سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

کاهش هزینه ها، بزرگترین خدمت به نسل آینده است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:گزارشی داریم که محموله‌های فروخته شده توسط بابک زنجانی آنقدر ارزان بوده است که طرف خارجی شک کرده است. اگر کسی این نفت را به قیمت فوب خریده باشد مگر می‌تواند ارزان‌تر بفروشد، مگر اینکه نخواهد درآمد حاصل از فروش را به کشور بیاورد.
کد خبر: ۶۵۴۲۵۷
نفت را آنقدر ارزان می فروختند که خریدار خارجی شک  می کرد

سید مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت،در گفت و گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که مسئولان شرکت نیکو گفته اند اگر ما نفت را به آقای بابک زنجانی نمی‌دادیم، نفت‌مان روی آب بود و مجبور بودیم حجم بالایی از نفت را بسوزانیم، گفت: این سخن حرف غلطی است؛ ما بخش خصوصی در ایران زیاد داریم، باید این سؤال را پرسید که چرا این نفت را به سایرین ندادند؟ اگر قرار بود نفت را برای فروش به آقای زنجانی می‌دادند چرا ضمانت‌های لازم را از وی نگرفتند؟ اگر شما مراقبت می‌کردید چگونه وی در آن زمان نفت را ارزان فروخته است.

وی افزود: ما گزارشی داریم که محموله‌های فروخته شده توسط آقای زنجانی آنقدر ارزان بوده است که طرف خارجی شک کرده است. اگر کسی این نفت را به قیمت فوب خریده باشد مگر می‌تواند ارزان‌تر بفروشد، مگر اینکه نگاهش به بازگرداندن نباشد، یعنی نخواهد درآمد حاصل از فروش را به کشور بیاورد. البته درباره بازگرداندن پول‌ها بحث تحریم‌ها نیز مطرح شد اما سؤال کمیسیون انرژی این بود که قبل از آنکه بانک FIIB تحریم شود، سررسید این پول‌ها فرا رسیده بود و چرا در همان زمان این پول‌ها به داخل کشور نیامد.

میرکاظمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا پرونده بابک زنجانی در مجلس بسته نشده است گفت: علت اینکه تاکنون پرونده بسته نشده این است که رگ و ریشه‌های بابک زنجانی در دستگاههای دولتی شناسایی شوند. بحث دقیقا همین است که برخی به جای اینکه این افراد را تعیین تکلیف کنند با طرح بحث‌های سیاسی قصد منحرف کردن موضوع و زیر سؤال بردن دولت‌های قبلی را دارند.

البته همین مسائل وزارت نفت دولت جدید را زیر سؤال می‌برد زیرا باید پرسید که این افراد که در آن پرونده نقش‌شان روشن است امروز در وزارت نفت چه می‌کنند؟ چطور می‌شود شرکتی با این شرایط این اقدامات را انجام داده باشد؟

تحقیق و تفحص مجلس نشان می‌دهد پول مربوط به فروش نفت به ایران نیامده و تبانی بوده است حتی جلسه‌ای نیز گذاشته‌اند که این شرکت 350 میلیون دلار زیان داده است و امروز باید زیانش پرداخت شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در مورد نقش بانک مسکن و تامین اجتماعی در پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: بانک مسکن طی نامه‌ای به کمیسیون انرژی اعلام کرد که 4.5 میلیارد یورو پول بابک زنجانی در حساب است. سپس از آنها برای حضور در کمیسیون دعوت کردیم. به آنها گفتیم اگر ادعایی که مطرح می‌کنید مربوط به بانکFIIB است. ما قبول نداریم زیرا گفته می‌شود سوئیفت‌های آن جعلی است. به آنها تاکید کردیم که به صورت دقیق‌تر بررسی کنند که آیا 4.5 میلیارد یورو پول به حساب شما آمده و می‌توانید آن را برداشت کنید. پس از یک هفته و بررسی‌های لازم اعلام کردند که نه، نمی‌توانیم و 5/4 میلیارد یورو وجود ندارد.

وی گفت: در چنین شرایطی بانک مسکن باید پاسخ دهد که چگونه اعلام کرده این پول موجود است و آنگاه پس از درخواست کمیسیون برای بررسی مجدد و طرح اینکه این پول وجود ندارد با آنکه این موضوع مربوط به حوزه تخصصی آنها بود باید متوجه عدم واریز شوند.

یا سازمان تامین اجتماعی که کمیسیون انرژی با آنها تماس گرفت و اعلام کرد که شما اجازه ندارید 120 شرکت به نام آقای زنجانی کنید. زیرا پولی در کار نیست.

البته بانک مسکن طی جلسه‌ای با رئیس سازمان تامین اجتماعی وقت (سعید مرتضوی) اعلام کرده بود که پول وی (بابک زنجانی) در حساب است و شرکت‌ها را به نامش بزنید که کمیسیون انرژی در نهایت اعلام کرد سازمان تامین اجتماعی اجازه انجام چنین اقدامی را ندارد.

میرکاظمی همچنین در خصوص سرمایه های بابک زنجانی در داخل و خارج گفت: با توجه به اطلاعات رسیده به کمیسیون، دارایی وی اساسی و عمده نیست. چند بار در این باره سؤال کردیم و قرار بود لیست اموال وی را ارائه کنند اما اموالی در کار نیست. البته قوه قضائیه در این زمینه در حال تحقیق است و نتایج آن تا مدتی دیگر مشخص خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس براین عقیده است پرونده کرسنت، امنیتی نیست و یک موضوع اقتصادی است؛ وی بر پایه همین سخن تاکید کرد مراکز نظارتی نمی‌توانند نمایندگان را از پیگیری کرسنت بازدارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
۰
۰
كشوری با این همه اقتدار...ای بابا خدایا آخرعاقبت ما مردم رو ختم به خیر كن.
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
۰
۰
تمام كسانی كه اطلاع داشتند ولب فروبستند در پیشگاه خداوند مسئولند .وباید پاسخ گو باشند .بابا در این مملكت یعنی كسی به كسی نیست .وهركه هركاری كه بخواهد میكند .باید ازچینیها یادگرفت سریع برخورد واموال را پس می گیرند وشخص مفسد را اعدام .پس این همه دستگاه نظارتی كه درست شده چه كاره اند؟؟؟؟ خدا بفریاد این ملت برسد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها