته میزان بروز سل در کشور 33 درصد کاهش یافته و مرگ و میر ناشی از سل نیز در این مدت 36 درصد کاهش یافته است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌ها در ادامه در تشریح علل موفقیت کشور در کاهش بیماری سل اظهار کرد: تشخیص سریع بیماری، رایگان بودن تشخیص و درمان سل، واکسیناسیون رایگان «ب ث ژ» از بدو تولد برای کودکان و ادغام کنترل بیماری سل در برنامه مراقبت‌های اولیه بهداشتی از مهم‌ترین عوامل موفقیت بهداشتی کشور در کاهش بیماری سل بوده است.

فعالیت 487 آزمایشگاه تشخیص سل در بخش دولتی

وی از وجود 487 آزمایشگاه تشخیص سل در بخش دولتی و 48 آزمایشگاه پیشرفته‌تر در مراکز استان‌ها خبر داد و افزود: در طول سه سال گذشته هشت آزمایشگاه فوق پیشرفته دیگر در شهرستان‌های مهم کشور که با شیوع بالای بیماری مواجه بوده‌اند راه‌اندازی شده است.این در حالی است که در چهار سال قبل، تنها یک آزمایشگاه فوق تخصصی در بیمارستان مسیح دانشوری وجود داشت و امروز آزمایشگاه فوق تخصصی تشخیص سل در شهرهای گرگان، مشهد، زاهدان، اصفهان، شیراز و اهواز نیز راه‌اندازی شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان یادآور شد: هزینه درمان سل معمولی 450 هزار تومان است، این در حالی است که درمان سل مقاوم 40 میلیون تا 250 میلیون تومان هزینه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها