دبیر کارگروه مد و لباس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی خبر داد

اتفاقات خوب در حوزه مد و لباس

به گفته دبیر کارگروه مد و لباس، تا دو ماه دیگر اتفاقات خوبی در حوزه مد و لباس روی خواهد داد و با فعالسازی موسسات جریانساز در حوزه مد و لباس کشور، هر فصل آثار جدید بنا به نیاز جوانان ارائه خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۳۶۹۳
اتفاقات خوب در حوزه مد و لباس

وضعیت مد و لباس و اقدامات دستگاه‌های ذی ربط شب گذشته (17 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حمید قبادی" دبیر کارگروه مد و لباس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
قبادی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه در جشنواره مد و لباس تا چه حد سلیقه جوانان ایرانی مورد توجه قرار گرفته است گفت: یکی از اهداف سومین جشنواره مد و لباس فجر معرفی الگوهای اسلامی و ایرانی به جوانان و نسل جدید جامعه است.

*قانون ساماندهی مد و لباس مترقی‌ترین قانون کشور است
وی با اشاره به قانون ساماندهی مد و لباس که یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور به حساب می‌آید اظهار داشت: این قانون در سال 85 از سوی مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت تا به مسئله مد و لباس به خوبی پرداخته شود.
دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این که برگزاری جشنواره مد و لباس بهانه‌ای بیش نیست افزود: این جشنواره‌ها دستاویزی است تا به مسئله مد و لباس در کشور به خوبی پرداخته شود.
دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر با بیان این که وضعیت مد و لباس در کشور به سمت بهبودی پیش می‌رود گفت: به دنبال این مسئله هستیم تا مجمع الجزایر ناپیوسته‌ای را که در حوزه مد و لباس وجود دارد را ساماندهی کنیم.
قبادی با اشاره به این که خوشبختانه امروز خط قرمزهای سلیقه‌ای و خودساخته در حوزه مد و لباس از بین رفته است اظهار داشت: اکنون دیگر مبنا و محور در حوزه مدل و لباس قانون است به طوری که پیرامون این مسئله اقدام به انجام فعالیت‌های مورد نظر می‌کنیم.
وی با اشاره به این که به دنبال هویت بخشیدن به لباس در جامعه هستیم اظهار داشت: باید قدرت انتخاب مردم افزایش پیدا کند.
دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این که دولت باید زیرساخت‌های لازم را در حوزه مد و لباس را فراهم کند، خاطرنشان ساخت: باید قدرت انتخاب مردم ارتقا پیدا کند.

*تا دو ماه دیگر اتفاقات خوبی در حوزه لباس صورت خواهد گرفت
دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر با بیان این که تا دو ماه دیگر شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مد و لباس خواهیم بود گفت: در اردیبهشت ماه سال 93 شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مد و لباس خواهیم بود.

قبادی با اشاره به این که تا پیش از این هویتی را برای دست اندرکاران حوزه مد و لباس در کشور قائل نبودیم ادامه داد: نهادهای مختلف به خصوص نهاد نیروی انتظامی همکاری بسیار خوبی را با کارگروه مد و لباس برقرار کرده‌ است.
وی با بیان این که در سال جاری موسسات تک منظوره مد و لباس در کشور شکل گرفت، افزود: امسال برای اولین بار موسسات هنری تک منظوره مد و لباس در کشور فعال شدند به گونه‌ای که در این جشنواره شاهد حضور 25 غرفه بودیم.

*کارگروه ساماندهی مد و لباس راه اندازی شد
دبیر کارگروه مد و لباس گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس در اتحادیه سراسری پوشاک راه اندازی شد به گونه ای که تاکنون جلسات مستمری پیرامون موضوع مورد نظر برگزار شده است.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به این که طراحان باید در خدمت تولید قرار بگیرند اظهار داشت: باید برای تامین نیاز جوانان زیرساخت‌های موجود را فراهم کرد.
قبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه طراحان لباس تا چه حد به سلیقه جوانان نزدیک شده‌اند افزود: خوشبختانه سومین جشنواره مد و لباس فجر به خوبی نیاز جوانان را پاسخ داده است.
وی با اشاره به این که بخش نمایش یکی از مهمترین حوزه‌های این جشنواره بوده است ادامه داد: خوشبختانه امسال گام‌های بلند و روبه جلویی در حوزه مد و لباس برداشته شده است به گونه ای که آثار بسیار زیبایی را در جامعه شاهد خواهیم بود.
دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این که خوشبختانه بسیاری از آثار کاربردی شد و به تولید انبوه رسید گفت: باید ارتباط منطقی بین تولید کنندگان و طراحان به وجود آید به گونه‌ای که آثار بلافاصله پس از مشاهده مورد انتخاب قرار بگیرد.
او با اشاره به این که آثار مورد نیاز جوانان وارد جامعه خواهد شد اضافه کرد: بسیاری از نمونه‌هایی که در جشنواره و در بخش فروش عرضه شده است به عنوان آثار منتخب به حساب می‌آیند به گونه‌ای که این آثار براساس سلایق مردم و نظرات کارشناسان مورد انتخاب قرار گرفته است.
قبادی با بیان این که 210 طرح در بخش نمایش مورد عرضه قرار گرفته است گفت: باید به ساماندهی وضعیت مد و لباس در کشور بپردازیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وضعیت مد و لباس در کشور چگونه مورد ساماندهی قرار گرفته است خاطر نشان ساخت: طراحان باید بتوانند با در اختیار داشتن ابزار و لوازم کافی اقدام به ارایه آثار جدید خود کنند.
دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این که آثار جدید باید توسط موسسات مدساز و موسسات مد و لباس در کشور عرضه شوند گفت: مردم باید به سمت لباس‌های مناسب، پوشیده و شیک سوق پیدا کنند.


*لباس باید مبتنی برالگوی اسلامی ایرانی باشد
دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به این که لباس‌ها باید مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی باشند افزود: خوشبختانه در سال 92 دیگر حساسیتی در خصوص رنگ لباس‌ها وجود نداشت.
قبادی ادامه داد: خوشبختانه سازمان صدا و سیما دقت نظر بسیار خوبی را در خصوص پوشش مجریان داشته به گونه‌ای که در حوزه مد و لباس اقدام به فرهنگ سازی از سوی صدا و سیما شده است.

*موسسات تک منظوره مد و لباس باید فعال شود
وی با بیان این که خانم‌ها و آقایان لباس‌هایشان باید متناسب با هر فصل باشد افزود: باید موسسات تک منظوره مد و لباس در کشور فعال شود به گونه‌ای که در هر فصل باید آثار جدید عرضه شود.
دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این که تغییرات جدی را در حوزه مد و لباس در کشور شاهد خواهیم بود اظهار داشت: تعدادی از مجریان برنامه‌های مختلف در سومین جشنواره مد و لباس فجر حضور داشتند به گونه‌ای که قرار بر این گذاشته شد تا چندین نمونه از الگوهای اسلامی ایرانی برای نمایش در برنامه‌های تلویزیونی مورد انتخاب قرار بگیرند.
دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به این که باید نیاز مخاطب را فراهم کنیم گفت: اگر نیاز مخاطب تامین نشود در این صورت مخاطب از هر مسیری برای تامین نیازش استفاده خواهد کرد.
قبادی با اشاره به این که باید با استفاده از ساز و کارهای قانونی وضعیت مد و لباس کشور را ساماندهی کنیم ادامه داد: تا پیش از این نمایش زنده مد و لباس در کشور به عنوان تابو شناخته می‌شد این در حالی است که امروزه خوشبختانه قانونگذار اجازه داده است تا اقدام به انجام نمایش زنده کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های طراحان در جامعه استفاده کنیم گفت: از سال 93 هر تولید کننده‌ای که نیاز به طراح حرفه‌ای دارد براساس طبقه‌بندی که طراحان خواهند داشت عمل خواهند کرد.
دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این که برای اولین بار طرح ساماندهی طراحان لباس در سال 93 شکل خواهد گرفت گفت: طراحان لباس همکاری بسیار خوبی را با اتحادیه سراسری پوشاک دارند.
وی با بیان این که همکاری طراحان با تولیدکنندگان در 5 قالب حقوقی تعریف شده است خاطر نشان ساخت: باید ارتباط منطقی میان طراحان و تولیدکنندگان به وجود آید که خوشبختانه این امر صورت گرفته زیرا پیش از این هر کس می‌توانست ادعای طراح بودن داشته باشد.
او همچنین با اشاره به این که خوشبختانه اکنون همکاری‌های بسیار خوبی میان بخش خصوصی و انجمن طراحی پارچه و لباس صورت گرفته است گفت: میان این دو بخش تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده تا بخش فنی طراحی لباس را انجمن طراحان پارچه و لباس برعهده بگیرد و سایر موارد را کارگروه مد و لباس تحت نظر خود قرار دهد.
وی با اشاره به این که طراحان باید اقدام به دریافت کارت صلاحیت کنند تا بتوانند در بازار کار ورود پیدا کنند افزود: باید خدمات طراحان در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.
دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این‌که طرح براساس ایده و خلاقیت به وجود می‌آید گفت: تمام لباس‌های دنیا دارای فلسفه هستند.

*هنرمندان و طراحان مد و لباس دارای بانک اطلاعاتی هستند
دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر افزود: بعد از حوزه کتاب، حوزه مد و لباس بیشترین بانک اطلاعاتی را در کشور دارد این در حالی است که تهیه بانک اطلاعاتی از هنرمندان و طراحان کار ساده و راحت نیست.

قبادی با بیان این 20 هزار رکورد در مجموعه مد و لباس کشور مورد ثبت قرار گرفته است گفت: 70 مرکز علمی و دانشگاهی در کشور به موضوع طراحی دوخت، پارچه و لباس پرداخته‌اند.
وی یکی از اقدامات سومین جشنواره مد و لباس فجر را بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه در سرفصل‌های دانشگاهی الگوی اسلام ایرانی از لباس وجود ندارد.

*سرفصل‌های دانشگاهی لباس قدیمی هستند
دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این که متاسفانه سرفصل‌های دانشگاهی در حوزه مد و لباس قدیمی هستند افزود: 4 شورای راهبردی در مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس تشکیل شده است.

*باید سرفصل‌های دانشگاهی تجدیدنظر شوند
دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به کارگروه دانشگاهی و علمی شورای راهبردی گفت: همه اساتید عضو این کارگروه هستند به گونه‌ای که معتقدند که باید سرفصل‌ها مورد تجدیدنظر قرار بگیرند.

قبادی با اشاره به این که پایه مد و لباس کشور مبتنی بر صنعت نساجی، چاپ بر روی پارچه است اظهار داشت: باید نیازهای طراحان در جامعه تامین شود.

*باید سرفصل‌های دانشگاهی مورد تجدید نظر قرار بگیرد
غزالی طراح لباس طی گفتگوی تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که مهمترین دغدغه‌های طراحان در کشور چیست گفت: جشنواره مد و لباس هر ساله در اسفند ماه برگزار می‌شود به گونه‌ای که برگزاری این جشنواره به عنوان یک رخداد فرهنگی آن هم با هدف رقابت میان اندیشه و هنر صورت گرفته است.
وی با اشاره به این که باید حمایت‌های لازم از طراحان لباس صورت گیرد اظهار داشت: طراحان لباس موسسات تک منظوره‌ای را برای انجام فعالیت های خود ایجاد کرده‌اند به گونه‌ای که این جشنواره‌ها می‌تواند زمینه ساز بسیار خوبی برای اقدامات طراحان لباس به حساب آید.
این طراح لباس با اشاره به این که باید ارتباط خوبی میان طراحان و فروشندگان لباس به وجود آید گفت: یکی از اقدامات خوب این جشنواره ارایه ژورنال مد و لباس بود.
غزالی با اشاره به این‌که متاسفانه بسیاری از مسائل مرتبط با مد و لباس در دانشگاه‌ها برگرفته از غرب است اظهار داشت: باید سرفصل‌های درسی رشته مد و لباس در دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند به گونه‌ای که باید این سرفصل‌ها متناسب با کشور باشد.
وی با بیان این که باید دست‌اندرکاران و متولیان مد و لباس اقدامات لازم را برای آموزش طراحان انجام دهند افزود: طراحان باید بتوانند اقدام به ارائه الگوهای اسلامی ایرانی کنند.
افتخاری عضو مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی مستقیم تلفنی پیرامون مد و لباس گفت: قانون ساماندهی مد و لباس از مجلس هفتم مورد تصویب قرار گرفته است.
عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که لباس ملی نیاز اساسی جامعه است افزود: باید مد و لباس در اولویت قرار بگیرند به گونه‌ای که در مجلس هفتم پس از اخذ دیدگاه کارشناسان قانون ساماندهی مد و لباس مورد تصویب قرار گرفت.
وی با اشاره به این که از سال 89 اقدامات بسیار خوبی در حوزه مد و لباس صورت گرفته است خاطر نشان ساخت: باید حلقه‌های جدا شده مد و لباس به یکدیگر متصل شوند.
افتخاری با اشاره به این که طراحان باید از استعدادها و ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کنند تا نیاز جامعه را تامین سازند افزود: باید غنای فرهنگی کشور در لباس‌ها به وضوح مورد نمایش قرار بگیرد.
عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که از مجریان و دست اندرکاران امر انتظار داریم تا قانون ساماندهی مد و لباس را به خوبی در کشور اجرا کنند ادامه داد: باید فرهنگ غنی کشور مورد لحاظ قرار بگیرد.|باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
زرناز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
۰
۰
امیدواریم
فرنود
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
۰
۰
امیدوارم زودتر راه بیافتد ودرجامعه زیاد هم بشه.
ذتنتلن ز
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
۰
۰
ددددددددددددااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغووون

نیازمندی ها