توضیحاتی از زبان معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو:

آب، برق و گاز برای هر خانوار چقدر گران می‌شود؟

قیمت برق و آب که بالا رفته است و قیمت گاز هم قرار است افزایش داشته باشد. حالا سوال مهم برای مردم میزان تاثیر این افزایش قیمت‌ها بر قبوض صادر شده برای مشترکان است.
کد خبر: ۶۵۲۸۶۶
آب، برق و گاز برای هر خانوار چقدر گران می‌شود؟

جام جم سرا: علیرضا دایمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با تشریح میزان افزایش قیمت آب و برق روی قبوض، در این خصوص گفته: ۵۰ درصد مشترکان کشور در حد الگوی مصرف هستند بنابراین قبض آنها ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان افزایش می‌یابد و اگر مشترکان الگوی مصرف را رعایت نکنند افزایش مصرف آنها پلکانی محاسبه می‌شود.

دایمی در پاسخ به این سوال که با افزایش 20 درصدی آب و 24 درصدی قیمت برق چه میزان روی قبوض مشترکان اضافه می‌شود به فارس گفته: افزایش قیمت آب و برق پلکانی است و افزایش‌ مصرف نیز طبعا شامل آن افزایش پلکانی می‌شود پس 50 درصد مصرف‌کنندگانی که در حد الگوی مصرف، از آب و برق استفاده می‌کنند افزایش مبلغ این مشترکان در حد هزار تا 5 هزار تومان (هم آب و هم برق) است.

وی ادامه داده: مشترکانی که در طبقات بالای مصرف قرار می‌گیرند شامل فرمول افزایش پلکانی می‌شوند، پس اگر در مصرف برق مشترکانی که تا 300 کیلووات ساعت برق مصرف کنند که الگوی فراتر از مصرف یک خانوار در ماه است اینها شامل این قانون می‌شوند و قبوض ماهانه آنها هزار تا 5 هزار تومان افزایش می‌یابد.

به گفته وی، شاید حدود 50 تا 60 درصد مشترکان آب و برق در این طبقه قرار بگیرند یعنی در مصرف کمتر از الگوی مصرف قرار بگیرند و قبوض آنها 1000 تا 5000تومان افزایش یابد.

3 درصد مشترکان در خطر گرانی شدید
دایمی گفت: در حال حاضر مشترکانی هم داریم که حدود 3 درصد می‌شوند و ماهانه حدود 600 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند یعنی این مشترکان شامل این افزایش هزار تا 5 هزار تومانی نمی‌شوند و طبعا میزان قبوض آنها بسیار بیشتر از این اعداد خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: در هیچ کجای دنیا یک مشترک ماهانه 600 کیلووات برق مصرف نمی‌کند به‌طوری که در کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان قیمت واقعی برق از مشترک دریافت می‌شود و برای هر کیلووات ساعت برق از مشترک 10 تا 20 سنت یورو دریافت می‌شود یعنی حدود 500 تومان در حالی که در ایران این عدد 53تومان است.

دایمی گفت: ایران کشور ثروتمندی است که منابع ثروتی را به صورت بنزین، آب، گازوئیل، نفت و آب و برق مصرف می‌کنیم و بخشی از این سوخت‌ها هم قاچاق می‌شود پس اگر این منابع را صرف اشتغال جوانان و پیشرفت کشور کنیم این بسیار منطقی‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که در حالی که در بودجه 92 اختیار 38درصد افزایش قیمت آب و برق داده شده بود زمان خوبی و در آستانه سال جدید برای این افزایش قیمت انتخاب شده است گفت: در بودجه 92 به ما اختیار داده شده بود که آب و برق را 38 درصد افزایش دهیم بنابراین وقتی قانون بودجه سال 92 صادر شد و آخر خرداد بیرون آمد و دولت تا آمد مستقر شود مهر ماه شد و از آن ماه بی‌وقفه تلاش کردیم و در بهمن ماه این افزایش قیمت‌ها جواب داد.

وی اضافه کرد: جلسات متعددی برگزار کردیم و گزینه‌های زیادی برای افزایش 38 درصدی و 30درصدی هم داشتیم که در نهایت گزینه‌های افزایش 24 درصدی برق و 20 درصدی قیمت آب تصویب شد.

الگوی مصرف برای یک خانوار 4 نفره در بخش آب
وی درخصوص الگوی مصرف برای یک خانوار 4 نفره در بخش آب گفت: الگوی مصرف برای یک خانوار 4 نفره در بخش آب ماهانه حدود 18 مترمکعب است که با این حساب هر نفر شبانه‌روز می‌تواند 150 لیتر استفاده کند اما بعضا این عدد در شبانه‌روز از 150 لیتر به 400 لیتر افزایش می‌یابد بنابراین ما باید این مابه‌التفاوت (از 150 تا 400 لیتر) را با قیمت تمام شده از مشترک دریافت کنیم.

وی ادامه داد: پس با مصوبه جدید هر مشترکی که تا 150 لیتر استفاده می‌کند ما مترمکعبی ماهانه 3600 تومان از او دریافت می‌کنیم بنابراین این مبلغ برای مشترکانی است که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

دایمی گفت: حال اگر مشترکی به جای 150 لیتر که الگوی مصرف است 300 لیتر مصرف کرد آن موقع است که این 150 لیتر اضافی را پلکانی محاسبه خواهیم کرد و جزو مصرف‌کنندگان پرمصرف قرار می‌گیرد. دایمی درخصوص مشترکان برق نیز گفت: یک خانوار ماهانه به‌طور متوسط باید 200 کیلووات ساعت مصرف کند و هر کیلووات ساعت حدود 18 تا 20 تومان می‌شود پس این رقم بالایی نمی‌شود اما اگر مشترک به جای 200 کیلووات ساعت مصرف برقش 500 کیلووات ساعت می‌شود باید مصرف برق او را پلکانی محاسبه کرد.|تهران امروز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
۰
۰
اولا تو تركیه عراق افغانستان هم همینطور كه قیمت برقو به قیمت تموم شده حساب میكنن حقوق و دستمزد هم همینطوره بالاست پس خواهشا مقایسه نكنید ثانیاالان قیمت هر كیلو وات برق از 0 تا 100 كیلو وات تو اصفهان 30تومن100تا200كیلو وات35تومن و... نه 18تا 20تومن. اول بررسی كنید بعد آمار بدید. اینقدرم مارو تو زمینه قیمت انرژی با كشورای دیگه مقایسه نكنید و سر ملت منت نذارید . مثل تركیه به كارمند و كارگر حقوق بدید بعد قیمت انرژی رو به قیمت تموم شده با ملت حساب كنید. به من كارمند دولت برجی 7تا8میلیون حقوق بده بعد بنزین بشه لیتری 3000تومن
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
۰
۰
یعنی میشه یك سال ، نه یك ماه از نظر روحی به ما مردم فلك زده استرس گرانی و مژده تورم !!!!!؟؟؟وارد نكرد؟ میشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
۰
۰
رضا جون گل گفتی و كامل حرفی رو كه میخواستم بزنم بهتر بیان كردی
من یه مهندسم كه دارم فوق میخونم و با حقوق كارگری برجی پانصد هزار تومن و شش سال سابقه كارمجبورم نه به ازدواج فكر كنم نه به اینده.
مثل من زیاده زیاد امیدوارم مسئولین بخونن و بخودشون بیان
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
۰
۰
مثل عراق و تركیه حقوق و دستمزد را بر اساس دلار محاسبه فرمائید تا مردم هم برق و اب و گاز را با قیمت واقعی پرداخت كنند. دولت یك بام و دو هوا میخواهد

نیازمندی ها