لزوم مراقبت جنسی در حضور کودک و آموزش همراه با اطلاعات صحیح

پیش‌نیازهای تربیت جنسی کودکان

کودکان از سن خیلی پایین نسبت به مسائل جنسی کنجکاو می‌شوند و وقتی از ما سوال‌های جنسی می‌پرسند، به احتمال زیاد معنی‌اش این است که تا حد زیادی در آن مورد آگاهی‌هایی یافته‌اند؛ بنابراین باید حواسمان باشد که اطلاعات اشتباه به آنها ندهیم .
کد خبر: ۶۵۴۶۴۴
آموزش جنسی به فرزندان، کی و چگونه؟

نباید همه واقعیت را با جزییات به کودکان گفت، اما نباید هم به آنها دروغ بگوییم. مثلا در مورد کودکان خیلی کم‌ سن گفتن اینکه ما از خدا می‌خواهیم به ما یک بچه بدهد، خیلی بهتر از این است که بگوییم پدر و مادر با نفس کشیدن در کنار هم بچه‌دار می‌شوند. ضمنا هیچ‌وقت فرزندتان را به دلیل کنجکاوی‌اش تحقیر نکنید.

شروع آموزش سن خاصی ندارد

شروع آموزش جنسی هیچ سن خاصی ندارد. هر زمانی که فرزندتان کنجکاوی نشان داد، باید برایش توضیح بدهید،البته به اندازه فهم و ظرفیت پذیرش او تا حدی که حس کنجکاوی‌اش ارضا شود. به یاد داشته باشید اگر پرسش‌های جنسی او را پاسخ ندهید، ممکن است سوال‌هایش را از افراد دیگری بپرسد که لزوما قابل‌اعتماد نیستند.

عادی و بی‌اضطراب بگویید

هم پدر و هم مادر می‌توانند به پسرهایشان آموزش جنسی بدهند، ولی بهتر است مادر وظیفه آموزش به دخترش را بر عهده بگیرد. وقتی می‌خواهید به فرزندتان آموزش جنسی بدهید، خیلی عادی و بدون اضطراب صحبت کنید. بهترین زمان را که احساس می‌کنید فرزندتان آموزش‌پذیری بیشتری دارد، برای این کار انتخاب کنید. پیش از آنکه با او صحبت کنید، پیش خود مرور کنید که در مورد چه چیزهایی می‌خواهید صحبت کنید. بهترین کلمات را که برای فرزندتان قابل‌فهم باشد، انتخاب کنید. حتی می‌توانید جلوی آینه تمرین کنید.

اگر نمی‌دانید، مشورت کنید

بهتر است با پدر و مادرهایی که فرزند همسن شما دارند، مشورت کنید. ممکن است به‌دلیل تجربه مشترک راهکارهای مفیدی به شما بدهند. تجربه دیگران گاهی در انتخاب کلمات مناسب و قابل‌فهم هم بسیار سودمند است.
اگر ضمن صحبت با فرزندتان به جایی رسیدید که احساس کردید بلد نیستید چه توضیح مناسبی به سوالش بدهید، هیچ اشکالی ندارد. از او بخواهید که این سوال را از یک فرد آگاه‌تر بپرسد (مانند پزشک خانوادگی یا مشاور مدرسه). نشان دهید که آمادگی و ظرفیت ارتباط دوستانه با او را دارید و با دقت به حرف‌ها و نگرانی‌هایش گوش می‌دهید.

خودتان شروع کنید

اگر می‌بینید پسر یا دخترتان از سوال پرسیدن خجالت می‌کشد، خودتان آغازگر صحبت باشید. همیشه مطمئن شوید درجه کنجکاوی فرزندتان چقدر است. هیچ وقت در مورد چیزهایی که کنجکاوی نشان نمی‌دهد به او اطلاعات ندهید، چون ممکن است برایش تاثیر آسیب‌رسان داشته باشد. گاهی ضمن توضیح دادن از او در مورد تمایلش به ادامه صحبت سوال کنید. اگر تمایل نشان نمی‌دهد آموزش را به زمانی دیگر موکول کنید.

آموزش تعویق تا رسیدن به پختگی

در مورد تغییرات بدنی پسرتان در زمان بلوغ توضیح بدهید. نکته مهم این است که فقط در مورد خطرها و بدی‌های رابطه جنسی توضیح ندهید، چون فرزندتان باید یاد بگیرد که رابطه جنسی، بخشی از زندگی و یک رابطه خوب و مفید است ،هرچند روابط نامشروع می تواند عواقبی مانند ابتلا به بیماری‌های مقاربتی ناخواسته داشته باشد. یک پسر یا دختر نوجوان باید بداند که لازم است این رابطه را تا زمانی که از نظر احساسی و شناختی به پختگی لازم برای ازدواج نرسیده‌ به تعویق بیندازد.|زندگی مثبت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۶ انتشار یافته: ۱۱
حمیدرضا نصرتی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
۰
۰
بنام ایران
جا داشت مولف یا محقق مقاله در كنار ذكر كلیات از تجربیات دیده شده والدین چند مثال میآورد وپاسخهای مناسب را نام میبرد ضمن اینكه امیدوارم چنین آموزشهایی بطور كلاسیك در مراكز آموزشی ما دنبال شود.
سمیه
-
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
خیلی كلی بود استفاده نكردم
یك مادر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
۰
۰
سلام مطلب خوبی بود . لطفا در این باره بیشتر و كاربردی تر مطلب بنویسید. واقعا در باره برخی پرسش های بچه ها چگونه باید برخورد كنیم . از شما ممنون هستم
...
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
۰
۰
با سلام و احترام
امیدوارم حداقل این موضوع غیر سیاسی از بنده منتشر شود .
ضمن تشكر از پرداختن به این موضوع بسیار مهم و بیان نكات قابل تامل ، لطفا نام تهیه كننده موضوع و منابع مورد استفاده معرفی تا جهت فراگیری بیشتر اقدام شود .
حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
۰
۰
هروقت صحبت از آموزش جنسی به كودكان میشود همین مطالب بصورت كلی بیان میشود و پاسخهای كاربردی ارایه نمیشود و همیشه به پدر و مادرها توصیه میشود كه بصورت كارشناسی كار كنند در صورتی كه مخاطبین شما لزوما كارشناس نیستند لطفا با ذكر چند مثال كاربردی راهنمایی دبهت ارایه فرمایید.
یك پدر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
۱
۰
چگونگی آموزش و زمان آموزش به كودكان از منظر قرآن و دین با معرفی كتاب جهت مطالعه و آگاهی بیشتر والدین . با تشكر
نگار
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
۰
۳
اگه پرسید باید بزنی تو گوشش بچه چه لزومی داره بدونه چه جوری درست شده :دی
Houra
-
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
اون وقته كه میره از دوستاش میپرسه و اونا چیزای بد تری بهش میگن ، پس بهترین راه اینه كه خود پدر و مادر براش توضیح بدن (‌مثه مامان من )
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
۱
۰
باتشكر از مطلب مفیدتون.بهتره موردی و جزیی بیان كنید تا كلی.مثلا بگویید ازچه كلماتی استفاده بشه و چطور بیان بشه.ضمن اینكه سن كودكان فرق میكنه و هرسنی مورد خاص خودشو میخواد.
neda
-
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
۱
۴
سلام من سنم زیر 18ساله ولی تمام مسایل جنسی رو میدونم میخواستم بدونم ایا به مامانم بگم یا نه؟؟ لطفا جواب بدین
نامعلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
من هم همینطورم و همین مشکلو دارم و میترسم اگه بگم با هام برخورد بد بشه

نیازمندی ها