دختر مجرد برای فرار از مزاحمتها سعی می‌کرد خود را متأهل نشان دهد. وقتی مرد فروشنده با چرب‌زبانی برای خرید یک تی‌شرت از او پرسید: «خانوم شما مجردید؟»، پاسخ داد: «نه! متاهلم»؛ اما مرد با وقاحت ادامه داد: «چه خوب! پس می‌تونیم با هم رابطه داشته باشیم»!
کد خبر: ۶۵۴۲۲۷
هشدار! خانواده‌ها در برابر «روابط فرا-زناشویی»

خیانت؛ ارمغان مدرنیسم

متأسفانه دیگر مقوله رابطه زنان متاهل با مردان بیگانه در جامعه شبه‌مدرن ما نیز رازی مگو یا ناگفتنی و نادیدنی نیست؛ زیرا برخی از این زنان خیانتکار، خود نیز ابایی از افشا و بیان آن ندارند.
با دوستی به یکی از شوهای لباس خانگی می‌روم. زنها گوشه و کنار سالنی بزرگ، هنر و مهارتهای خاص خودشان را نشان می‌دهند. یکی فال قهوه می‌گیرد، دیگری بدلیجات دست سازش را عرضه می‌کند. در همین گیرودار چند زن، از دوستان مذکرشان می‌گویند و معتقدند چون زنهای متاهل شوهر دارند، مرد‌ها بیشتر به آنها اطمینان می‌کنند.
«ونوس» خیلی فرق کرده و دیگر آن چشمان محجوب آشنا را ندارد. او بی‌پروا حرف می‌زند و می‌گوید: مرد‌ها موجودات غریبی هستند. از یک طرف می‌خواهند مثل یک زن مطبخی بشور و بساب کنی و مدام غر می‌زنند، اما وقتی پای غرایزشان به میان می‌آید رام و مطیع می‌شوند. می‌پرسم: چرا از شوهرت جدا نمی‌شوی؟ جواب می‌دهد: با چه پشتوانه‌ای جدا بشوم؟ خانواده‌ام که روزگاری ندارند. می‌شوم نان‌خور اضافه. بقیه هم به چشم طعمه نگاهت می‌کنند. دوری از بچه‌ها را هم باید تحمل کنم. الان خودم بالای سرشان هستم .

روابط فرا زناشویی

بر اساس پژوهشهای میدانی انجام شده در سالهای 90 و 91 ، 78درصد دلایل خشونتهای زوجین از ضرب و شتم و حتی قتل به دلیل وجود روابط فرازناشویی بوده است. همچنین 90 درصد زنانی که به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند، کمبود‌های عاطفی و اقتصادی در زندگی مشترک را عامل اصلی دانسته‌اند.
به گفته برخی کارشناسان فناوری‌های نوین بخصوص ماهواره برای خانواده‌های آسیب پذیر و فقیر فرهنگی آسیبهای اجتماعی و اخلاقی داشته، زیرا همسو با ورود این فناوری‌ها فرهنگ استفاده مؤثر آن رواج نیافته است.

عوامل تأثیرگذار در کجروی

دکتر فریدون کامران، جامعه‌شناس نیز با تأکید بر اینکه وجود ناهنجاری‌ها در کنار هنجار‌ها در جوامع، امری بدیهی است؛ می‌گوید: در بروز روابط فرازناشویی زنان متأهل عوامل متعددی تاثیرگذار است. چنانکه‌ گاه حتی رد پای این معضل را می‌توان در سیاستهای کلان اجتماعی و تأکید بر اعمال سیاستها و یا برخوردهای صرفا احساسی و افراطی، بدون تعقل و به دور از هرگونه برنامه ریزی اجتماعی دید. برای نمونه، در بسیاری از موارد، سیاستگذاران کلان جامعه در برنامه‌های حتی ارزشمند خود، به گونه مستقیم با پدیده یا معضل اجتماعی برخورد می‌کنند. حال آنکه جامعه دارای یک نظام‌واره بسیار پیچیده و قانونمند است. بنابراین برای تغییر و یا تاثیرگذاری بر این سیستم اجتماعی، لازم است برنامه ریزی دقیق علمی صورت گیردتا متغیرها و عوامل مؤثربرپدیده را تغییر دهیم. درنتیجه هرگونه برخورد افراطی و بدون استفاده ازاصول برنامه ریزی اجتماعی، می‌تواند به بدتر شدن و حاد شدن معضل اجتماعی بینجامد. ما هر چقدر هم که نسبت به خوب بودن و درست بودن و منزه بودن جامعه تعصب داشته باشیم، اما هرگز نمی توانیم جامعه‌ای استرلیزه و به دور از هرگونه پلیدی بسازیم. پس باید بپذیریم که خداوند انسان را دارای اراده انتخاب خوب و بد آفرید و در مقابل این انسانی که قادر است به درجه والای الهی برسد، اهریمنی می‌آفریند که انسان بتواند حق انتخاب داشته باشد.

نقش دیدارهای مجازی

این استاد دانشگاه می‌افزاید: تنگناهای اقتصادی نیز در بروز روابط فرازناشویی بی‌تأثیر نیست، زیرا با گسترش فرهنگ مصرفی در جامعه، توقعات افراد نیز به سطوح نازل و چشمداشتهای صرفاً مادی سقوط کرده است. زیرا جامعه ایرانی با وجود تاکید‌های ظاهری بر تولید، هنوز هم بشدت غیرتولیدی و مصرفی است. دلیل روشن آن نیز ورود کالاهای گوناگون است. محصولاتی که بی‌تردید فرهنگ خود را نیز به جامعه ما تزریق می‌کنند.
با این تفاوت که در فرهنگ مبدأ، مردم روند تولید را طی کرده‌اند و بر اساس آن هنجار‌ها شکل گرفته‌اند، در حالی که ورود همین کالاها در مقصد موجب دوگانگی و تأخر فرهنگی و به هم ریختن نظام‌واره فرهنگی جامعه می‌شود. در نتیجه ابزار و وسایل پیشرفته‌ای که می‌توانند موجب بالارفتن تولید و بهتر شدن جریان توزیع و روانتر شدن روابط اجتماعی شوند، نابهنجاری و جرم و خلاف را در جامعه دامن می‌زنند.
برای نمونه می‌توان به تاثیر فناوری‌های نوین ارتباطی در جامعه امروزی اشاره کرد. چنانکه پیش از این یافتن و ملاقات با افراد بدون دیدار حضوری میسر نبود، اما حال با گسترش ابزارهای ارتباطی مانند موبایل، دسترسی و تماسها آسان شده است. بدین ترتیب، چندان دشوار نیست زنی که تحت فشارهای اقتصادی همراه با سرگردانی در برابر سیاستهای دوگانه است با استفاده از فناوری‌های نوین دچار آسیبها شود.

هنجارشکنی اخلاقی و نابودی خانواده

دکتر کامران می‌گوید: بروز رفتارهای فرازناشویی خواه از سوی مرد و خواه از سوی زن در تمام اعصار و جوامع ناپسند بوده است، زیرا رواج آن کانون خانواده را سست کرده و همچنین بیشترین آسیب را به فرزندان چنین خانواده‌هایی وارد می‌کند. نکته دیگر آنکه چون چنین رفتارهایی اغلب پنهانی رخ می‌دهد به طور تدریجی نیز قوام و انتظام جامعه را به هم می‌ریزد.
این جامعه‌شناس با تاکید بر آسیب این ناهنجاری ادامه می‌دهد: بزرگترین صدمه‌ای که زن و یا مرد هنجارشکن در این رویه تجربه می‌کند احساس گناه، کوچک شدن و رنجوری روانی است. این احساس گناه در همه جوامع حتی جوامع اروپایی نیز وجود دارد، زیرا فرد، شخصیت و «خود ارزشمند» خود را فنا شده می‌پندارد.
دکتر کامران برای کاهش این گونه آسیبها توصیه می‌کند: برای رفع این ناهنجاری باید سبب‌شناسی کرده و با دستکاری متغیرهای مؤثر به درمان پرداخت. یعنی نخست آسیب‌شناس، سپس پیشگیری و در ‌‌نهایت درمان از طریق برنامه ریزی اجتماعی و دگرگونی متغیرهای تاثیرگذار روی پدیده.

نقش والای خانواده

به گفته وی، تأکید بر اجرای سیاستهای نسنجیده، افراطی و غیر برنامه ریزی شده سبب بروز مشکلات جدید و حادشدن این پدیده ناخوشایند اجتماعی خواهدشد. پس مسؤولان باید به جای تاکید بر دخالت در امور داخلی خانواده و جدا کردن آن از مسؤولیت مستقیمی که در قبال فرزندان خود دارد، بیشتر به وظیفه اصلی خود که کنترل و نظارت بر سازمانها و دستگاه‌هاست بپردازند، زیرا هر قدر دولت بر اجرای برنامه‌های تربیتی و اخلاقی خود در خانواده تأکید کند، باز هم نمی‌تواند برای اجرای موثر آن میلیونها پلیس و ناظر را به کار بگیرد. بدین ترتیب دولت باید وظایف تربیتی خانواده را به خودش واگذار کند و در مقابل بر آموزش و توانمندسازی فرهنگی خانواده‌ها تاکید داشته باشد. خانواده باید به این باور برسد که اگر در تربیت و آموزش فرزندان خود اهمال ورزد، فرزندان دچار آسیب و بزه خواهند شد. بدین ترتیب خانواده خود بر اجرای شیوه‌های تربیتی مؤثر تاکید خواهد کرد.
البته این استاد دانشگاه معتقد است دولت باید این روند را بتدریج انجام دهد تا به جامعه شوک هنجاری و اخلاقی وارد نشود، زیرا‌‌ رها کردن مسایل خانواده به یکباره و شتاب زده به بروز بی‌بند و باری افراطی منجر می‌شود.|با تلخیص: قدس آنلاین|محبوبه علی پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۴
مرسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰
تا ماهواره هست این مشكلات هم هست الكی سر خودمان را گول نمالیم . یك اقتدار ملی و جمع آوری و مهار هاواره ها و یا آنكه مسدود كردن شبكه های مخرب توسط ایران .
نادر
Canada
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰
ممنون از این مطلب
لطفا بگید وقتی متوجه خیانت همسرمان شدیم باید چه خاكی تو سرمون بریزیم ؟
حمیدرضا نصرتی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰

بیایید باز عمیقتر به مورد خیانت زنان ایرانی نگاه كنیم وآنرا با زنان غربی خیانتكار عمومیت ندهیم .هر چند كه در خصوص "كمبود عاطفه ومشكلات اقتصادی"كه در مقاله از ان نام برده شده ، باید ریشه یابی شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰
ممنون بابت مقوله بسیار زیباتون و البته كاملا درستتون ، متاسفانه مسئله ای كه شما بدان اشاره كردید واقعیت است و زنگ خطر بزرگی برای جامعه ما به حساب می آید ،البته این مسئله ریشه عمیقی داره و مسئولان باید هر چه سریع تر برای آن چاره ای بیندیشند
رضا
United States
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰
واقا خیانت زن وحشتناكه ادم مرگ رو به خیانت ترجیح میده
ایلا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
برخی كشورها در نشان دادن فیلمهای مبتذل واینكه كدام گروه سنی چه فیلمی را میتوانند ببینند قوانین خوبی دارند ومردم نیز پایبندمقرراتند .برخی از ما كه داعیه مسلمانی داریم ظاهرا به هیچ حدومرزی محدود نیستیم .دیدن همه چیز را برای خودوخانواده مان مجاز میدانیم اما تا به این مشكلات برمیخوریم یاد تربیت واخلاقمون میافتیم
علی
United Kingdom
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
در جواب آقا نادر باید بگم شما می تونید فقط طلاقش بدید بعد ایشون مهریه رو می ذاره اجرا كه اینجا دو حالت داره یا شما مهریه رو پرداخت میكنید و ایشون با خیال راحت و حواس جمع كار خودش رو ادامه میده.در حالت دوم شما مهریه رو نداری كه بدی در این صورت شما تشریف میبری زندان و باز هم ایشان با حواس جمع و فراغ بال به رابطه و یا روابط خودش ادامه میده.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
ماهواره هم مثل خیلی چیزها اگه بد استفاده بشه نتیجه منفی خواهد داشت.مثل ماشین،موبایل و در كل پول.
مرد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
اگر همسرانمان خیانت بكنند خیالشان راحت است چون سپربلای آنها مهریه.نفقه.جهیزیه. اجرت المثل.طلاوجواهرات...وزبان درازشان است.یك بدبخت
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
بسیارمقاله ارزشمندی است متاسفانه اگر گوش شنوائی وجود ندارد عدم توجه مسئولین به علت های ناهنجاری درجامعه است همه این مواردمعلول فقر از یك سو وعوامل مقابل آن از سوی دیگر است كه بایستی توسط اساتید وخبرگان ریشه یابی وتا آنجا كه امكان دارد درمان شود وگرنه باتنبیه ونصیحت آش همین است وكاسه همین:باتشكر
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
فقط ماهو اره را مسبب ندانید، عواملی مثل خود خواهی ها و رفتار و خلق و خوی بد و خشن و بد دهنی ، خساست و بد رفتاری و تحقیر زن و خانواده اش از سوی همسر و نیز كتك زدن و ازار وی باعث می شود كه زن به سمت روابطی خارج از عرف كشیده شود كه به نظرش تلافی انهمه بد رفتاری را در اورد. در صورتی كه صلح و صفا و عشق و احترام متقابل در خانواده حاكم باشد این موارد إز سوی زن رخ نمی دهد،
...
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
تو ایران زن گرفتن خیلی سخته مخصوصا تو تهران هم توقعات خانوما بالاست هم زبونشون درازه به خاطره قانون نا برابر مهریه زن هر كاری بخواد میتونه انجام بده.باید این قانون عوض بشه كه هم مرد و هم زن اگر اشتباهی كردن باید مجازات بشن نه فقط مرد بدخت.كافیه فقط یك هفته قانون مهریه برداشته بشه اون وقت می فهمی كه چقدر آدم مجبور بوده بسوزه و بسازه زنهام دیگه به این راهتی نمیتونن از مردا سو استفاده كنن
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
اگر ما ماهواره رو از بین ببریم اینترنت چیكار كنیم پس باید فرهنگ سازی كنیم
تنها اشتباه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
من به همسرم اعتراض كردم كه چرا همكار خانم مجردت پیامكهای افتضاح برات می فرسته، پس معنی حریم خصوصی و خانواده چیه؟ الان دو روزه كه با من قهر كرده و میگه سختگیری می كنی، طرف آدم بی ادبی نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چند شبه كه تا صبح بیدارم و اصلا نمی تونم چشمهام روی هم بگذارم، جوابش برام مثل شوك بود.
علی
United States
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
مشكلات را باید اساسی دید و حل كرد وقتی دخترو پسر قبل از ازدواجشون با صدها نفر رابطه دوستی دارند قطعا بعد از ازدواج نمیتونن این روابط رو قطع كنن این مشكلات ریشه در تغییر فرهنگ ماداره ذائقه فرهنگی ما عوض شده قبح محرمات ریخته وما چیزی به نام حلال وحرام رو یا قبول نداریم یا اگه قبول داریم م طبق برداشت خودمون است ما باید قبول كنیم كه دنیا یك دهكده شده ونمیشه دور خودمون حصار بكشییم تنها راه نجات بازگشت دوباره به داده های دین البته با تفسیر اهل بیت نه خودمون
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
خیانت زن و مرد نداره باید دیدریشه مشكلات از كجاست .با برخورد قهری كار بدتر میشه
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
مرسی آقا كامران من هم حرف شمارو كاملا" قبول دارم خود مردها باعث میشند زنها خیانت كنند .البته شوهر من خیلی اذیتم میكرد ولی من هیچ وقت بهش خیانت نكردم طلاق گرفتم هیچی هم ازش نگرفتم چون اونقدر برا خودم ارزش قایل هستم كه خودمو با پول و سكه عوض نمیكنم الانم شرمندگیش برا اون و خانوادش مونده و برا من وجدانی آسوده .
هما
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
۰
۰
كاملا درسته كه زنان شوهردار نباید خیانت كنند ، چون كارشون غیر اخلاقی و غیر شرعیه و واقعا كاشانه خانوادگی رو از هم می پاشونه. ولی چرا مردها اینقدر خیانت می كنند و هیچ كس نمی گه كارشون بده . شوهر من با یكی از همكارهای خانمش ارتباط داره و مدام به هم زنگ می زنن و اس ام اس می دن . همدیگرو تو خطاب می كنن و من ذره ذره آب می شم و از بین می رم . به نظر شما برای این رفتار مردها چه باید گفت ؟
افشار
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
۰
۰
بجای این همه فیلم كه شده تبلیغ زندگی مرفین یكم زندگیای ساده رو تبلیغ كنن.مردم هوایی نشن ریشه همه ی مشكلات اینچنینی فقر ،فخرفروشی و عدم فرهنگ سازی مناسبه.اگه فرهنگ نباشه - حتی اگه ماهواره ،اینترنت ،گوشی بقیه فناوری هام بگیریم - باز این اتفاقات میفته.اینا وسیله اند. این همه قتل با چاقو ی آشپزخونه اتفاق میفته پس حتما راه حل از بین بردن هرچی چاقو تو دنیاست!!!!!!!
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
۰
۰
سال ها یا شایدهم قرن هاست مرد ایرانی پنهانی خیانت می كنه ....پنهانی زن عقدی می گیره ...پنهانی صیغه می كنه ...مگه پای ماهواره یا اینترنت وسط بوده ؟
طنین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
۰
۰
آقایون خیلی متاسف شدم بابت چیزایی كه میبینمو میشنوم... ولی خواهشا همه رو به یه چشم نگاه نكنید. همه مثل هم نیستند. درسته وضعیت جامعمون این شكلی شده اما هر كسی باید كلاه خودشو سفت بچسبه كه باد نبره. یه خانم اگه ارزش خودشو بدونه و حریمشو حفظ كنه هیچ مردی حتی نمیتونه نگاه چپ بهش بندازه. این خانواده ها هستند كه تو تربیت بچه هاشون كوتاهی میكنن. موقع ازدواج اول خانواده طرفو بشناسین بعد خودشو... به عنوان یه خواهر این نصیحتو از من بپذیرید.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
۰
۰
چرا واقعیت را كتمان كنیم...عمده مشكل جامعه ما اقتصاد خراب كشورمان است و بعد از آن بی هویتی انسانها در كشور .وقتی برخی ها ... اختلاف طبقاتی به عمق اقیانوس ها در كشور ایجاد كنند و اقتصاد و معیشت مردم ... ارزش نداشته باشد وضعیت جامعه بهتر از این نخواهد شد...جوانان در ازدواج از بی پولی دچار مشكل خواهند شد و حتی اگر جرات ازدواج به خود بدهند بعد از ازدواج با وضعیت نا امن اقتصادی دچار سر در گمی و مشكلات معیشتی شده و تحت تاثیر آن بد خلقی ها در فضای خانه پدیدار می شود.دختران و زنانی هم كه در محیط خانه پدری یا شوهر با مشكلات اقتصادی و به طبع آن مشكلات عاطفی درگیرند به سمت مردان پولدار جذب شده و پس از اولین لغزش روابط متعدد برایشان عادی میشود و متقابلا زنان آن دسته از مردان متمولی كه از خیانت مردان خود آگاه میشوند برای مقابله به مثل شروع به ارتباط با مردان میكنند...همه این داستان را همه مان می دانیم و این عمل در حال تبدیل شدن به یك عمل عادی و توجیه پذیر گشته چون جوانان با این همه مشكلات مالی دیگر به فكر ازدواج نیستند ....
یك بیچاره
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
۰
۰
ربط به هیچ چیزی نداره كه كسی بخاد توجیه كنه. انسان متعهد در هر شرایطی متعهده .
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۰
۰
یا الله

نیازمندی ها