دختری که در خانواده تحت فشار است، زنی که مورد ضرب و شتم همسرش قرار گرفته، فرزندی که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته و.. فرقی نمی‌کند از کدام دسته باشند، مهم این است که چاردیواری خانه دیگر به آنها حس شیرین امنیت را نمی‌دهد، شرایطی که دارند آن‌قدر عرصه را برایشان تنگ کرده که نیمکت پارک‌ها، گوشه خیابان یا هر جای دیگری را به‌بودن در خانه ترجیح دهند.
کد خبر: ۶۵۲۸۵۴
خانه‌ای امن برای زنان و کودکان ‌

زنان، دختران و کودکانی که مورد آزارهای جسمی و روحی و روانی از سوی افراد خانواده قرار می‌گیرند، دو دسته هستند: آنهایی که بالاخره جان‌شان به لب می‌رسد و هرچه بادا باد، دل به دریا می‌زنند و چون تحمل ادامه این شرایط را ندارند ترجیح می‌دهند فقط از آن محل آزاردهنده و ناامن بگریزند غافل از این‌که آن سوی چهاردیواری خانه، همین مشکلات و آزارها با شکل و ظاهری دیگر به انتظارشان نشسته است.

دسته دوم هم زنان، دختران و کودکانی هستند که چون جز خانه جای دیگری برای اقامت ندارند همچنان ناچارند که شرایط آزاردهنده خانه را تحمل کنند چون می‌دانند اگر خانه را ترک کنند باید یا کارتن خواب شوند یا به هزار کار دیگری که حتی فکرش را هم نمی‌کنند، تن دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه بسیاری از زنان، دختران و کودکانی که به دلیل ناتوانی در تحمل شرایط آزاردهنده خانه مجبور به فرار از خانه شده‌اند پس از آن به دلیل نداشتن سرپناه امن ناخواسته در خطر آسیب‌های اجتماعی دیگری قرار گرفته‌اند که راه گریزی از آن نبوده است در حالی که اگر سرپناهی امن برای آنها می‌بود شاید چنین نمی‌شد.

در چنین شرایطی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از طرح ویژه‌ای برای راه‌اندازی خانه‌های امن در راستای لایحه امنیت زنان و کودکان خبر می‌دهد.

این طرح در قالب سند امنیت زنان و کودکان در حال بررسی است که هیات دولت در آن سه ماه به معاونت امور زنان مهلت داده تا این سند را تدوین و ایراداتی که در گذشته از سوی قوه قضاییه به آن وارد شده بود، برطرف کند تا با رفع این اشکالات معاونت امور زنان و قوه قضاییه با قوت بیشتری بتواند از زنان و کودکان در معرض آسیب حمایت کنند.

طرح ایجاد خانه‌های امن برای زنان و کودکان از آن جهت مهم است که می‌تواند از وقوع آسیب‌های اجتماعی بعدی برای زنان و کودکانی که به هر دلیل در معرض خشونت خانگی قرار گرفته و مجبور به ترک خانه شده‌اند، پیشگیری کند.

پوران محمدی ‌-‌‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها