بازیکنان NBA در صدر پردرآمد ترین بازیکنان و ورزشکاران دنیا قرار دارند.
کد خبر: ۶۵۴۱۷۳
10 بازیکن پردرآمد بسکتبال دنیا

بسکتبالیست‌های حرفه‌ای آمریکا درآمدهای بسیار بالایی دارند و اصولا یکی از جاذبه‌های NBA، پرداخت‌های چند میلیون دلاری مالکان باشگاه‌ها است که بازیکنان زیادی را از سراسر دنیا به بسکتبال حرفه‌ای فرا می‌خواند. بازیکنان لیگ حرفه‌ای که درآمدهای زیادی دارند از سوی شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی شکار می‌شوند و بیشتر این بازیکنان بخش دیگری از درآمدهای خود را از این طریق به‌دست می‌آورند.

بازیکنی مانند کوبی برایانت در سال 59.8میلیون دلار درآمد دارد که 27.8 میلیون دلار آن از بسکتبال و 32 میلیون دلار درآمدش در سال از محل تبلیغات پوشاک و کفش‌های ورزشی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده است. کوبی ستاره لس‌آنجلس‌لیکرز تاکنون پنج بار قهرمان NBA شده است و امتیازآورترین بازیکن تاریخ بازی ستاره‌هاست. کوبی فصل پیش مصدوم شد و امسال پس از بازگشت دوباره آسیب دید، اما همین روزهاست که برگردد و دوباره لیکرز را در بازی‌های باقی‌مانده همراهی کند.

دومین بازیکن در میان صدرنشینان جدول پردرآمدهای NBA، لبران جیمز است؛ بازیکنی که دوران کودکی خود را در فقر گذراند، اما زمانی که از دبیرستان به NBA رفت، نوید تولد یک ستاره جدید در این لیگ را داد. لبران ستاره کلیولند شد، اما پس از سال‌ها این تیم را که از نظر مالی شرایط خوبی نداشت، ترک کرد تا به میامی برود. پسر فقیر دیروز، امروز سالانه 57.6 میلیون دلار درآمد دارد. جیمز دوبار قهرمان NBA شده است، اما از وقتی سری میان سرها درآورد، مورد توجه شرکت‌های بزرگ قرار گرفت تا جایی که 40 میلیون دلار درآمدهایش را از تبلیغات محصولات آنها به‌دست می‌آورد.

شیکاگو بعد از دهه 90 و درخشش با مایکل جوردن، اسکاتی پیپن، دنیس رادمن و تونی کوکوچ در سال‌های بعد ستاره‌ای نداشت تا این‌که درک رز برای این تیم به میدان رفت. رز با درآمد 32.4 میلیون دلار در سال بهترین بازیکن شیکاگو است، اما در دو فصل اخیر مصدومیت شدیدی به سراغش آمد که تا حدودی روی درآمد این بازیکن تاثیر منفی داشت. او دچار پارگی رباط صلیبی است، اما با این حال 16 میلیون دلار از درآمدهایش را مدیون کارهای تبلیغاتی است. درک فقط طی قراردادی سیزده ساله با شرکت آدیداس، 185 میلیون دلار می‌گیرد. قراردادش با شیکاگو نیز پنج ساله و به ارزش 95 میلیون دلار است.

یکی از ستاره‌های قدیمی بسکتبال حرفه‌ای دواین وید است که حرکتی آرام اما اثرگذار در رقابت‌های تیم میامی به همراه لبران جیمز دارد. قرارداد وید به ارزش 30.2 میلیون دلار است که فقط 17.2 میلیون دلار آن را از بسکتبال به دست می‌آورد. شرکت‌های تولیدی چینی علاقه خاصی به وید دارند و اسطوره NBA، 13 میلیون دلار خود را در سال از تبلیغات کالاهای متفاوت ورزشی می‌گیرد.

باز هم بین ستاره‌های کنونی بسکتبال حرفه‌ای می‌رسیم به کوین دورانت. قد بلند، دست‌های کشیده اما با این حال مسلط به دریبلینگ تا جایی که با این دست‌ها توانسته است 16.7 میلیون دلار از جیب مالکان اوکلاهما و 13 میلیون دلار را از محل تبلیغات خارج کند و به حساب خودش بریزد. درآمد 29.7 میلیون دلاری دورانت در سال برای فصل‌های آینده قابل تغییر است، بویژه اکنون که در غیاب کوبی برایانت، او را مدام با لبران جیمز مقایسه می‌کنند.

شوتزن راه دور نیویورک یعنی کارملو آنتونی به زادگاهش بازگشته تا علاوه بر درآمد 28.4 میلیون دلاری بتواند قهرمانی در NBA را هم نصیب خود کند، اما در مورد دوم کمتر کسی با کارملو هم‌عقیده است. بازی‌های فانتزی برای کسی که از هشت سالگی پدرش را از دست داد، محبوبیت زیادی در نیویورک برای آنتونی ایجاد کرده است، اما این محبوبیت بسیار نتوانسته درآمد او را از محل تبلیغات به بیش از 9 میلیون دلار برساند و به این ترتیب کارملو در رقابت با دیگر رقبای بالاتر از خودش در عدد یک‌رقمی متوقف شده است.

آماری استودمایر دوران خوب گذشته را با فینیکس‌سانز سپری کرد، اما با آسیب‌دیدگی دستش با آن دوران خوب فاصله گرفته است. او برای نیویورک بازی می‌کند؛ بااین حال در سال 27.9 میلیون دلار درآمد دارد و مانند هم‌تیمی‌اش کارملو شمار درآمدهای بیرون از بازی‌اش تک‌رقمی و هشت میلیون دلار است.

هشتمین بازیکن در بین پردرآمدهای بسکتبال دوایت هاوارد یکی از بهترین سنترهای بسکتبال دنیاست. هاوارد در NBA قهرمان نشده است. او اورلاندو را به امید قهرمانی در لیکرز ترک کرد، اما سپس وارد هیوستون شد. فیلم تبلیغاتی او به همراه لبران جیمز برای یک رستوران بزرگ و زنجیره‌ای در جهان استعداد این بازیکن را به‌رخ درک رز کشید که واقعا در کارهای تبلیغاتی مقابل دوربین ضعیف است! هاوارد باوجود این استعداد، فقط هفت میلیون دلار از محل تبلیغات می‌گیرد و 19.5 میلیون دلار از بازی بسکتبال.

کریس پائول در کلیپرز تیم خوبی را همراه دیگر نفرات از جمله گریفین روانه میدان می‌کنند، با این حال درآمد پائول از همه هم‌تیمی‌هایش بیشتر است. او 24.5 میلیون دلار درآمد دارد که 17.8 میلیون دلار آن را فقط از زمین بسکتبال به دست می‌آورد.

نفر آخر جدول ده نفره پردرآمدترین بسکتبالیست‌های دنیا نیز بک اسپانیایی است که در تیم لیکرز بازی می‌کند. پائو گسول زمانی که لیکرز با جدایی شکیل اونیل به بازیکن پست نیاز داشت با ورود خود به این تیم به کوبی برای دو قهرمانی دیگر در NBA کمک کرد. گسول مانند حامد حدادی بازی‌های NBA را با ممفیس آغاز کرد اما درآمد او در لیکرز به 21.5 میلیون دلار در سال می‌رسد. این چهره غیرآمریکایی فقط 2.5 میلیون دلار را از تبلیغات که مهم‌ترین آنها شرکت‌های بازی‌های کامپیوتری است می‌گیرد.

محمد رضا‌پور/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها