بررسی انواع رابطه در میان اعضای خانواده

رئیس‌محورید یا بدون قید و شرط؟

پسرم ۲سال دارد، وقتی ناراحت می‌شود شروع به زدن من یا همسرم می‌کند، نمی‌دانم چه رفتاری با او داشته باشم.
کد خبر: ۶۵۳۹۶۰

کتک زدن والدین توسط کودکان در سنین ۲ تا ۴ سالگی شیوع بیشتری دارد. معمولا کودک در موقعیت هایی که رنجیده می شود، خجالت می کشد و یا خسته است این واکنش نامطلوب را از خود نشان می دهد. بسیاری از والدین ممکن است نسبت به این رفتار کودک حساسیتی نشان ندهند، آن ها معمولا این چنین استدلال می کنند که فرزندشان هنوز کوچک است بنابراین به برخورد جدی و مناسب با این رفتار او نیازی وجود ندارد و یا چون این رفتار صدمه ای برای آنان ایجاد نمی کند پس تداوم آن ایرادی ندارد. اما آن چه که به این گروه از والدین پیشنهاد می شود، این است که از همین سنین خردسالی برای ارائه مهارت های اجتماعی مناسب به کودک شان تلاش کنند زیرا یکی از بهترین زمان هایی که می توان الگوهای رفتاری مطلوب را در فرزندان تثبیت کرد، خردسالی و سال های پیش از ورود به مدرسه است.
راهبردهایی که برای تغییر این رفتار در کودکانی در سنین مشابه با فرزند این مخاطب محترم مفید واقع می شود، شامل این مراحل است:

* هر زمان که کودک اقدام به زدن شما کرد محیط را ترک کنید، این کار را بدون پرخاشگری انجام دهید، اما قاطع باشید.
* اگر کودک تان، همسرتان را می زند برای مدتی او را نادیده بگیرید و به همسرتان توجه کنید.
* وقتی کودک از این راه می خواهد به خواسته اش دست یابد تحت هیچ شرایطی کوتاه نیایید و خواسته اش را اجابت نکنید. اگر هم اصرار کرد قاطعانه اما با مهربانی بگویید تا زمانی که این طور رفتار کنی من خواسته تو را انجام نخواهم داد. سپس به رفتار او توجه کنید به محض آن که رفتار مطلوبی نشان داد به سمتش بروید و او را مورد توجه و محبت خود قرار دهید.
* دریک گفت وگوی دوستانه و بامحبت به طور دقیق آسیب های این رفتارش را به او گوشزد کنید، مثلا بگویید: «من این کار را دوست ندارم و خیلی غصه می خورم»، همچنین پیامد انجام آن را گوشزد کنید، به عنوان مثال بگویید: «اگر به کتک زدن دیگران ادامه دهی برایت بستنی نمی خرم.»
* شرایطی که ختم به این رفتار می شود را بررسی کنید، مثلا پیش از این رفتارتان با او چگونه بوده است؟ آیا برای مدت طولانی به اوتوجه نکرده بودید و او برای جلب نظر شما، این واکنش را بروز می دهد؟! شرایط جسمی کودک چگونه است؟ آیا هرگاه ساعات خواب یا غذا خوردنش تغییر می کند، بیشتر این رفتار را انجام می دهد؟ بهتر است عوامل موثر بر این رفتار را شناسایی کنید و در صدد رفع آن ها برآیید.
* به رفتارهای خود دقت کنید اگر شما نیز کودک را کتک می زنید و از این طریق خواسته تان را به او تحمیل می کنید، نمی توان انتظار داشت که او نیز از همین شیوه استفاده نکند.
* او را از دیدن کارتون ها یا انجام بازی هایی که در آن اعمال زور و پرخاشگری نمایش داده می شود، منع کنید.
* ابراز محبت خود به کودک را افزایش دهید و تشویقش کنید تا او نیز محبت خود را ابراز کند. مثلا نمایش یک رابطه مناسب بین مادر و فرزند را به صورت بازی با او تمرین کنید.
* آن قدر برای کارهای کم اهمیت روی او فشار نیاورید که او رنجیده شود و دائم مخالفت کند. وقتی مکررا باعث درگیری های کوچک میان خود و فرزندتان می شوید جایگاه خود را در چشم او حقیر می سازید و او هم نمی آموزد که شما در مقام والد او هستید بلکه به دید فردی به شما می نگرد که با او رفتار خصمانه دارد.
* در پایان توصیه می شود، چنانچه این رفتار کودک همچنان تداوم یافت از راهنمایی های یک روان شناس متخصص در زمینه مشکلات کودکان نیز استفاده کنید.|خراسان|زهرا حسین زاده ملکی - روان شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
عصمت
United States
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۰
۰
ممنونم جامع وكافی بود
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
۰
۱
خیلی عالی بود واقعاً ممنون
هانیه
-
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
۰
۰
سلام پسرم 17 ماهشه هركی رومیبینه میزنه از بچه گرفته تاپدربزرگ ومادربزرگ.نمیدونم بایدچیكاركنم
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
۰
۰
سلام دختر2ساله ای دارم هركی رامیبیندمیزند نمیدانم چكاركنم لطفاراهنمایی كنید
مرجان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
۰
۰
سلام پسر چهار ساله ای دارم خیلی زیاد از صدای جیغ میترسد. اگر كودكی جیغ بكشد وحشت میكند واز روی ترس او را میزند و گریه میكند . واقعا نمیدانم چه برخوردی با او داشته باشم. لطفا راهنمایی كنید.

نیازمندی ها